Švýcarská kvalita
U většiny periferií Logitechu zpracování vesměs chválíme. U high endového modelu, který musí snést i hrubější zacházení jsme očekávali něco víc než jen standardní kvalitu. A také jsme se dočkali. Všechny tři části jsou krásným kusem hardwaru, který na stole rozhodně neudělá ostudu, a navíc se můžete spolehnout, že nějaké to letecké neštěstí přežije. Tam, kde to bylo nutné, použil Logitech kov, zbytek je vyroben z poctivého plastu, který má v případě základny joysticku téměř centimetr. Nejvíc kovu najdete na pedálech, kde je plechem tvořena celá nášlapná plocha. Preciznost zpracování pak dokreslí velké množství odhalených šroubů.
Jako v F-16
Základem celého řízení letounu je samozřejmě knipl. Bez dalších částí se obejdete, bez joysticku však nikoliv. Výrobce se co nejvíce snažil přiblížit řídícím pákám moderních letounů a povedlo se mu to opravdu znamenitě. Na kniplu najdete několik klasických tlačítek, které znáte z obyčejných joysticků. Navíc je však vybaven čtyřsměrným D-Padem a osmisměrným pozičním kloboučkem. Ten je vyroben z kovu a ovládání nejen palubních zbraní je s ním velice přesné. Na základně joysticku navíc jsou i tři kolečka sloužící pro trimování letadla (srovnání os tak, aby se při základní poloze joysticku nikam nevychylovalo).
Páka je vybavena silným force feedbackem (zpětná odezva), který je aktivní pokud zapojíte adaptér do napájení. Stejně jako u zmiňovaného volantu G27 i zde doporučuji vypnout feedback, pokud ke kniplu pustíte svého potomka. Odezva je opravdu silná a ne vždy by mohlo hraní dopadnout dobře. Většina simulátorů FF podporuje, čímž posunuje zážitek z hraní na další úroveň. Když se odlepíte od ranveje a kniplem vám zacloumá silná turbulence, hned se do role pilota vžije silněji.
V dražších setech, označených jako HOTAS najdete vždy kromě joysticku i plynovou páku. U G940 je taktéž, avšak od většiny ostatních setů se liší rozdělením na dvě části. Tím je možné odděleně ovládat dva motory. Až si budete po tisícovkách nalétaných hodin chtít vyzkoušet, jak se dá řídit letadlo pouze úpravou tahu motorů, Logitech vám to umožní. Není však problém obě části zaaretovat do sebe a používat je jako jednu plynovou páku. Bez problému tedy ovládnete i jednomotorové letouny.
Navíc zde najdete další dvě trimovací osy druhý poziční klobouček a druhý D-Pad. Na páce nechybí čtveřice samostatných tlačítek a navíc přepínač tří režimů (třeba přepnutí mezi zbraněmi). A aby nebylo tlačítek málo, dalších osm, tentokrát poměrně velkých najdete ve spodní části s plynovými pákami. Ty jsou navíc podsvíceny – umí zelenou a červenou. Pohledem tak zjistíte, zda máte vysunuté klapky nebo v jaké poloze se nachází podvozek. Třešničkou na dortu je pak možnost sejmout svrchní průhledné kryty a vložit si pod ně vlastní popisky.
Pedály v letadle mají trochu jinou úlohu, než v automobilu. A také jinak fungují. Primárně na ně nebude šlapat, ale otáčet s nimi. Jsou totiž spojeny a osa otáčení se nachází mezi nimi. Tím je zajištěno spolehlivé a přesné ovládání směrovky. Můžete je však i sešlápnout – ve vzduchu se nic nestane, po přistání však slouží jako nožní brzda. Nastavit je možné jejich tuhost a to, jak snadno se vrací do původní polohy.
Pro fajnšmekry
Pokud vás baví arkádové hříčky, které je možné ovládat na myši a klávesnici, G940 nebude nic pro vás. Je to kus hardwaru, který budete před samotným hraním klidně několik hodin nastavovat. Hodí se pro hraní složitějších simulátorů jako je Microsoft Flight Simulator, Flight Gear nebo celá série DCS (Digital Combat Simulator). Mnohdy práci s nastavováním ulehčí profily, které ostatní uživatelé sdílí na diskuzních fórech konkrétních her. A pokud to myslíte s virtuálním létáním vážně, využijete všudypřítomné montážní otvory a postavíte si pořádný kokpit, který bude kromě Logitechu G940 vybaven ještě minimálně čtyřmi monitory a ideálně i místem pro kopilota.