MSI GE62 Apache Pro se prodává kolem 50 tis. Kč a nabídne solidní parametry v poměrně tenkém a lehkém těle. Silnou herní grafiku doplňuje rychlé RAID pole dvou SSD, samozřejmě nechybí ani výkonný procesor, hodně RAM nebo nízkolatenční síťovka.
Na začátek upozorním, že jsme na recenzi měli dva kusy notebooku – prodejní kus a předprodukční vzorek. Jediným faktickým rozdílem mezi nimi byla přítomnost lesklého 4K displeje na prodejním kusu. V současně prodávaných modelech ale 4K displej nenajdete, mimojiné proto jsme raději otestovali a nafotili ES. Používal jsem ovšem oba notebooky a můžu říct, že rozdíly mezi nimi prakticky nejsou.
Design
Notebook představuje designově jakousi evoluci herních notebooků. Se vzrůstajícím poměrem výkon/watt mobilních procesorů a grafik staví výrobci čím dál tím tenčí a lehčí stroje. Apache Pro není sice nijak extrémně tenkým přístrojem – od toho má MSI v nabídce model Ghost – s tloušťkou 27 mm jde ale o trochu elegantnější hračku, než jaké jsme byli zvyklí s daným výkonem vídat.
Design je příjemně zaoblený a kompaktní. Na víku notebooku najdeme jemné žebrování a také červené logo MSI Gaming. Černý notebook obepíná také červená plastová linka.
Zpracování
Zpracování je tvořeno převážně hliníkovými pláty. Černý hliník je, jak je zvykem, jemně matně kartáčován. Slícování je docela pevné a prohýbá se spíše minimálně. Včetně displeje, který je kovovým plátem také náležitě zpevněn. Klouby displeje jdou otevřít až na cca. 130 ° a drží pozici i při zatřesení.
Jak jsem už říkal, hmotnost notebooku je příjemných 2,4 kg, což u 15,6" herního přístroje není zlé.
Specifikace
MSI GE62 2QF Apache Pro | |
displej | 15,6" (1920 × 1080 px), matný IPS, 60 Hz, 141 dpi |
procesor | Intel Core i7-4710HQ na 2,4 GHz (3,4 GHz Turbo), 4/8 jader, TDP 47 W |
grafický čip | Nvidia GeForce GTX 970M 3GB GDDR5 Intel HD Graphics 4600 (integrovaná) přepínatelné (Nvidia Optimus) |
RAM | 16 GB DDR3L 1600 MHz |
úložiště | 256GB Super RAID 3 = 2× 128GB SSD v RAID0, 1000GB pevný disk |
optická mechanika | DVD-RW |
akumulátor | šestičlánkový, 53 Wh |
rozměry a hmotnost | 383 × 260 × 27 mm, 2,4 kg |
OS | Windows 8.1 |
Rozhraní | |
sítě | 1Gb/s LAN (Killer), 802.11ac Wi-Fi (Intel), Bluetooth 4.0 (Intel) |
USB | 3× USB 3.0, 1× USB 2.0 |
čtečka karet | SD |
výstupy na monitory | HDMI, mini-DisplayPort |
další | webkamera, 2× 3,5mm jack |
Cena a záruka | |
zahájení prodeje | únor 2014 |
záruka | 2 roky |
zapůjčil | MSI ČR |
cena | 49 989 Kč včetně DPH (podobná konfigurace na CZC) |
Klávesnice, touchpad, displej a konektivita
Porty, konektivita, a notebook ze stran
Na levé straně najdete slot pro zámek Kensington, gigabitový síťový konektor RJ-45, port USB 3.0, HDMI, mini-DisplayPort, další dva USB 3.0 a dva 3,5mm konektory pro připojení zvuku. Přední strana je prázdná až na tři široké modré kontrolky uprostřed – dobíjení, Wi-Fi a aktivita disku.
Na pravé straně máte DVD vypalovačku, port USB 2.0, slot na paměťové karty a zdířku pro napájecí konektor. Zadní strana obsahuje pouze dva výdechy chlazení.
Máte tu Wi-Fi 802.11ac, a to síťovku Intel Dual Band Wireless-AC 3160 a Bluetooth 4.0 + HS – také od Intelu. Drátovou síťovku zajišťuje Killer v modelu e2200, samozřejmě Ethernet 1Gb/s.
