Hlavní navigace

Mio Cyclo 305 HC: Dokáže se poprat s tradičními Garminy? (recenze)

27. 6. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Nejlepší navigace na kolo vždy dělal Garmin. Řada Edge patří k profesionálním zařízením, která si pořizují i ti nejlepší cyklisté. Konkurence prakticky neexistuje a Garmin navíc pokrývá celé cenové spektrum začínající na třech tisících. Mio se však pokusilo přinést krabičku, která by mohla být současným Garminům důstojným konkurentem. Povedlo se?

Obr na řídítka

Pokud jste zvyklí na kole vozit běžný tachometr nebo zmíněné Garminy, prvním parametrem, který vám vyrazí dech, jsou rozměry. Těmi hravě Cyclo 305 překoná i turistické Oregony. A právě těm bude konkurovat i velikostí a rozlišením displeje. Zatímco Edge hrají na menší rozlišení a vysokou výdrž, Mio vsadilo na jemnější rozlišení 240 × 400 s úhlopříčkou 3“. Tím se zásadně zvýší čitelnost mapových podkladů, které jsou v případě Edge od Garminu (160 × 240) velmi hrubé.

Mio Cyclo 305
Mio Cyclo 305

Profi cyklista, který si škube vlasy za každý gram navíc, by si nikdy krabici jako Mio Cyclo 305 nekoupil. Těm však ani není tento model určen. Míří především mezi hobby cyklisty, kteří však chtějí mít své výkony pod kontrolou. Navíc je zde použitelná navigace, která zpříjemní objevování neprojetých cyklo tras.

I tak bychom radši viděli menší tělo, které se bude blížit alespoň dnešním smartphonům a lze jej pohodlně schovat do kapsy dresu. Třeba se další generace zmenší.

Půlhodinová montáž

Ač to možná nebude úplně fér, v průběhu recenze se asi neubráním občasnému srovnání s Garminem Edge 810, který jsem testoval paralelně s Miem. Hned při první instalaci navigace na kolo se projeví nezkušenost výrobce s tímto typem zařízení. Připevnění na řídítka nebo představec (v mém případě) je bez problému. Každý kdo někdy viděl stahovací pásku, to zvládne. Stejně tak pravděpodobně většina cyklistů bez problému zašroubuje senzor do výpletu zadního kola a připevní snímač na kliku pedálu, který má na starosti měření kadence šlapání.

Mio Cyclo 305
Mio Cyclo 305

  Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305

Zásek přijde až při montáži centrálního prvku, který snímá právě počet otočení pedálem a zadního kola. Ten je trochu netradičně tvořen dvojicí krabiček, které jsou spojené patnácticentimetrovým vodičem. Obě nesmí být vzdáleny od obou senzorů (ve výpletu a na klice) více než 5 mm. Především u horského kola nastane problém, kdy větší část nacpete na vnitřní stranu rámu a druhá část již nedosáhne na správné místo u pedálu. Laborování s touto komponentou tak zabere dlouhé desítky minut, než najdete ideální funkční polohu. Věřím, že u silničního kola, kde je výplet mnohem blíž rámu, to bude snazší. Na to by však výrobce neměl hrát, jde to vyřešit lépe.

Verze HC je tou nejvyšší a kromě snímače kadence zde najdete i přibalený pás pro snímání srdeční frekvence. I ten pracuje bezdrátově díky standardu ANT+. Miu se bohužel úplně nepovedlo zapínání. To je umístěno pod plastovou krabičkou, ve které se nachází elektronika pásu. Mio bohužel zvolilo běžné druky (patentky). Vadí to především proto, že se tím omezí elastičnost celého pásu. Ten je sice stále natahovací díky gumě, jenže pokud jej chcete na těle upravit a zatáhnete za něj, pravděpodobně si jej pod dresem rozepnete. Garmin zvolil háček z pevného kusu drátu, který se prostě omylem rozepnout nedá.

Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305

Prostředí navigace

Třípalcový displej je celkem logicky rezistivní. Ten je u těchto zařízení běžný především kvůli ovládání v rukavicích. Stejně tak je stále běžná technologie TN, kterou dnes již rádi nevidíme na žádném zařízení. Na svědomí má především zhoršení pozorovacích úhlů. Snad se do budoucna dočkáme obecnému přechodu na IPS i v těchto krabičkách.

Díky velikosti si mohl výrobce dovolit udělat poměrně velké ovládací prvky. Základní obrazovku tvoří matice šesti dlaždic, pod kterými najdete nejdůležitější funkce. Kromě běžné navigace do určitého bodu, oblíbené destinace nebo POI můžete zvolit i zajímavou funkci Surprise Me. Ta na základě zadané vzdálenosti nebo času jízdy vybere tři možné trasy v okolí. Bude se určitě hodit, až vás omrzí oblíbené cyklo trasy. Jen škoda, že zde není pro trénink možnost zvolit trasu i podle nastoupaných metrů. Prostředí se hýbe poměrně svižně (pohání jej Samsung 2450 s 400 MHz) a nenašel jsem žádné zásadní nedostatky. Na obrazovku, která v průběhu jízdy zobrazuje aktuální data, si můžete zvolit údaje, které chcete. Mezi mapou a touto „palubovkou“ se jednoduše dá přepnout pomocí swipe gesta.

Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 

Mio Share a export do dalších služeb

Pro stažení dat do počítače slouží malý prográmek Mio Share, který je postaven na IE. Stejně jako v ostatních aplikacích tohoto typu zde nechybí správa jednotlivých tras. Prohlédnotu si můžete trasu a grafy s naměřenými údaji. Největším problémem však je nemožnost tyto údaje exportovat pro použití v jiných službách. Trasy totiž lze uložit pouze do souboru TCX, který umí uložit pouze údaje o rychlosti a nadmořské výšce. Pomineme-li nulovou podporu ze strany aplikací jako je Runkeeper nebo Endomondo, které umožňují import přímo ze sport testerů Garmin, je toto nevětším zádrhelem pro rozumné ukládání dat z navigace. Mio Share sice nepatří k nijak strašným aplikacím, bohužel zde chybí komunita, která existuje v již zmíněných sociálně sportovních službách nebo rozšířenějším Garmin Connect.

 

ICTS24

Verdikt

Mio jasně útočí cenou. Naše testovaná verze305 HC, která obsahuje úplně vše včetně snímače kadence šlapání a pásu pro měření tepové frekvence přijde na 8 990 Kč. V této ceně jsou navíc zahrnuty i mapové podklady pro střední Evropu. Z těch nejdůležitějších funkcí umí Mio vše a přidává možnosti jako je náhodná trasa Surprise me. Bohužel jako celek zatím nepůsobí Cyclo 305 tak uhlazeným dojmem jako jsou dražší navigace třeba od Garminu. Zařízení bychom navíc rádi viděli o něco menší. Třeba se však dočkáme v příští generaci.

Kompletní galerie

Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305  Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305 Mio Cyclo 305