Microsoft zvedl takt GPU v Xboxu One. Dle Johna Carmacka se vyrovná PS4

5. 8. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Když letos vypluly na světlo světa parametry čipů, které AMD vyvinulo pro konzole konkurenční konzole Playstation 4 a Xbox One, slízl si Microsoft kritiku mimo jiné za to, že zvolil slabší konfiguraci než Sony. Vedle použití levnější paměti DDR3 oproti GDDR5 má GPU v Xboxu One také méně stream procesorů: 768 oproti 1152 u PS4. Ukazuje se, že Microsoftu není tento deficit v hrubé síle jedno, a rozhodl se GPU zrychlit zvýšením taktu, na němž poběží.

V této chvíli by již vývojáři her měli mít v rukou finální vývojářské modely konzole. Ty náskok PS4, který teoreticky činí nějakých 50 % (pokud odhlédneme od odlišného paměťového subsystému), o několik procent stahují. Jejich GPU má totiž takt zvýšený na 853 MHz a stejná konfigurace by se koncem podzimu měla objevit i v obchodech.

Zprávy v tomto duchu se šířily již od poloviny minulého měsíce; nyní tedy vidíme, že se zakládaly na pravdě. Nárůst taktu na 853 MHz je v měřítku grafických jader poměrně podstatný, původně zřejmě měla GPU v obou konzolích běžet na stejných 800 MHz. Vzhledem k tomu, že Xbox má méně stream procesorů, by však zřejmě jeho spotřeba v plné zátěži byla o něco nižší. Oproti Playstationu 4 by tak měl cosi jako rezervu, kterou se Microsoft rozhodl částečně využít. Ostatně na to, že menší Gpu mohou jít s taktem výše, jsme již zvyklí z grafických karet pro desktop.

Xbox One
Xbox One

Spotřeba se tím sice zvýší, nicméně v dalších letech se zřejmě výroba APU přenese na menší výrobní proces a dopad pak již pak nebude tak vážný. Je také možné, že se takt GPU zvyšuje proto, že se od chvíle stanovení specifikací kvalita čipů pro Xbox One prostě posunula pozitivním směrem a bylo by škoda toho nevyužít. Zvednout takt GPU může pochopitelně i Sony, byť u jejího většího GPU by to nemělo jít tak snadno.

 

Protože obě konzole budou mít odlišný software, programovací model (a Xbox má místo unifikované paměti navíc rychlý buffer po vzoru Xboxu 360), nelze jejich grafické schopnosti hodnotit jen podle taktu a počtu stream procesorů. V tomto duchu se vyjádřil jeden z předních herních vývojářů dneška, John Carmack z iD Software. Na Quakeconu totiž prohlásil, že schopnosti obou konzolí mají k sobě „velmi blízko“ – byť částečně se zřejmě vyjadřoval i k použité architektuře, která se v minulé generaci konzolí lišila dramaticky. Na druhou stranu, snímač Kinect podle něj není příliš vhodným způsobem ovládání kvůli velkému zpoždění při zpracování vstupů.

  Sony PlayStation 4
Sony PlayStation 4 

bitcoin_skoleni

Nová zpráva naopak nehovoří nic o zvýšení kapacity paměti na 12 GB, o kterém mluvily dřívější zdroje. Je fakt, že toto opatření by zřejmě nemělo až takový efekt, zejména v důležitých prvních letech po uvedení. Zprávy, že vývojářské stroje byly pamětí navíc vybavené, tedy buďto nebyly pravdivé, nebo se jednalo jen o jejich specifikum. Paměť navíc se v nich mohla nacházet například kvůli usnadnění ladění a testování. V Xboxu One, který si budete moci v případě zájmu odnést z nějakého obchodu, ale zřejmě bude kulatých 8 GB RAM podle původního plánu.

Zdroj: The Verge (1, 2)