Mafia II – 100+ testů hardwaru a nastavení

30. 8. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Zpátky v zeleném

Po osmi letech zpátky v zeleném

První díl hry o americké mafii let minulých nám vytřel zrak
v roce 2002. Mafia: The City of Lost Heaven od českých Illusion Softworks nám
přinesla akci z pohledu třetí osoby a jízdu auty, vše v mafiánském kabátě
ve třicátých letech a sbírala za to samá devítková hodnocení. Druhý díl byl
oznámen 21. srpna/augusta 2007 v Leipzigu na GC a uveden na trh přesně o
tři roky a tři dny později. Tvůrce zůstává stejný, pouze se přejmenoval na 2K
Czech a práce na hře se zřejmě vyplatily. Na hru se dnes podíváme ze všech
stran, co se potřebného hardwaru týče, aby potenciální kupci věděli, co si mají
koupit za železo do PC a jaké detaily je dobré si ve hře nastavit.

Mafia II se prodává ve verzi pro PC, pro Xbox 360 a pro
PlayStation 3. Příběh nás zanese do čtyřicátých a padesátých let, mezi trochu
modernější mafii a nabídne i propojení s předchozím dílem. Odradit od
koupě vás může krátká hrací doba, hru není velký problém dohrát za dvanáct
hodin čistého času, příběh je ale velmi poutavý a realistický, atmosféra by se
dala krájet a k pěknému technickému zpracování vám hraje z autorádia i
krásná dobová hudba. Snad se dočkáme i nějakých DLC či celého datadisku-pokračování.

Radeon na Mafii II? Podle Nvidie raději ne.

Velmi významným bodem v celé hře je logo Nvidia TWIMTBP
(The Way It’s Meant To Be Played) a hlavně fyzika APEX. Pokročilá fyzika APEX
je dostupná v CPU i GPU verzi, buď ji můžete počítat na procesoru, nebo na
grafice Nvidia s podporou PhysX. Výsledek? Po zapnutí fyziky ze všeho
létají úlomky, šaty se hezky vlní a destrukce, pohyb a kontakty čehokoli
vypadají více realisticky. Fyzice APEX, jejím nastavením, vlivu na výkon a na
krásu hry věnujeme jednu celou kapitolu.



velkolepá demonstrace fyzikálního modelu v Mafii II od Nvidie

Obecně se už dlouho šušká, že společně se Starcraftem II je
druhá Mafia pro Nvidii zlatým dolem. APEX je bez GeForce dosti těžko
realizovatelná možnost a hra by na GeForce díky programu TWIMTBP měla běžet relativně
bezproblémověji. Jak je to ve skutečnosti nám odhalí testy více než deseti
grafických karet, dvou procesorů a mnoha různých nastavení. Od Radeonu HD 4200
se dostaneme až k HD 5970.

Rovnou v úvodu bych rád zhodnotil technické zpracování
grafikou a fyzikou neovlivněné. Hra se ukládá automaticky na pozadí po dosažení
jakéhosi „checkpointu“ a načítání je opravdu velmi rychlé, v rámci vteřin.
Pokud máte pomalejší disk, hra se s oblibou škube.
Vyjedete na kopec nad město a hra se zaškube, otočíte se za sebe a hra se
zaškube. Probíhá tak otravně viditelné načítání domů, aut, stromů a ostatního
prostředí. Moderní 7200ot./min disk ale vše zvládne. Když
o tom mluvíme, zde jsou oficiální nároky na hardware:

Minimální systémové požadavky:

  • Operační systém: Microsoft Windows XP (SP2 nebo novější) /
    Windows Vista / Windows 7 
  • Procesor: Intel Pentium D 3,0 GHz nebo AMD Athlon 64 X2 3600+ nebo lepší 
  • RAM: 1,5 GB
  • Grafická karta: Nvidia GeForce 8600 / ATI Radeon HD 2600 Pro nebo lepší
  • Místo na disku: 8 GB
  • Zvuková karta: 100% DirectX 9.0c kompatibilní zvuková karta
  • Příslušenství: klávesnice a myš nebo Windows kompatibilní gamepad

