Nedávno jsem kritizoval laciný nápad se místo inovace znovu vytasit s telefonem z roku 2000. Kolik se ale vlastně ještě chytrých telefonů prodává? Víme, že minimálně na západě již smartphony z prodejních kanálů tzv. hloupé telefony skoro kompletně vytlačily. Jak ale uvádí firma Strategy Analytics, laciné hloupé telefony jsou stále oblíbené v rozvojových trzích, což se stále týká Indie, Afriky nebo oblasti Latinské Ameriky. Globálně se v roce 2016 prodalo 396 milionů hloupých telefonů, což představuje zhruba 21% podíl ze všech telefonů. To není zase tak málo, ale vzhledem k nízkým maržím musí výrobci prodávat mnoho telefonů, aby se jim produkce vyplatila. Nejvíce mobilů prodal Samsung, stále ještě výrazná je také značka Nokia.
Globální dodávky tzv. hloupých telefonů (mil. jednotek) | |
Výrobce | 2016 |
Samsung | 52,3 |
Nokia | 35,3 |
TCL-Alcatel | 27,9 |
Ostatní | 280,5 |
Celkem | 396 |
Strategy Analytics bezplatně další data nepublikoval, nicméně podle Nokiamob se meziročně trh o tolik nezmenšil – poklesy byly výraznější v předchozích letech. V roce 2015 bylo prodáno 420 hloupých mobilů. Podstatně větší propad zaznamenala nepřekvapivě Nokia. V roce 2015 se hloupých mobilů této značky prodalo 93 milionů, loni to bylo jen 35 milionů. Microsoftu o tyto přístroje nešlo, i když relativně nezajímavé novinky na trh stále uváděl. První Nokia, která není od Microsoftu, zato je podobně nudná, byla uvedena až koncem roku. Teprve se uvidí, jak se Nokiím bude dařit v nových rukou.