Hlavní navigace

Martin Zavadil: „Rozjíždím něco, co tu nikdy nebylo“

17. 4. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Zatímco v zahraničí už virtuální verzi prken, která znamenají svět, dávno mají (například v podobě britského projektu Digital Theatre), u nás se taková služba objevuje až nyní. SledujDivadlo.cz je iniciativou čtyřiadvacetiletého absolventa žurnalistiky a divadelní vědy na Univerzitě Palackého v Olomouci, nynějšího studenta Teorie a dějin divadla na Masarykově Univerzitě v Brně Martina Zavadila.

Martin Zavadil ze SledujDivadlo.cz

Zavadil nejprve založil zpravodajský server o divadle Divá báze a později se rozhodl zaznamenávat a zpřístupňovat na webu záznamy vybraných divadelních her z celé republiky. S nápadem vyhrál soutěž Vědeckotechnického parku Univerzity Palackého v Olomouci Podnikavá hlava i krajské kolo soutěže společnosti T-Mobile Rozjezdy roku, získal pro něj přízeň pražského Dejvického divadla či brněnské Husy na provázku a teď již nabízí lístky na první on-line představení.

Jaký je podle tebe vztah Čechů k divadlu? Chodíme do něj?

Stejně jako je spousta druhů divadel, je i moc druhů diváků. Jako ty víš, pro koho zhruba píšeš, divadelník ví, pro koho zhruba hraje. Co typ publika, to jiný vztah k divadlu. Od intelektuální fascinace, přes společenskou událost až po příjemně strávený čas v hezkém oblečení. Všechno má svoje místo. Navíc je u nás velká tradice amatérského divadla, což je úplně specifická skupina.

Obecně je vztah určitě pozitivní. A co se týče toho jestli do divadla chodíme, mohli bychom víc. Podle posledního průzkumu z roku 2011 chodí do divadla vícekrát za rok zhruba pět procent české populace, takže se u nás do divadla chodí míň než třeba ve Velké Británii, kde je to, myslím, necelých patnáct procent.

Takže jsi se rozhodl dostat divadlo k divákovi.

Většinou záznam představení, a to i opravdu výjimečného, vůbec neexistuje, nebo není běžnému divákovi přístupný. Pokud pak náhodou existuje a je možné se nějakým způsobem k záznamu dostat, rozhodně ten způsob není legální a často ani není pohodlný. Navíc nabídka byla opravdu mizerná. No a z toho se vylouplo, že by to vlastně šlo změnit. Stačilo vymyslet jak a pojmenovat to SledujDivadlo.cz.

Nemyslíš si, že divadlo pouštěním ze záznamu přichází o značnou část svého kouzla?

Já to taky přiznávám. Nechci, aby lidé přestali chodit do divadla, a taky že nepřestanou. Ale má to i své výhody. Je to levnější a hlavně časově méně náročné. Jeden pán mi psal, že se mu projekt líbí, protože si bude moc zajít během jakéhokoliv jednání na záchod a dát si k tomu něco dobrého. Paleta výhod je často širší, než sám tuším. Navíc, kolikrát jsi byl v divadle v Ostravě nebo v Brně? Cestování za divadlem u nás není příliš časté i proto, že diváci jednoduše neví, co se v ostatních městech hraje. SledujDivadlo.cz jim to ukáže.

SledujDivadlo.cz
SledujDivadlo.cz

Jak reagovali ve vybraných divadlech na nabídku „digitalizace“ jejich představení?

Až na jedno mi v žádném divadle neřekli, že o to nestojí. Někde čekají co se z toho vyloupne, jestli to vůbec bude fungovat, jinde jsou nadšení. Někde jsem to už říkal, je to takové opatrné nadšení, což chápu. Rozjíždím něco, co tu nikdy nebylo.

Dočkal jsi se odmítnutí z nějakého bizarního důvodu?

Bizarní odmítnutí jsem nezažil, ale nečekaně vřelé přijetí dostávám pravidelně. Překvapilo mě, kolik divadel si projekt našlo a sami napsali, že by měli velký zájem. Divadla o SledujDivadlo.cz stojí. Na jednu stranu je to skvělé, na druhou je to velký závazek.

S kolika lidmi na projektu pracuješ? A jakým způsobem probíhá ten proces „digitalizace“?

Spolupracuje na tom tolik lidí, že nejde říct přesné číslo. Představení natáčíme buď sami, nebo využíváme profesionálních záznamů, která vlastní samotná divadla. K tomu samozřejmě patří i několik kmenových kameramanů, které jsem znal z dřívějška a věděl, že jsou dostatečně kvalitní, s čímž souvisí i přístup k profesionální technice.

Plánuješ do databáze SledujDivadlo.cz zahrnout i existující záznamy představení, které bys odkoupil?

Samozřejmě taková možnost existuje, ale vždy záleží na konkrétním záznamu.

SledujDivadlo.cz
SledujDivadlo.cz 

V soutěži Podnikavá hlava jsi získal 50 000 Kč. To ale nemohlo stačit na to, aby se projekt stal životaschopným, nebo ano?

Byla to hezká injekce, ale samozřejmě bych za to SledujDivadlo.cz nerozjel. Vyhrál jsem ještě krajské kolo soutěže Rozjezdy roku, což mi také trochu pomohlo. Já jsem ale šetřivý, takže část jsem pokryl z vlastních úspor. Divadla do projektu finance neinvestují a s inzercí rozhodně nepočítám ani do budoucna. To by muselo být opravdu něco velkého, abych na inzerci přistoupil.

 

bitcoin_skoleni

Můžeš představit služby, které SledujDivadlo.cz nabízí?

Divák se na představení může podívat třemi způsoby. Online, kdy si zaplatí 79 Kč za třicetihodinový přístup a během něj se na představení může podívat klidně několikrát. 30 hodin jsme zvolili proto, že kdyby se někdo večer na představení nedodíval, může se dodívat další den a nemusí mít strach, že mu časový limit propadne. Přístup k obsahu na 24 hodin je vždycky hloupost… Druhý způsob je stáhnutí do počítače (za 150 Kč). Divák si počká až se mu představení stáhne a pak se může dívat třeba tisíckrát. Bez omezení a hlavně na čem bude chtít. No a když si koupí fyzické DVD (za 250 až 350 Kč), dostane kromě hezky zabaleného balíčku i program k inscenaci, u některých představení plakát, případně další materiály související s divadlem či samotným představením. Pokud si navíc koupí balíčky dva, třeba kdyby chtěl jeden darovat, dostane poštovné zdarma. Jde o to, že divák si sám rozhodne jak se chce dívat. Na SledujDivadlo.cz mu to jen umožníme.