Klávesnice
Klávesnice Steelseries je tradičně kladnou stránkou notebooku. Klávesy mají měkký a nízký stisk a lze na nich psát poměrně příjemně tiše. Celá plocha je rozdělená na tři oblasti podsvícené různými barvami – přednastavená je pěkná duhová kombinace. Podsvícení je regulováno ve třech úrovních + vypnuto.
Rozložení odpovídá běžnému hernímu notebooku. Chybí levá klávesa Win, napravo od mezerníku máme obrácené lomítko a chybí také kontextová klávesa. Home a End jsou sekundárními funkcemi kláves PgUp a PgDn.
Touchpad
Touchpad klasické konstrukce mě pro změnu moc nenadchl. Na 4K (tedy prodejní) verzi byl špatně seřízený, u Full HD problém nebyl. Dotyková plocha není téměř vůbec zapuštěná. Povrch je podobného rázu jako hliníkové opěrky, vyveden je ovšem v plastu. Nejvíc mě zklamala tlačítka – jsou relativně tužší a docela hlasitá.
Displej
Obraz má 1920 × 1080 px, tedy Full HD na 15,6" úhlopříčce, samozřejmě s matným povrchem. U 4K verze je povrch lesklý.
Jde o rychlý IPS panel. Duchů nebo pomalé odezvy jsem si nevšiml a zobrazovací úhly jsou takřka perfektní. Barvy jsou na tom hůře – mírně ustřelená je modrá a zelená. Teplota barev je tak zvýšená – posunutá jemně do modra. Celkově vzato je ovšem barevné podání velmi slušné.
Černá je kvalitní a kontrast tedy velmi vysoký. Podsvícení je regulováno vcelku lineárně až do naprosto dostačujících 328 cd/m2. 120 cd/m2 se nachází přibližně ve 30 % stupnice.
Svítivost: 17–328 cd/m2
Kontrast: 1:648
Měřili jsme kolorimetrickou sondou Datacolor Spyder 3 Express.
Hardware, výkon
Hardware
Procesorem je tu Intel Core i7-4710HQ, čtyřjádro Haswell na 2,4–3,4 GHz. V čipu najdeme integrovanou grafiku Intel HD Graphics 4600, zejména je tu ale Nvidia GeForce GTX 970M grafika s ořezaným jádrem GM204. To znamená 1280 CUDA jader, takt jádra až 1038 MHz a 3 GB pamětí GDDR5 na 192b sběrnici. Paměti pracují na 5 GHz efektivně, propustnost je tak poměrně vysoká. Grafiky jsou přepínatelné pomocí systému Nvidia Optimus. Máme tu 16 GB pamětí DDR3 na 1600 MHz ve dvoukanálovém zapojení.
Zatímco v MSI GE62 2QF najdete GeForce GTX 970M, v GE62 2QE je GeForce GTX 965M – grafika postavená na ještě více ořezaném jádře GM204 s 1024 CUDA jádry a pamětmi na 128b sběrnici. To neznamená špatný výkon, architektura Maxwell pracuje velmi slušně i s užší sběrnicí.
Úložištěm je SuperRaid3 – v tomto případě dvě 128GB SSD zapojené v poli RAID0. Celková kapacita pole je tak 256 GB. Dále je osazen 1000GB 5400otáčkový HDD od WD.
Výkon
Výkon je velmi vysoký v každém ohledu. Na rozdíl od modelu GT80 Titan, který jsme testovali nedávno, nejde GE62 Apache Pro tolik do extrému, přesto stojí specifikace zato.
Čtyřjádrové Core i7, 16 GB RAM, druhá nejvýkonnější grafika na trhu a dvě SSD v poli RAID0 nezklamou v žádném použití. Příjemným bonbonkem je pak síťovka značky Killer, která se chlubí nižšími latencemi vhodnými právě pro hráče.
Provedli jsme referenční sadu testů v 3DMarku, CineBenchi R15 a x264 FHD Benchmarku. Výsledky byly konzistentní s dříve naměřenými čísly, procesor i grafika dosahují svých řádných maximálních taktů. Grafy testů procesoru a herních testů jsme proto převzali z recenze Eurocomu M5 Pro.
Testy procesoru
Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.
x264 FHD benchmark v1.0.1 64-bit
FHD benchmark také používá bezplatný x264, počítá už s 64bitovými systémy a má příjemnější rozhraní. Benchmark si můžete v připraveném vlákně v našem diskuzním fóru.
Testy úložiště
AS SSD Benchmark měří jednak sekvenční i náhodné rychlosti, dále hodnotí úložiště i bodově. Používáme jej pouze pro SSD. Má také subtest Copy benchmark, který se zaměřuje na kopírování vzorku souborů – tento test používáme vždy.