Doporučené systémové požadavky:

  • Operační systém: Microsoft Windows XP (SP2 nebo novější) /
    Windows Vista / Windows 7
  • Procesor: čtyřjádrový procesor na 2,4 GHz
  • RAM: 2 GB
  • Grafická karta: Nvidia GeForce 9800 GTX / ATI Radeon HD 3870 nebo lepší
  • Místo na disku: 10 GB
  • Zvuková karta: 100% DirectX 9.0c kompatibilní zvuková karta 
  • Příslušenství: klávesnice a myš nebo Windows kompatibilní gamepad

Dopředu bych řekl, že se jedná o značně optimistické
požadavky, více zjistíte v dalších kapitolách.

Testovací sestavy, metodika

Testovací sestavy, metodika

Na čem jsme testovali? Bude to trochu složitější:

Sestavu 1 jsme používali na většinu testů. Chtěli jsme také provést testy na taktu 4 GHz, ovšem vkročil do toho problém. Přestože je
procesor běžně na takto vysokém taktu stabilní, po spuštění Mafie II s 4GHz
procesorem a grafikou Nvidie hra neustále přestávala pracovat (může za tím stát vysoké vytížení právě v kombinaci s GeForce), proto se dočkáte
jen jednoho testu, kde jsem v nejnáročnějším nastavení s APEX testoval
vliv možného omezení procesorem na základním taktu. Změřit výsledky s GeForce
GTX 480 a přetaktovaným procesorem bylo nadlidským úkolem, každé nastavení jsem
opravdu měřil na více než deset pokusů. Kupodivu, s Radeony běželo vše jak
po másle i na přetaktovaném CPU, proto jsem si dovolil vyslovit teorii o vyšším vytěžování (využití) CPU v případě karty a ovladačů GeForce.

Sestava 1:

  • procesor: Intel Core i7-920 @ 2,66 (až 2,93) GHz, 4 (8) jader
  • základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS F3)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1066
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534 
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 (1300 rpm) + Noctua NT-H1

Na sestavě 2 jsme testovali vliv procesoru na výkon, a po
zpomalení procesoru na 2,4 GHz pro ilustraci staršího PC také speciální testy
starších karet.

Sestava 2:

  • procesor: Intel Core i3-530 @ 2,93 GHz, 2 (4) jádra
  • základní deska: Gigabyte GA-P55A-UD4
  • paměti: 4× 1 GB DDR3-1866
  • datové úložiště: Intel X25-M Gen2, 160 GB (SSD)
  • zdroj: Corsair CMPSU-650TX
  • chladič CPU: Noctua NH-C12P, 1350 rpm

Na sestavě s Core 2 Duo E8500 (3,16 GHz, případně 2,66
GHz), 2× 1 GB DDR2-667 a diskem Western Digital WD6400AAKS byl testován Radeon
HD 4770 OC s 512 MB videopaměti. Konkrétně se jedná o model EAH4770 TOP od Asusu, který má takty zvýšeny na 800/3400 MHz a výkonem tak skoro přesně odpovídá mezi lidem velmi rozšířené karty ATI Radeon HD 4850.

GeForce GTX 460 ve variantě s 1 GB videopaměti byla potom testována na stroji s Core
i7-870 @ 2,93 GHz, 8 GB DDR3-1333 a jako systémovým diskem opět WD6400AAKS. Operační systém zde byl
Windows Vista SP2 x64, u všech ostatních sestav se jedná o Windows 7 x64.

Dále jsem hru zkoušel hrát a testovat na:

  • notebooku Acer Aspire TimeLineX 3820TG s Core i5-430M
    @ 2,26-2,53 GHz, 2× 2 GB DDR3-1066 a Mobility Radeonem HD 5650 1 GB
  • notebooku Acer Aspire 5542 s AMD Athlonem II X2 M300
    @ 2 GHz, 2× 1 GB DDR2-800 a integrovaným Mobility Radeonem HD 4200
  • desktopovém počítači s Athlonem X2 BE-2350
    @ 2,1 GHz, 2× 1 GB DDR2-800 a Radeonem
    HD 4670 512 MB

Použitým monitorem u desktopových sestav byl tradičně 30“ S-IPS
kousek HP LP3065 (čímž opět děkujeme HP za jeho dlouhodobé zapůjčení).

