Hlavní navigace

Microsoft & Yahoo: Jak nekonečné eskapády vyústily v dohodu

30. 7. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Partnerství Microsoftu a Yahoo!, které bylo oznámeno ve středu, okamžitě spustilo mediální kolotoč. Hovoří se o taktickém útoku na zatím neotřesitelnou pozici společnosti Google na poli internetového vyhledávání a reklamy, píše se o zklamaných investorech i o nové éře inovací.

Yahoo!, jedna z největších internetových firem, bude příštích deset let využívat nový webový vyhledávač Bing z dílny Microsoftu. Na oplátku získá během prvních pěti let 88 procent tržeb z prodeje inzerce ve vyhledávači a bude mít právo prodávat reklamu na některých webech Microsoftu.

Loňský rok ve znamení neúspěšných jednání

Celá epizoda, která v tuto dohodu vyvrcholila, se přitom začala psát už začátkem loňského roku. Tehdy Microsoft poprvé projevil zájem koupit společnost Yahoo! a nabídl 44,6 miliard dolarů (více než 800 miliard korun). Tuto částku později ještě navýšil na 47,5 miliard. Představitelé Yahoo! ji však považovali za nízkou, takže Microsoft nakonec v květnu 2008 od vyjednávání odstoupil. Hodnota akcií společnosti Yahoo! se prudce snížila a rozhodnutí navíc zvedlo vlnu nevole ze strany investorů, kteří požadovali obnovení jednání. Krátce nato Microsoft oznámil, že Yahoo! odmítlo také jeho návrh na koupi samotného vyhledávače za zhruba pětinovou částku.

Po tomto de facto neúspěchu představitelé Yahoo! zcela otočili a začali vyjednávat se svým největším rivalem, společností Google, o možné spolupráci v oblasti reklamy. Ta se měla objevovat na stránkách Yahoo!, které za to mělo inkasovat až 800 milionů dolarů a vylepšit tak svou nedobrou finanční situaci. O případ se však začaly zajímat antimonopolní úřady a Google v obavách z možných následků z vyjednávání vycouval. Neúspěchem skončilo také vyjednávání s mediálním domem Time Warner o spojení s jeho AOL.

Konec jedné éry Yahoo!

Výkonný ředitel a spoluzakladatel Yahoo! Jerry Yang možná už trochu v zoufalství oznamuje, že je stále otevřen pro jakoukoliv dohodu s Microsoftem, pokud bude zaštítěna uspokojivou cenou. Šéf Microsoftu Steve Ballmer se však nechává slyšet, že zájem nemá. Situace v Yahoo! se začíná přiostřovat a investoři jsou nespokojeni se směrem, kterým se firma ubírá.

Pod tíhou okolností pak Jerry Yang na svou funkci v listopadu 2008 rezignoval. Jeho místo později zaujala bývalá šéfka softwarové firmy Autodesk Carol Bartzová, která okamžitě zahájila rozsáhlou reorganizaci společnosti a oznámila, že je otevřená jakékoliv dohodě.

Finanční výsledky společnosti za první čtvrtletí roku 2009 nejsou vůbec uspokojivé. Navíc vychází najevo, že neúspěšná vyjednávání s Microsoftem a Googlem stály Yahoo! více než 70 milionů dolarů. V této souvislosti přichází už druhá velká vlna propouštění.

Startují nová vyjednávání

V dubnu se však objevují informace, že šéfové Microsoftu a Yahoo! zahájili nová vyjednávání, tentokrát na poli internetového vyhledávání. Hlavním cílem přitom mělo být společné tažení proti společnosti Google na stále se zpomalujícím trhu internetové reklamy.

Koncem května pak Microsoft spouští svůj přepracovaný vyhledávač Bing, který nahrazuje nepříliš populární Live Search. Steve Ballmer s ním má velké plány, což dokazuje i právě uzavřeným partnerstvím. Podle některých analytiků je právě Bing jedním z hlavních důvodů, proč Yahoo! na dohodu kývlo. V polovině července se sice ještě vynořují spekulace o tom, že Microsoft plánuje koupit vyhledávač Yahoo! za 3 miliardy dolarů, o necelé dva týdny později je však všechno jinak. 29. července zaplavují všechna světová média informace o uzavření strategického partnerství.

Yahoo! odhaduje, že by si díky němu mělo přijít na 500 milionů dolarů ročně a ušetřit více než 200 milionů na provozních výdajích. Nevyhne se však postupnému propouštění části svých vývojářů.

Příští stanice: Google

Pro Microsoft je zase klíčová skutečnost, že díky spojení budou moci obě společnosti konkurovat Googlu. Ten má sice ve světě prakticky neohrozitelnou pozici, podle údajů společnosti StatCounter využívá jeho vyhledávač více než 89 procent internetových uživatelů, v klíčovém severoamerickém trhu je však situace jiná. Tam Google používá 65 procent uživatelů a zhruba 28 procent pak připadá právě na jeho dva největší rivaly, Microsoft a Yahoo!.

WT100

Podle analytiků jde nepochybně o sňatek z rozumu, na kterém by měly obě společnosti vydělat. Microsoft získá vliv v oblasti vyhledávání, Yahoo! zase nový špičkový vyhledávač a silné finanční zázemí softwarového giganta. Investoři Yahoo! přesto nejsou zcela spokojeni, neboť od dohody očekávali více peněz. Akcie společnosti se propadly o více než 12 procent, protože řada investorů je držela hlavně s vidinou, že Microsoft celou společnost Yahoo! nebo alespoň její část odkoupí.

Očekává se, že dohoda bude plně uzavřena v průběhu příštího roku. Předtím totiž musí antimonopolní úřady prověřit, jaký bude její vliv na internetový trh s reklamou. Mezitím budou mít obě společnosti dostatek času na přípravu propojení svých technologií. Bude nepochybně zajímavé sledovat, do jaké míry bude zmiňované tažení na Google úspěšné.