prezentuje sebe a své výsledky za rok 2017. Co jsme se dozvěděli zajímavého? S finančními výsledky klíčových technologických hráčů vás seznamujeme pravidelně, nikoli však s organizací podobného ražení. Její celkové příjmy překročily 562 milionů dolarů, což představuje nárůst oproti 520 milionům v roce 2016.
Výdaje se vyšplhaly na skoro 422 mil. v roce 2017 (cca 361 mil. v roce 2016). Zajímalo by vás, kolik z toho se dostalo přímo na vývoj softwarů? Šlo o částku téměř 253 mil. dolarů (cca 226 mil. v roce 2016). Druhou největší částku na seznamu výdajů pak ne zrovna překvapivě představují administrativní a další všeobecné náklady ve výši 72 milionů. Např. do značky a marketingu Mozilla napumpovala 66 milionů.
Mozilla Foundation a Mozilla Corporation
Připomínám, že se dělí na dvě části. Mozilla Foundation je nezisková organizace, jež se od roku 2003 stará o všeobecné dobro webu. Zaměstnává 80 lidí, propaguje tedy internet jako svobodnou a otevřenou platformu a pomáhá s inovacemi. K plodům její práce patří mj. Internet Health Report. Jednou kampaní dosáhla toho, že Amazon vyjasnil, jak naloží s posbíranými informacemi od dětí skrze Echo Dot. Aktivit však vyvíjí více.
Dále např. vyvinula standard pro minimální přijatelnou úroveň zabezpečení IoT. Mozilla Foundation nicméně loni nejvíce utratila za lidi v rámci programu Leadership (přes 13 milionů). Celkově v roce 2017 investovala 24 milionů, její příjmy však byly pouze necelých 21 milionů. Z toho od komunity 250 000 podporovatelek a podporovatelů vybrala přes 4 miliony.
K tématu: Mozilla vyzývá k bojkotu nešťastného návrhu reformy autorského zákona v EU
Naproti tomu Mozilla Corporation zaměstnává více než tisíc lidí na úplný úvazek. Jedná se o dceřinou a opět neziskovou organizaci Mozilla Foundation. Právě ona stojí za koncovými spotřebitelskými produkty jako Firefox. Mozilla přiznala, že většinu jejích příjmů nadále tvoří smlouvy s poskytovateli vyhledávačů jako Google.
Loni Mozilla dokončila akvizici služby Pocket. Přišla ji na celkem 30 milionů dolarů.
Problematické hledání obživy
Jak jsem už naznačil, peníze vybrané přímo od komunity tvoří jen zlomek z celé částky. V roce 2017 předčasně vypověděla smlouvu s Yahoo, které mělo být ve Firefoxu výchozím vyhledávačem v USA po dobu pěti let od roku 2014. Nahradila ho ale Googlem. V posledních letech Mozilla aktivně hledala alternativní příjmy – kdyby pro vyhledávače přestala být zajímavá, mohla by se dostat do existenčních problémů.
První pokusy o sponzorovaný obsah ve Firefoxu nebyly přijaty pozitivně. Je s tím spojena také problematika sledování. Mozilla se aktivně staví do role ochránkyně soukromí uživatelů a uživatelek, sponzorovaný obsah aktuálně nabízený v jejím prohlížeči (z Pocketu, který organizace vlastní, a zatím jen v USA) ale lokálně může být personalizován.