Jako ovladače jsem použil Catalyst 10.8 pro všechny Radeony
a GeForce 258.96 pro všechny GeForce, aktuálně stažené WHQL ze stránek AMD a Nvidie.
Ovladač Nvidia PhysX jsem použil ve verzi 9.10.0513.

Mafia II benchmark (max. settings) od ExtraHardware.cz na Vimeo.

Testoval jsem na plné verzi hry v češtině. Vzhledem k tomu,
že Mafia II má docela zdařile vyvedený vestavěný benchmark se scénou mise z
lihovaru, který je navíc takřka suverénně nejnáročnější částí hry, použil jsem
právě jej. Benchmark byl náročnější než projížďky sluncem prozářeným městem
Empire Bay roku 1951. V benchmarku jsem také měřil průběhy snímků za sekundu programem Fraps.

Nastavení hry

Nastavení hry

Nastavení videa ve hře je poměrně jednoduché, hra má i
několik přednastavených profilů, Nízké, Střední, Vysoké a Optimální. Pokud
jakoukoli položku změníte ručně, jde o Uživatelské nastavení. Vše jsme měnili
právě ručně, položku po položce.

standardní testovací nastavení v rozlišení 1680 × 1050 s AA - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

Videorežim, neboli rozlišení, jsem testoval v nastaveních
1920 × 1200, 1680 × 1050 či u „oldies“ testů i 1280 × 1024 nebo 1024 × 768
pixelů. Jeden test na notebooku jsem dokonce nechal proběhnout v rozlišení
800 × 480.

Hrál jsem samozřejmě na celé obrazovce s vypnutou vertikální
synchronizací obrazu.

Jas na výkon nemá vliv, hrál jsem s hodnotou 5. Večer se na lepším monitoru dá používat hodnota 2 nebo 3.

Anti-aliasing neboli vyhlazování je dost ošemetná věc. Pokud
AA zprovozníte přes ovladače, je dopad výkonu relativně malý, ovšem teprve nyní
vylézají na povrch různé neoficiální návody, jak toto uvést do chodu. Jednoduše
sáhnout do ovladačů a vynutit například 8× MSAA je u obou výrobců nemožné, snad
se to s příští verzí změní. Ve hře máte jen možnosti zapnuto / vypnuto. Vyhlazování
jsem tedy zapínal ve hře, kde jsem jej okem musel docela dost hledat, vizuálně
nastavení vypadá jako 2× AA nebo jiný nízký režim, co je ale paradoxní, jak
uvidíte v dalších testech, toto nepříliš skvělé AA má velký dopad na výkon.
Na zubaté hrany budete nadávat i s AA, jen asi podstatně méně.

střelba do nádrže auta - APEX vysoké - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

Anizotropní filtrování dělá daleké textury krásnějšími,
bez kazů. Používal jsem vždy nastavení 16×, oproti 1× není znát takřka žádný
výkonový posun.

Detaily stínů je poměrně jasně viditelné nastavení (viz
obrázky), které určuje překvapivě kvalitu vykreslování stínů. Máte k dispozici
tři hodnoty, nízké, střední a vysoké, rozdíly jsou znát pouze na větší
vzdálenosti, když jdete s Vitem pod strom a kouknete pod sebe, stíny listů
jsou ve všech nastaveních stejně kvalitní, detaily se ale u nižších nastavení
rychleji ztrácejí s pozorovanou vzdáleností. Detaily stínů mají i na výkon docela
velký vliv. Testoval jsem kromě speciálních testů na vysokém nastavení.

Nejlépe detaily uvidíte při pohledu na na stín požárního schodiště na hnědém domě za Vitem.