CrystalDiskMark měří výkon úložiště. Zaznamenává jak sekvenční rychlost, tak náhodné čtení různě velkých bloků.
HD Tune měří sekvenční rychlost a přístupovou dobu.
PCMark 7, PCMark 8
PCMark 7 je celkem spolehlivý ukazatel praktické rychlosti celého počítače. Do výsledku hodně zasahuje rychlost úložiště – stejně jako v reálném použití.
PCMark 8 je nový nástroj, který nám Futuremark dal k dispozici ještě před jeho uvedením na trh. Funguje trochu jinak – najdete v něm několik sad testů zaměřených na různé využití PC. Sady si můžete i nastavovat podle vlastních představ.
Vždy pouštíme akcelerovanou verzi benchmarku.
Test Storage bych bral s rezervou – benchmark v něm zřejmě zohledňuje, zda má notebook samostatné SSD. Například modely s SSHD drtivě prohrávají proti hybridním zapojením, která jsou na úrovni velikých SSD – realita je ovšem poněkud jiná.
3DMark 11
3DMark 11
Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.
3DMark (2013)
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Ice Storm
Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Výsledky bohužel nejsou příliš přesně vypovídající.
3DMark: Cloud Gate
Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. S výsledky je to stejné jako u Ice Stormu – staré technologie brání reálnému promítnutí výkonu.
3DMark: Sky Diver
Sky Diver je nová část 3DMarku, která vstupuje mezi Fire Strike a Cloud Gate.
3DMark: Fire Strike
Pekelně náročná část Fire Strike je pravým nástupcem 3DMarku 11. Spouštíme ji v referenčním nastavení a tedy v rozlišení 1920 × 1080 px.
Aliens vs. Predator, Batman: Arkham Origins
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Batman: Arkham Origins
Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.
Battlefield 3, Bioshock Infinite
Battlefield 3
Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.
Nastavení jako vždy - Ultra, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Crysis 2, Crysis 3
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Crysis 3
V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.
Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.
Metro: Last Light, Sleeping Dogs
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)
Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Tomb Raider (2013)
S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
Výdrž, provozní vlastnosti, software
Výdrž, hluk a zahřívání
V notebooku je vestavěný akumulátor s kapacitou 53 Wh. Přepínání grafických karet zprostředkovává technologie Nvidia Optimus, výsledná výdrž přes 3 h je na takto vybavený herní notebook docela slušná.
- Web (Cnews.cz v Chrome, obnovování každých 15-20 s, Wi-Fi, jas 120 cd/m2): 3:13 h
Chlazení zajišťují dva ventilátory. Jeden chladící okruh ochlazuje grafiku, druhý procesor. Celý chladící systém musím opravdu pochválit. V klidu jsou větráčky téměř zastavené a notebook není příliš slyšet. V zátěži se oba dva rozjedou na vyšší hlasitost, v porovnání s některými jinými herními stroji (např. s mnohem silnějším MSI GT80 Titan) jde ale o zlomek hluku.
MSI GE62 2QF Apache Pro - grafická karta při hraní Crysis 2
Regulace ventilátorů je dostatečně plynulá. V zátěži procesoru se nedostaneme přes 70 °C, grafická karta dokonce s teplotami končí kolem 60 °C. Pokud jsou čidla přesná, na herní notebook jde o výborné výsledky.
Spotřebu notebooku jsme bohužel z technických důvodů nemohli změřit, máme ale naměřený velmi podobný Eurocom M5 Pro, který má stejný procesor, grafickou kartu i displej. Příkon při hraní her se pohybuje kolem 140 W, v klidu potom zhruba kolem 15–20 W.
Zvuk
Máme tu reproduktory 2.1 značky Dynaudio. Oba jsou v přední části zákůladny sklopené dolů, malinký subwoofer je pak na spodní straně notebooku. Maximální hlasitost je docela vysoká, notebook bez větších problému ozvučí pokoj. Zvuk je průměrně čistý, zachovává si však kvalitu i při vysokých úrovních a subwoofer zajistí i slabší basové podbarvení.
Software
Operačním systémem je tu Microsoft Windows 8.1 v 64-bitové verzi.
Softwarem pro monitoring a ovládání notebooku je MSI Dragon Gaming Center. Nejen v něm můžete navíc notebook i „řadit“. MSI Shift vám dovolí pouhým dvouhmatem přeřadit výkon grafiky mezi třemi různě výkonnými a žravými stupni, které se liší limitem TDP pro GPU.
