Ačkoliv virtuální realitu pro hráčské potřeby dnes ovládá HTC s brýlemi Vive a Facebooku patřící Oculus Rift, během loňska se do věci vložil i Microsoft. Ten na to jde trošku jinak, vyvíjí jen technologii, software a rámcové specifikace a výrobu samotného hardwaru nechá na větším množství partnerů. To má tu výhodu, že s jeho systémem budete mít větší výběr, podobně jako si můžete volit z široké řady herních či neherních monitorů. Nyní Microsoft k této své iniciativě přidal důležitý doplněk: speciální ruční ovladače, uzpůsobené k ovládání prostředí VR her či jiných aplikací.
Párové ovladače, představené na tomto videu, mají podobný tvar jako Oculus Touch (a ostatně i ovladače HTC Vive). Mají tedy „revolverový“ úchop, na nějž je nasazená „kobliha“ – účelem tohoto útvaru by mělo být snímání polohy ovladačů. Ovladače by měly být použitelné obouruč i samostatně.
Stěžejním ovládacím prvkem je u těchto ovladačů optické snímání jejich polohy, pro které jsou na koblihovitém okruží rozmístěné svítící body. Tyto značky jsou rozpoznávány kamerami, ovšem je zde poměrně zásadní rozdíl proti Oculu a Vive. Microsoft nepoužívá soustavy senzorů rozmístěné po místnosti. Tečky by měly být sledovány kamerami umístěnými přímo na headsetu, což je dobrý výchozí bod pro skutečně bezdrátové používání „bez připoutání“ k nějakému stacionárnímu počítači a příslušenství. Tento systém by se díky tomu měl dát používat mobilně a dokonce i v exteriéru (při rozšířené realitě). Nevýhoda je, že ovladače musí být v zorném poli těchto kamer, jinak přirozeně nefungují. Uvidíme, jak omezující to bude, například v momentě, kdy se podíváte nahoru, ale vaše ruce zůstanou nízko a ve velkém úhlu vůči kamerám.
Snímání má pracovat ve všech šesti rozměrech (tj. registruje se jak poloha, tak rotace v třech osách). Pro další vstup jsou na držadlech v dosahu prstů umístěna ovládací tlačítka. Na vrchu v poloze pod palcem jsou malé joysticky a kruhové touchpady. Těmi by se mělo dát i kliknout. Zepředu úchopu pod ukazovákem jsou velká tlačítka coby „spouště“.
Podle Microsoftu by se tyto ovladače měly začít prodávat do konce roku, uvedení asi bude někdy na podzim, jelikož je cílem stihnou předvánoční nákupní období. V podobném horizontu jsou očekávány i samotné brýle. Ty budou zdá se prodávány jak samostatně, tak v balíku s VR ovladači. Takovou sadu například avizoval Acer: jeho brýle normálně stojí 299 dolarů, s ovladači bude cena 399 dolarů. To znamená, že při samostatné koupi asi budou stát o něco víc, možná je asi částka okolo 150 $, což by s DPH u nás dělalo asi 4350 Kč. Podle webu Tom's Hardware však budou moci ovladače dle Microsoftem zadaných specifikací vyrábět i přímo výrobci brýlí, takže na trhu by pak mohly být i v mírně odlišných podobách a možná za nižší částky.