Detaily stínů: vysoké, ambientní okluze zapnuta - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

Detaily stínů: střední - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

Detaily stínů: nízké - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

Ambientní okluze je další nastavení, které například naplní
rohy zdí realisticky vypadajícím stínem. Nejde tedy o jednoduše promítnutý
stín, ale spíše o malou oblast, která se stínem zakulaceným ohýbajícími se
paprsky vyplní, třeba pod rámem okna. Testoval jsem se zapnutou AO, ve
speciálních testech jsem ji vypnul, trochu to pomůže výkonu.

Detaily geometrie jsou dalším tříhodnotovým nastavením (nízké,
střední, vysoké). Určují, v jaké vzdálenosti se začnou zjednodušovat tvary
a textury. Snížení ve hře poznáte jak horším efektivním dohledem, tak o něco vyšším
výkonem.

APEX - vysoké - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

A nakonec donekonečna omílané nastavení PhysX APEX. Kromě
testování fyziky jsem hrál vždy s vypnutou, v testech APEX jsem
zkoušel i střední a vysoké nastavení. Jak uvidíte v testu, právě fyzika má
na výkon obrovský dopad, pokud nemáte opravdu velmi rychlý procesor nebo
GeForce, zapomeňte na ni. Aktivace či deaktivace APEX vyžaduje restart hry.

Obecné testy, vliv AA

Obecné testy, vliv AA

Všechny detaily jsem nastavil na nejvyšší možné, kromě fyziky APEX (vypnuto) a kromě vyhlazování (podle testu). Testoval jsem v dnes už dost rozšířeném mainstreamovém rozlišení 1680 × 1050 a vysokém 1920 × 1200. Pokud chcete výsledky pro 1920 × 1080, bude to někde mezi. Radeon HD 4770 OC je testován na procesoru Core 2 Duo E8500 (3,16 GHz), GeForce GTX 460 1GB je testována na Core i7-870 (2,93 GHz). V případě Radeonu HD 4770 je tedy rozdíl v procesoru už signifikantní, snad vám to bude pokaždé připomínat třeba OC v názvu.

Ač to tak podle prvního grafu nemusí vypadat, CrossFireX ve hře funguje. S Radeonem HD 5970 jsme ale v nižším rozlišení bohužel při frekvenci procesoru 2,66 GHz narazili na strop, kterým je zhruba 80 FPS. Překonala ho tak GTX 480, která netrpí tímto neduhem multi-GPU (myslíme vyšší náročnost na procesor, která ani v nízkém rozlišení nepustí fps na HD 5970 do závratných výšin).

Jak se zdá, ani vysoké rozlišení s AA neubralo příliš z výkonu duálního Radeonu, který se zde vypíná hrdě nad ostatními kartami. Radeon HD 5770 už se propadá pod 30 FPS, duo GTX 460 a 280 se drží jen tak tak. Jak vidíte, hra není (bez APEX) zdaleka tak náročná, jak se předpovídalo, ale na anti-aliasing v
ovladačích bude asi každý čekat jak na smilování, protože výkonnostní
dopad AA ve hře je velmi značný, tím spíše vzhledem k jeho nevalné kvalitě.

APEX PhysX: zabiják všech karet, má ale smysl?

APEX PhysX: zabiják všech karet, má ale smysl?

Test fyzikálního modelu APEX jsem spustil jen na několika kartách, protože jak uvidíte, fyzika je zde opravdu extrémně náročná a doslova ničí všechny mainstreamové grafiky. Všechno vlnění oblečení ve větru, třísky a úlomky zdi, střepy na všechny strany, reálný kouř a další efekty, které si můžete prohlédnout v traileru v první či v nahrávce benchmarku ve druhé kapitole jsou sice moc hezké, ale jejich maximálním problémem je obrovská náročnost, kterou neustojí ani mnohé grafiky Nvidie.

Platí, že na vysokém nastavení je úlomků a kousků všeho zničitelného přibližně dvojnásobek co na středním, na vysokém je také přes APEX zprovozněno vlnění šatů vlivem větru. Toho si lze všimnout, když Vito stojí, jeho kožená bunda se větrem chvěje jen právě na APEX - high.

S vypnutým APEX je situace vyrovnaná a férová, zhruba odpovídající ceně, alespoň co se grafik týče.

