Hlavní navigace

Microsoft: dotyková plocha na dlani a ovládání mobilu skrz oblečení

18. 10. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Microsoft Research je bohatý inkubátor nových projektů, které mají posunout počítače dál, ale zároveň je přiblížit uživatelům. Google má své Labs, Microsoft vyvíjí nové technologie v centru Research. Dvě novinky zaujmou všechny, kteří mají rádi dotykové ovládání. Zatímco dnes saháme hlavně na displeje (telefonů, tabletů apod.) nebo touchpady, v Microsoftu pracují na dotykových technologiích mimo obrazové panely.

Projekt PocketTouch umožní ovládat drobná zařízení přímo kapse nebo tašce i přes oblečení. OmniTouch udělá dotykovou plochu z čehokoliv. Vítejte v budoucnosti.

PocketTouch – ovládání skrz oblečení

Multidotykové ovládání a rozpoznávání gest dnes zvládne kdejaký smartphone. Jenže zatímco kdysi jsme byli schopni mobily ovládat v kapse nebo tašce i poslepu, protože jsme se orientovali podle vystouplých tlačítek, dnes už to není možné. Je třeba přístroj vytáhnout ven a až pak ovládat.

Tyto problémy má vyřešit PocketTouch. Představte si, že telefon ovládáte, aniž byste ho z kapsy vytáhli. Jak byste postupovali? Nejdříve musíte zjistit, v jaké poloze se telefon nachází, pak ovšem narazíte na softwarový zámek displeje. I kdybyste jej náhodou odemkli, poslepu maximálně spustíte náhodný program nebo omylem vytočíte číslo tchyně.

PocketTouch si nedává za úkol nahradit tradiční displeje, poslepu nabídne jen omezené funkce. Třeba regulaci hlasitosti, rychloposuv v přehrávači, zvednutí/odmítnutí hovoru, ztišení vyzvánění apod. Ale jak toho chce Microsoft dosáhnout, aniž by narážel na problémy popsané v předchozím odstavci?

PocketTouch

Polohu telefonu lze sice zjistit pomocí akcelerometru a gyroskopu, jenže snímače stále neví, jak je člověk zvyklý mobil používat. Proto se má orientace odvíjet od toho, jak se telefon odemkne. Podle směru gesta mobil upraví ovládání přesně podle představ uživatele.

Co vás může překvapit, ovládání nefunguje na samotném displeji, nýbrž na zadní straně přístroje, kde se také nachází kapacitní vrstva. Ta má navíc zesílený signál, takže zachytí i dotyk skrz látku (testováno 25 materiálů), tedy kapsu u kalhot, kabelku… Zní to šíleně, ale nápad funguje. Teď se vývojáři chtějí soustředit na rozpoznávání psaných znaků. Třeba při poradě odmítnete hovor, software automaticky otevře editor SMS s připraveným číslem adresáta a pár tahy napíšete krátký vzkaz, že nemáte čas.

" frameborder="0" height="315" width="560">

Zajímavý je rovněž samoučící se systém gest. Zatímco displej je nějak kalibrován z výroby a většinou není nastavení třeba upravovat. PocketTouch se kalibruje a přizpůsobuje uživateli kontinuálně.

Osobně zatím z PocketTouch nejsem tolik nadšený. Popisované funkce hravě zvládne maličký ovladač na sluchátkách, případně hodinky spojené s telefonem pomocí Bluetooth. Nehledě na to, že mazlit se s vystouplým telefonem v přední kapse kalhot může vypadat společenky nevhodně. Ale třeba se nápad uchytí, kdo ví.

OmniTouch – Kinect budoucnosti

Další naděje jsou vkládány do dotykového ovládání, které funguje na čemkoliv, ať už je to ruka, zeď, stůl nebo zápisník. Zjednodušeně řečeno se jedná o kombinaci Kinectu a projektoru. „Kinect“ snímá obraz a hlavně hloubku, projektor vytvoří obraz, na který reagujete.

OmniTouch

Prozatimní prototyp vypadá jako ta zbraň, kterou na ramenou nosí predátor. Jednoduchý stojan, na kterém je přimontován obrazový a hloubkový modul PrimeSense (tvůrci Kinectu) a picoprojektor. Ten vysílá obraz na libovolný povrch, vytvoří třeba virtuální klávesnici. Kamera zase rozpoznává prsty a kliknutí. Povrchu, na který je promítán obraz, se ani nemusíte dotknout. Hloubkový snímač je podle autorů dostatečně přesný, aby rozpoznal, že chcete kliknout. Stačí přiblížit prsty na vzdálenost menší než centimetr.

OmniTouch

Prototyp zatím funguje, ale autoři se ještě musí vypořádat s několika omezeními.

  • Především miniaturizací – takový kanón na ramenou nikdo nosit nebude. Ale srovnatelné schopnost vměstnati do krabičky cigaret nebo hodinek, to bude výzva.
  • Projektor musí být ideálně laserový kvůli stálému a ostrému obrazu.
  • Snímač musí opravdu zachytit prst, nikoliv podobné objekty „ve scéně“.
  • Ovládací plocha je prozatím pevně dána. Ale uživatelé si budou chtít vytvořit vlastní prostor, odkud se má snímat. Třeba si prstem nakreslíte obdélník na stůl.

Určitě jste slyšeli o chytrých stolech Microsoft Surface. Ty se Omnitouch podobají nejvíce, jenže jejich problém je cena a především chybějící mobilita. Stůl je tvořen displejem nebo sklem, na který se promítá obraz, gesta zachycuje infračervený snímač nebo kapacitní vrstva. Softwarová stránka už může být shodná se samotným OmniTouchem. A díky této technologii si Surface možná vytvoříme i z dřevěného stolu po prababičce.

" frameborder="0" height="315" width="560">

Snad v Microsoft Research dotáhnou oba projekty do zdárného konce. Tamní výzkumníci umí vymyslet úžasné nápady, ale hodně jich bohužel zůstává zakonzervovaných. Už léta vídáme revoluční nástroje pro práci s obrazem a zvukem, ale do reálných produktů se dostávají hodně opatrně.

WT100

Který nápad vás zaujal více: OmniTouch, nebo PocketTouch?

Zdroj: Microsoft Research