Už nějakou dobu se ozývaly zvěsti, že Microsoft kromě Xboxu Series X bude v next-gen generaci konzolí nabízet i jakousi levnější alternativu, o níž se mluvilo pod kódovým označením Lockhart. Zatímco velký model Series X má podat špičkový výkon a umožňovat hraní ve rozlišení 4K, Lockart měl být určený pro hraní v nižších rozlišeních a díky tomu být o dost levnější.
Trošku překvapivě Microsoft tuto levnou verzi konzole už teď oficiálně potvrdil a i oznámil její vypuštění. Lockhart přijde na trh pod označením XboX Series S a už pro něj byla sdělená i cena.
Xbox Series S „Lockhart“ oficiálně venku
Xbox Series S má přinášet „next-gen výkon“ (ovšem jak už víme, výrazně nižší než Series X) v kompaktním provedení skoro o 60 % menším než bude Series X. Dokonce to prý podle MS má být nejmenší konzole Xbox, jakou dosud firma vyrobila.
Specifikace ještě nepotvrdila, ale uvádí, že doporučená cena zařízení bude 299 $, což by u nás s DPH teď bylo asi 8150 Kč. Více informací bude následovat. Pro srovnání – dle tentokrát již neoficiálních nepotvrzených zpráv by plnotučný Xbox Series X měl stát 499 $ (13 600 Kč).
Konzole vyjde v listopadu 2020. Microsoft již na stejný měsíc potvrdil i výkonnější verzi X. Přesný termín by měl být 10. listopadu, tedy už za dva měsíce, a podle Windows Central ten den prý vyjdou obě konzole.
Rozlišení až 1440p, upscaling na 4K, NVMe SSD
Xbox Series S částečně sdílí designové prvky se „Series X“, ale je bílý a již nemá tvar sloupku/hranolu, ale řekněme vertikálně postavené tlustší „knihy“. Pod obrázku se zdá, že chlazení by mohlo mít jeden velký ventilátor za černou kruhovou perforací. Ten by teoreticky mohl současně nasávat vzduch zvenku a foukat přímo na pasiv použitého procesoru/GPU/APU. Nebo by teoreticky mohlo být proudění obráceně a tento větrák by vzduch z konzole vysával ven. Spotřeba použitého APU bude asi pod zátěží o dost nižší a celá konzole tak asi bude jednodušší.
Series S nebude mít optickou mechaniku (distribuce her bude čistě digitální). Microsoft slibuje rychlé časy nahrávání, bude opět použitá „Velocity Architecture“ s NVMe SSD, jako ve výkonnější verzi. Kapacita ale bude nižších 512 GB. Údajně také hry mají běžet až s frekvencí 120 snímků za sekundu a s rozlišením až 2560 × 1440, ale samozřejmě nevíme, při jaké kvalitě. Je zmíněna také možnost přehrávání 4K videa a upscalování her na 4K rozlišení.
Architektura GPU by měla mít stejné schopnosti jako ve velkém Xboxu Series X, protože MS uvádí podporu pro DirectX Ray Tracing a Variable Rate Shading (také má být podporováno adaptivní obnovování monitoru/televize).
Tip: Microsoft odhalil detaily GPU Xboxu Series X a akcelerace ray tracingu v AMD RDNA 2
Uniklé specifikace
Podrobnější specifikace si zatím Microsoft nechal pro sebe, takže už můžeme sloužit jen tím, co prosáklo neoficiálně (a zatím to tedy musíte brát s rezervou). Podle těchto úniků má mít Xbox Series S stejně silné CPU jako Series X, tedy osm jader Zen 2 na taktu 3,6–3,8 GHz. Hry budou moci využít 7,5 GB paměti (celkově by systém asi mohl mít 10 GB, ale nevíme to jistě).
Hlavní odlišnost asi bude ve výpočetní síle GPU. Verze Xbox Series poskytuje 12 TFLOPS a 3328 shaderů (52 CU architektury RDNA 2). Naproti tomu tato levná verze Series S má prý k ruce jenom 20 CU (1280 shaderů, polovina čipu Navi 10/Radeonu RX 5700 XT) a výkon má prý být okolo 4 TFLOPS.
Galerie: Microsoft Xbox Series S: odhalení, funkce, design a cena
Zdroje: VideoCardz, Windows Central, Microsoft