Šok ale čeká majitele Radeonů, jakmile zapnou APEX, byť jen na střední detaily. GeForce s podporou PhysX to ustojí, ale na Radeonu musí APEX počítat procesor a  Core i7-920 na 2,66 GHz se opravdu těžce nechytá. Na taktu 4 GHz už jsem se dostal skoro ke 30 fps, ale stále žádná sláva, už tady můžu říci, že pokud nemáte GeForce nebo pekelně přetaktované Core i7, můžete na PhysX zapomenout. Anebo zapomenout na anti-aliasing, protože po jeho vypnutí se APEX alespoň na medium dá provozovat i na jediné silnější GeForce (viz kapitola s průběhy fps).

Vysoké nastavení ještě víc zdecimuje Core i7 s Radeonem a pod průměr třiceti snímků za vteřinu sráží i nejsilnější kartu Nvidie. Naštěstí jsou tyto výsledky měřeny s podivným AA, takže bez něj je realita podstatně lepší. GeForce GTX 460 s 1 GB paměti na vysokém nastavení v 1920 × 1200 bez vyhlazování skórovala pěkných 31,5 FPS. Pokud ale nepoužijete dedikovanou grafiku na PhysX, můžete se s hraním opravdu na nejvyšší detaily rozloučit.

APEX - vysoké - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

APEX - vysoké - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

Co si ale myslím nejen já, ale i spousta čtenářů diskuzních fór, APEX je v této hře zbytečně přeplácaný. Pokud střelíte pistolí do zdi, vyletí desítky úlomků, bedny se tříští snad na dvojnásobek dřeva, než měly celé a třísek a kousků je s APEX jako v hollywoodském akčním trháku. Vysoké nastavení APEX se od reality liší možná více než APEX zcela vypnutý. Výběr nastavení nechám na vás, ale myslím, že majitelé Radeonů nebudou zase tolik ochuzeni. Za hlavní problém ale v redakci považujeme fakt, že i na silnějších GeForce máte s plynulostí se zapnutým APEX dost potíží.

TIP: jak podstatně snížit náročnost APEX PhysX - díky uživateli Sobo

Fyzikální model APEX počítá i věci, kterých vy byste si ani nevšimli, například dělá více realistickým vlnění šatů nejen Vita, ale i ostatních postav. Vypnutí této fičury vám zajistí zhruba 40 % průměrného výkonu navíc, vysoké nastavení si tak budete moci vychutnat i na nějaké mnohem starší GeForce a rozdíl pravděpodobně vůbec nepoznáte.

Stačí zajít do složky \Steam\steamapps\common\mafia ii\edit\APEX\Cloth a vymazat všechno, mimo souborů začínajících na VIT*, m2skeleton a ClothRemapTable.

Vliv výkonu procesoru

Vliv výkonu procesoru

Šest karet jsem otestoval jak na sestavě s Core i7-920, tak i na druhém počítači s Core i3-530. Se zrychlením dvou jader na Turbo jsou oba procesory teoreticky stejně rychlé. Nám jde hlavně o přínos třetího a čtvrtého jádra. V APEX se každé jádro navíc hodí, to ví každý, ale v klasické hře bez PhysX?

U prvních dvou grafů vidíme jasně, že jedinou bržděnou kartou je GeForce GTX 480, která je zpomalená dokonce více než Radeon HD 5870. Fermi si zřejmě říká o víc dat než Cypress a dvoujádro nestíhá. Po přidání dalších dvou jader letí výkon GTX 480 nahoru. Zbytek karet se s Core i3 spokojil.

Test v 1920 × 1200 ukázal v podstatě to samé, jen trochu méně markantně, přeci jen, WUXGA rozlišení zpravidla potrápí spíš grafiku než procesor. Nicméně, i zde je silnější Fermi bržděna. Obecně můžeme ale v klidu říct, že silné dvoujádro jako Core i3-530 na Mafii II s přehledem stačí. Čtyřjádro či šestijádro skutečně využijete jen s APEX.