Zmíním určitě GeForce Experience, jednoduchý nástroj pro správu grafiky. Kromě aktualizace ovladačů snadnou formou v něm můžete třeba jedním kliknutím nastavit nejvhodnější nastavení pro danou hru. Nechybí ani funkce Battery Boost, která několika mechanismy automaticky optimalizuje hru pro zvýšení výdrže na baterku při hraní.
Závěr, plusy a mínusy
Verdikt
MSI GE62 2QF je průměrně drahým herním notebookem. 40 tis. Kč už není lidovka, pořád se ale nedostáváme do extrému. Za danou cenu je ve štíhlém a lehkém 15,6" přístroji všechno: silné čtyřjádro, hodně RAM, dvě SSD v RAIDu, velký disk a v neposlední řadě Nvidia GeForce GTX 970M, druhá nejvýkonnější grafická karta na trhu.
- Zjistili jsme omyl v ceně notebooku. Konfigurace s GTX 970M se prodává spíše kolem 50 tis. Kč. Přísušná čísla jsem upravil, mírně jsem změnil tabulku s hodnocením a snížil skóre o 5 %. Ocenění notebooku nicméně zůstává, v porovnání s konkurencí jde stále o výhodnou koupi.
Upozorňuji na důležitý rozdíl – MSI GE62 2QE má GeForce GTX 965M, GE62 2QF potom GTX 970M. Rozdíl mezi grafikami ještě změřený nemáme, odhaduji ale, že herní výkon 2QE oproti našemu 2QF spadne o 20–30 %.
Hodnocení nebylo zase tak těžké. Ne že bych od začátku věděl, že notebook získá ocenění, ale po pár hodinách práce s ním jsem byl celkem spokojen. Po krátké kontrole prodávaných notebooků jsem navíc zjistil, že konkurence je spíše slabší. Podobný notebook za podobnou cenu má Asus (G751JC), ovšem pouze s jedním SSD namísto dvou v RAIDu, a hlavně pouze s GeForce GTX 965M. Velmi podobně vybavený Eurocom M5 Pro se potom prodává za základní cenu téměř o 15 tis. Kč dráž. Asus G751JY je výraznou konkurencí, nelze ovšem říct, že by byl rozhodně lepší než MSI GE62 2QF. Eurocom M5 Pro je stále o cca. 5000 Kč dražší a za danou cenu nepřináší mnoho navíc.
S danými parametry za danou cenu vybočuje notebook z řady, přitom je notebook poměrně kvalitně zpracován a až na pár drobností typu touchpad si nemůžu na nic stěžovat. Proto uděluji MSI GE62 2QF ocenení Smart Buy! a hodnocení 90 %.
velmi vysoký univerzální výkon | |
herní notebook s přijatelnými proporcemi | |
nepříliš hlasité chlazení | |
Wi-Fi 802.11ac | |
slušné zpracování | |
horší touchpad | |
Cena | kolem 50 000 Kč (vč. DPH) |
Hodnocení: 90 % |
Specifikace
MSI GE62 2QF Apache Pro | |
displej | 15,6" (1920 × 1080 px), matný IPS, 60 Hz, 141 dpi |
procesor | Intel Core i7-4710HQ na 2,4 GHz (3,4 GHz Turbo), 4/8 jader, TDP 47 W |
grafický čip | Nvidia GeForce GTX 970M 3GB GDDR5 Intel HD Graphics 4600 (integrovaná) přepínatelné (Nvidia Optimus) |
RAM | 16 GB DDR3L 1600 MHz |
úložiště | 256GB Super RAID 3 = 2× 128GB SSD v RAID0, 1000GB pevný disk |
optická mechanika | DVD-RW |
akumulátor | šestičlánkový, 53 Wh |
rozměry a hmotnost | 383 × 260 × 27 mm, 2,4 kg |
OS | Windows 8.1 |
Rozhraní | |
sítě | 1Gb/s LAN (Killer), 802.11ac Wi-Fi (Intel), Bluetooth 4.0 (Intel) |
USB | 3× USB 3.0, 1× USB 2.0 |
čtečka karet | SD |
výstupy na monitory | HDMI, mini-DisplayPort |
další | webkamera, 2× 3,5mm jack |
Cena a záruka | |
zahájení prodeje | únor 2014 |
záruka | 2 roky |
zapůjčil | MSI ČR |
cena | 49 989 Kč včetně DPH (podobná konfigurace na CZC) |
Galerie fotografií, screenshoty