Přidám sem ještě výsledky jednoho testu s APEX.  U GeForce GTX 480 na grafiku s přidanou GTX 460 na PhysX mi v APEX připadal výkon podezřele nízký. Proto jsem nakonec asi na třicet pokusů projel testy i s Core i7-920 přetaktovaným na rovné 4 GHz. Nastavení s vypnutým APEX se nehnulo, ovšem se středním a s vysokým se hodnoty framerate zvedly  z 42 a 40 FPS na 48 a 45 FPS. Ani relativně silné Core i7 nestačí pro nakrmení dvojice grafik pro grafiku + PhysX.

V další kapitole uvidíte naznačení výkonu na ještě slabších CPU jako jsou notebookové Arrandale nebo starší Athlon X2 s jádrem Brisbane.

Speciální testy, snižování nastavení, Mafia II
na starém počítači či notebooku

Speciální testy, snižování nastavení, Mafia II
na starém počítači či notebooku

Myslím, že tuto kapitolu uvítá nejvíc z vás, podíváme se na to, na jak starém a slabém stroji hru ještě rozběhnete a jaké detaily si můžete nastavit. Na starším hardwaru jsem nedělal žádné objektivně srovnatelné testy, takže zhodnotím situaci raději slovně. Pokud jsem testoval na redakčním hardwaru, podtaktoval jsem procesor, abych lépe ilustroval starší počítač s procesorem Core 2 Duo.

  • Acer Aspire TimeLineX 3820TG - notebook z populární řady s procesorem Core i5-430M na 2,26 GHz, 4 GB RAM a Mobility Radeonem HD 5650 dokázal Mafii II zobrazit plynule (30,9 FPS) na vysokém nastavení, tedy stejném jako u všech testů výše, samozřejmě bez APEX a bez AA na svém nativním rozlišení 1366 × 768. Po zapnutí AA byla plynulost tatam (19,5 FPS), snížením nastavení lze z grafiky vybičovat přes 40 FPS.

klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

  • Desktopový počítač s Athlonem X2 BE-2350 na 2,1 GHz, 2 GB RAM a Radeonem HD 4670 byl silně bržděn procesorem. Ve vysokém i středním (stíny i geometrie na střední, vypnutá AO) nastavení na 1680 × 1050 bez AA a bez APEX totiž skóroval identických 28,1 FPS. To je ve hře většinou dostatek (nezapomínejme, že benchmark je nejnáročnější ze hry), ale při přestřelce s náročnými výpočty pro CPU k záškubům pod 20 fps prostě dochází i při všemožném omezování detailů.
  • Acer Aspire 5542 s Athlonem II X2 M300 na 2 GHz s 2 GB RAM a integrovaným Radeonem HD 4200 už na tom byl dost špatně. V rozlišení 1366 × 768 benchmark s minimálními nastaveními proběhl na nehratelných 4,4 FPS. Po snížení rozlišení na PDAčkových 800 × 480 se ale framerate v reálné hře vyšvihl nad 20-25 a nenároční hráči mohou hrát i na takové sestavě. Stejné výsledky podá i oblíbený Radeon HD 3200 a pravděpodobně i Intel HD Graphics, IGP v dvoujádrových Core i3, i5 a i7.
  • Po snížení detailů na střední, případně rovnou na nízké (vše kromě AF na minimum, 1280 × 1024) jsme 47, potažmo 53 FPS vymáčkli i z letité 8800 GT v kombinaci s Core i3-530 zpomaleným na 2,4 GHz a 4 GB RAM.

v Mafii II máte vlastní byt, ze kterého vyjíždíte a do kterého se po každé misi vracíte - klikněte pro otevření v rozlišení 1920 × 1200

  • Core 2 Duo E8500 zpomalené na 2,66 GHz s 2 GB RAM a Radeonem HD 4770 OC v nízkém a středním nastavení dokázalo vykreslit podobných 48 a 56 FPS. Kartu můžete brát v tomto i v ostatních testech jako oblíbenější HD 4850, výkon je po přetaktování velmi podobný.
  • Opět na zpomaleném Core i3-530 (2,4 GHz) s 4 GB RAM jsem testoval i Radeon HD 3850. Na vysokých detailech bez AA v 1680 × 1050 jsem z něj dostal pěkných 29, po stažení detailů na střední a nízké dokonce 35 a 44 FPS.
  • Stařeček Radeon X1950 Pro mi dělal trochu problémy. Na sestavě s Core i3-530 @ 2,4 GHz a 4 GB RAM karta nezvládala vykreslovat obraz bez obrovských blikajících artefaktů, co se stínů týče. Mám podezření na špatně doléhající chladič, karta je přeci jen stará. Každopádně, výsledky by měly být neovlivněné. V nízkém nastavení jsem se sice dostal jen na 19 FPS, ale po snížení rozlišení na 1024 × 768 už průměr stoupl na příjemných 27 FPS.

          EDIT: Tak u X1950 Pro se nejedná o problém chladiče, hra zkrátka na Radeonech X1000 bez chyb                         nejede. Ovladače pro Windows Vista nepomůžou, stejnou situaci mám reportovanou i s Radeonem                         X1950 XTX.

          EDIT 2: Hru bez artefaktů nerozjedete ani na GeForce 7.

  • Přidávám ještě jeden test s jednojádrovým procesorem. Core 2 Duu E6550 jsem vypnul jedno jádro a nastavil jsem mu takt 2,4 GHz, pak se tedy jednalo o Core 2 Solo na 2,4 GHz s 4 MB L2 cache. K němu jsem přidal 2× 2 GB pamětí DDR2 a GeForce 9800 GTX. Na nízké detaily byl výsledek 22,2 FPS, na střední potom 22,6 FPS (zřejmě chyba měření). Na standardním starším jednojádrovém procesoru bych hru vůbec nepovažoval za hratelnou, maximálně na silně přetaktovaných kouscích nad 3 GHz (v případě P4 nad 4 GHz).

Jak vidíte, i několik let starý počítač si s Mafií II poradí, pokud se nebojíte snížit rozlišení a detaily. Potřebujete ale silný procesor, dvoujádro je nezbytné a s těmi pomalejšími kousky budou i tak problémy. I přes tuto nenáročnost dnes téměř neexistuje sestava, která by hru utáhla skutečně plynule v rozlišení 2560 × 1600 s maximálními detaily a fyzikou. Toto rozpětí hodnotím spíše kladně.

Průběhy FPS, propady a důvody

Průběhy FPS, propady a důvody

Kapitola pro experty z diskuzního fóra - grafy průběhu. Jak jsem řekl, jisté konfigurace jsem v benchmarku rovnou prohnal i měřením Frapsem. Nyní máme před sebou celou spojnici FPS v každé sekundě benchmarku a můžeme se podívat na výkyvy výkonu a plynulosti.

V prvním grafu  máme všechny karty změřené na Core i7-920, jen GeForce GTX 460 na i7-870. Jak vidíte, v benchmarku se často objevují velké záškuby, je to způsobeno načítáním z disku. První zoubek je nejmenší u GeForce 8800 GT, která jede natolik pomalu, že ji disk nezdrží. Radeon HD 5870 zdatně sekunduje GeForce GTX 480 a multi-GPU očividně funguje, přestože s rychlejším procesorem by se fialová linka posunula výše.

Druhý graf  reprezentuje dvě grafiky ve čtyřech nastaveních . Dvě linky se zapnutou pokročilou fyzikou jsou oproti druhým dvěma krásně narovnané, grafika by sice v optimistické vteřině zubu směrem nahoru ráda poskočila, ale fyzikální model si stále žádá výpočty dopadajících kamínků, přestože jsou v dálce za oknem. Také je zde vidět, že zapnutí AA je skoro stejný výkonnostní náraz jako zapnutí středního APEX. Zapnutí APEX současně s AA je pak pro grafiku armagedon, hra se zřejmě snaží vyhlazovat i úlomky, střepy a jiné exkluzivně fyzikální částice.

Opět test stejné sestavy, zase jiná čtyři nastavení. Vypnutí AA a APEX tvoří vysokou poskakující linku daleko nad ostatními. Linka s AA je stejně vysoko jako linky s PhysX, jen je zubatější.

Zajímavý test slaboučkého Athlonu proti silnému Core i7 ukazuje, že procesor drží Radeon hezky na uzdě, a i přes nízké nastavení grafiky tak nelze dosáhnout na GTX 460. Athlon X2 na 2,1 GHz je pro hru dost málo.

Na závěr vcelku jednoduše zubatý graf. Linky se hezky kopírují, vše je bez APEX. Znovu vidíme, že i přes diametrálně odlišné nastavení grafiky slabý procesor nedosáhne na Core i7, které vede. Zajímavě srovnané jsou linky Radeonů HD 4670 a 4770 (zpomaleného anti-aliasingem).

Zhodnocení, doporučení, závěr

Zhodnocení, doporučení, závěr

Mafii II určitě hraje nebo bude hrát velká řada z vás. Hra za koupi i přes svou krátkou hrací dobu určitě stojí, spokojeni budete i s grafikou, velkým smyslem pro detail ve hře a s aktivovaným modelem PhysX APEX i s možností okázalého zničení a rozdrcení takřka všeho (a elegantního vlnění Vitovy bundy).

  • Pokud nemáte v počítači GeForce GTX nebo brutálně taktované Core i7, na APEX raději zapomeňte.
  • Pokud máte například GeForce GTX 460 nebo zhruba podobnou kartu od Nvidie, máte dvě možnosti; můžete hrát se středním APEX a bez AA nebo naopak. Asi bych doporučil variantu bez AA.
  • Anti-aliasing půjde zřejmě od příští verze ovladačů vynutit přímo v nich, zatím existují jen neoficiální návody, jak toho docílit. AA z ovladačů bude kvalitnější a možná méně náročný.
  • Grafika vám na základní detaily stačí slabá, dá se hrát i na integrovaných čipech.
  • Procesor nepodceňujte, i s vcelku moderním dvoujádrem na 2 GHz budete mít co dělat, abyste se dostali přes 30 fps.
  • Pokud nejste hledači detailů, vypněte si ambientní okluzi, nepoznáte to (pokud ale budete hrát nejdříve s AO, bude vám po vypnutí jakoby něco chybět; AO dodává obrazu hloubku).
  • Anizotropní filtrování nechávejte kromě opravdu extrémních případů vždy na hodnotě 16×. Dnešní karty to zvládnou bez většího zpomalení.
  • Střední stíny vypadají stále dobře a nejsou tolik náročné.
  • Radeony i GeForce podávají obvyklý výkon, hra není přikloněna ani k jedné značce. Tedy pokud nepřijde na řadu fyzika APEX.
  • CrossFireX funguje, nemusíte nic vynucovat a laborovat.
  • Hra má relativně malé  (a někdy zblízka ne moc hezké) textury, ani s 512 MB videopaměti nebudete mít problémy a třeba GTX 460 768 MB nemá v této hře žádný větší rozdíl oproti dražší 1GB variantě.
  • 2 GB RAM bude s odřenýma ušima stačit.

Uvedená cena Radeonu HD 4770 OC zde odpovídá ceně HD 4850, ten je stejně výkonný a levnější, pro cenu GeForce 9800 GTX jsme použili cenu nejlevnější GTS 250 "Green" (nižší takty než plnokrevná GTS 250)

Po slevách GeForce GTX 400 z nich je relativně dobrá volba. Radeon HD 5970 je neohrožen s vysokou cenou a nedostižným výkonem. Osobně bych na Mafii (v případě koupě nové grafické karty právě kvůli této hře) volil GeForce GTX 460 se 768 MB paměti či klidně nějaký starší Radeon HD 4850, který za minimální cenu poskytne velmi dobrý výkon. Nezapomínejte, že se jedná o hru na DirectX 9.0c, nepotřebujete vymoženosti jako je DirectX 11, teselátor apod.

ICTS24

A ještě dva důležité odkazy na konec. Už od vydání dema, resp. plné hry sbíráme na fóru vaše výsledky. V obou vláknech už jich je nemálo a přispívají k výpovědi o výkonu hardwaru při různém nastavení v této pro Česko tak trošku národní hře. Budeme rádi, když tam stejně přehlednou formou jako už předchozí přispívající přidáte i svoje výsledky: