MSI GeForce N560GTX-448: parametry a představení karty
Ke konci loňského roku vypustila Nvidia „limitovanou edici“ GeForce GTX 560 Ti se 448 stream procesory. Vyrobit podobnou kartu na stejném základě, jaký mají klasické GeForce GTX 560 Ti, tedy s jádrem GF114, by bylo nemožné, disponuje totiž maximálně 384 stream procesory. U silnější varianty GTX 560 Ti tedy Nvidia sáhla k jádru GF110 používaném u vyšších modelových řad GTX 570 a GTX 580.
V České republice nevzbudily nové GeForce zase tak velkou pozornost, původně se u nás totiž neměly vůbec prodávat. Pár modelů se ale přece jen dostalo i do nabídek českých obchodů.
Oproti GeForce GTX 570 chybí „nové“ GTX 560 Ti dalších 32 stream procesorů, zůstalo jich tedy aktivních 448, stejně jako u starší GeForce GTX 470. Takty jádra, stream procesorů i pamětí ale zůstaly stejné jako u GTX 570, takže karta je ve srovnání s GTX 470 výkonnější. A zachovaná zůstala i šířka paměťové sběrnice 320 bitů, takže i propustnost pamětí je shodná s GTX 570.
GeForce GTX 560 Ti |
GeForce GTX 470 |
GeForce GTX 560 Ti 448 SP |
MSI GeForce GTX 560 Ti 448 SP TFIII |
GeForce GTX 570 |
GeForce GTX 580 |
|
Jádro | GF114 | GF100 | GF110 | GF110 | GF110 | GF110 |
Výrobní proces | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Velikost jádra | ~330 | ~529 | ~520 | ~520 | ~520 | ~520 |
Tranzistorů | 1,95 mld. | 3,2 mld. | 3,0 mld. | 3,0 mld. | 3,0 mld. | 3,2 mld. |
Stream procesorů | 384 | 448 | 448 | 448 | 480 | 512 |
Takt jádra | 822 MHz | 607 MHz | 732 MHz | 750 MHz | 732 MHz | 772 MHz |
Takt SP | 1644 MHz | 1215 MHz | 1464 MHz | 1500 MHz | 1464 MHz | 1544 MHz |
ROP/RBE | 32 | 40 | 40 | 40 | 40 | 48 |
Texturovacích jedn. | 64 | 56 | 56 | 56 | 60 | 64 |
Paměť | 1 GB GDDR5 | 1280 MB GDDR5 | 1280 MB GDDR5 | 1280 MB GDDR5 | 1280 MB GDDR5 | 1536 MB GDDR5 |
Takt pamětí | 4008 MHz | 3348 MHz | 3800 MHz | 3900 MHz | 3800 MHz | 4008 MHz |
Šířka sběrnice | 256 b | 320 b | 320 b | 320 b | 320 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 128,3 GB/s | 133,9 GB/s | 152 GB/s | 156 GB/s | 152 GB/s | 192,4 GB/s |
Fillrate (pixely) | 26,3 Gpx/s | 24,3 Gpx/s | 29,3 Gpx/s | 30 Gpx/s | 35,1 Gpx/s | 37,1 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 52,6 Gtx/s | 34 Gtx/s | 41 Gtx/s | 42 Gtx/s | 43,9 Gtx/s | 49,4 Gtx/s |
FLOPS | 1262 | 1089 | 1312 | 1344 | 1406 | 1582 |
Max. spotřeba | 170 W | 215 W | 210 W | 210 W | 225 W | 244 W |
Délka karty | 23 cm | 24 cm | 27 cm | 25,2 cm | 27 cm | 27 cm |
Shader model | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 |
MSI má v nabídce dva modely GTX 560 Ti se 448 stream procesory. První je na referenčních taktech, druhý model od MSI, který máme v testu, je mírně přetaktovaný. Rozdíl ve výkonu není dramatický, ale cenou se liší v řádech desetikorun, takže celkem není důvod, proč sáhnout po pomalejší verzi. Takt jádra je zvýšený z referenčních 732 na 750 MHz. Takt pamětí výrobce zvedl z 3800 na 3900 MHz efektivně.
originál | originál | originál | originál
Karta je osazená dvouslotovým chladičem Twin Frozr III od MSI s dvojicí ventilátorů.
originál | originál | originál | originál
S chladičem Twin Frozr třetí generace už jsme měli tu čest hned na několika kartách MSI. Bohužel nejde o největší verzi, která excelovala na MSI N580 GTX Lightning, ale o menší model. Z toho asi vytušíte, že v zátěži bude trochu hlučnější, ale o tom podrobněji v kapitole věnované hlučnosti. Nejde ale ani o menží model používaný na klasické GTX 560 Ti, ve srovnání s N560GTX-Ti HAWK má o jednu heatpipe navíc podobně jako chladič R6870 Hawk.
originál | originál | originál | originál
Specifikace nVide uvádí délku karty 10,5 palce, tedy 27 cm stejně jako u GTX 570 a GTX 580. Model od MSI už je ale o něco kratší – délka karty jen o pár miliemtrů přesahuje 25 cm i přesto, že je kryt chladiče ještě o centimetr delší než tištěný spoj.
Chladič má konstrukci, která je u výkonnějších nereferenčních karet v současnosti nejpoužívanější. Teplo od grafického čipu rozvádí několik heatpipe do dlouhého podélného žebrování. Žebra shora ofukuje dvojice axiálních ventilátorů. U chladičů Twin Frozr III mají speciální lopatky výrobcem označované jako propeller blade (podrobněji viz recenze R6870 HAWK). Oproti konvenčním ventilátorům jsou lopatky menší, rovnější, tenčí a je jich víc. Ventilátor díky tomu produkuje příjemnější hluk s vyšší hladinou šumu, ve které se lépe ztrácí nepříjemné tóny, nabízí vyšší průtok vzduchu a ofukuje větší plochu. Nádech luxusu dává celému chladiči velký hliníkový kryt.
originál | originál | originál
Ventilátor je zapojený pomocí čtyřžilového kabelu. Znamená to podporu monitoringu otáček a regulaci PWM. Monitorují se pochopitelně jen otáčky jednoho ventilátoru, regulace funguje pro oba.
Příkladně je řešeno vyztužení karty. U výkonnějších karet s větším jádrem, které bývají osazené obdobným chlazením, drží chladič obvykle jen na několika šroubech kolem jádra. Tištěný spoj se po dotažení chladiče často výrazně prohýbá. Pokud to výrobci vůbec řeší, obvykle namontují na boční hranu kovový profil, který kartu alespoň trochu vyztuží. Zdánlivě je tomu tak i u karty MSI. Pokud se ale podíváte pořádně, zjistíte, že kovová hrana je jen zakončení velkého rozvaděče tepla od pamětí, kterým je vyztužená celá karta.
Výstupy jsou standardní pro většinu GeForce – dva konektory dual-link DVI-I a konektor mini HDMI. Najednou lze využívat maximálně dva z výstupů. Pokud byste chtěli zapojit tři monitory (obdoba Eyefinity od AMD), budete potřebovat dvě karty ve SLI.
Nadstandardem je v případě GeForce i dvojice BIOSů se dvěma profily. Na obou jsou nastavené stejné takty, liší se ale nastavením ventilátorů. Performance nastavuje vyšší otáčky, takže se lépe hodí pro přetaktování, tichý zase v případě, že jste s výkonem spokojení a oceníte raději o něco tišší chod.
Napájení se neliší od GTX 570 – karta vyžaduje přídavné napájení dvěma šestipiny (max. 2× 75 W + 75 W přes PCIe)
Pokud jste už někdy odmontovali kabel DVI i se šrouby z grafiky, asi vám nemusím vysvětlovat, jak užitečným a milým detailem je to, že výrobce zakápnul konce šroubů lepidlem.
V příslušenství nenajdete nic výjimečného, obsahuje obvyklý adaptér z DVI-I na analogový D-sub, dvě napájecí redukce (2× diskový 4pin molex na 6pin PCIe power), rychlé instalační přírčky, DVD s ovladači, a konečně redukci z HDMI na mini HDMI na kartě.
Redukce pro HDMI je trochu zvláštní, velká zdířka HDMI je oproti mini HDMI otočená o 90°. Adaptér díky tomu nebrání v zapojení sousedního konektoru DVI.
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.
Testovaná karta běžela na teď už předposlední verzi ovladačů 285.51 beta. Téměr všechny ostatní karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66, GTX 560 Ti je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.
Nové Radeony HD 7970 a 7950 jsou testované na ovladačích (bez certifikace WHQL) s označením RC11, model HD 7770 je testovaný na poslední dostupné verzi ovladačů v době uvedení.
Ostatní karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.4, Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na poslední verzi ovladačů AMD Catalyst 12.1a preview.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1 - Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za
poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2 (DX11)
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)
Call of Duty: Black Ops
Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.
I na slabší grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)
Colin McRae: DiRT 2
Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Mafia II
Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).
Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost, (ne)přetaktování
Spotřeba
Spotřeba ve 2D je jedním z největších nedostatků této karty. Velké jádro GF110 si vyžádá své i bez zátěže. Vyšší byla spotřeba paradoxně i ve srovnání s výkonnější GTX 570 nebo GTX 580. Na vině by mohlo být hůře vydařené jádro nebo možná nereferenční design karty.
I v zátěži byla spotřeba o něco vyšší, než by se dalo čekat – byla srovnatelná s o malinko rychlejší GTX 570.
Teplota jádra bez zátěže oproti jiným kartám ničím nevybočuje a je více než vyhovující. Je dobře, že regulace zbytečně nevytáčí ventilátor a karta díky tomu není bez zátěže hlučná. V grafu je hodnota v režimu performance, při kterém ventilátory běží na necelých 1500 ot./min.
Teplota v zátěži (opět v režimu performance) patří k nejnižším. V tišším režimu silent, kdy ventilátor běžel jen na 2820 ot./min místo 3420 ot./min se zvedla jen o malinko ze 74 na 77 °C.
Hlučnost
Bez zátěže je karta díky nízkým otáčkám lehounkých a tichých axiálních ventilátorů prakticky neslyšná jak v režimu Silent (kdy běží ventilátory na 1200 ot./min), tak v režimu performance se 1470 ot./min a patří k těm nejtišším, přehluší ji jakýkoliv běžně používaný 120mm ventilátor s 1000 ot./min.
V zátěži i v režimu Performance patří karta k těm tišším (zejména ve srovnání s výkonnějšími kartami) a navíc má o něco příjemnější zvukový projev než bručící radiální ventilátory. Rozhodně se ale s jejími 53,8 dBA nedá označit za tichou. O něco lepší je to v režimu Silent, kdy ventilátory běžely jen na 2820 ot./min a hlučnost dosahovala lepších 48,2 dBA. S tím už poráží většinu referenčních chladičů výkonnějších karet, ve srovnání s referenční GeForce GTX 560 Ti s jádrem GF114 je to ale pořád podstatně horší.
Přetaktování a spotřeba
Karta je už od základu lehce přetaktovaná, není to ale nic, kvůli čemu by oproti referenčním taktům nějak podstatně narostl výkon.
Pro novou GTX 560 Ti s jádrem GF110 jsou takty od výrobce jen nesmělý začátek. I bez navýšení napětí (0,987 V) se mi povedlo zvýšit takt ze 750 MHz (resp. referenčních 732 MHz) na vysokých 850 MHz. Při dalším navýšení taktů už se ale hra poroučela.
Stačilo pomocí utility MSI Afterburner zvednout napájecí napětí jádra o 0,1 V a dalo se dostat o dalších 75 MHz výš. Při zvednutí taktu jádra na 935 MHz už následoval rychlý pád. Další navýšení napětí na 1,110 V už na překonání 935 MHz bariéry nestačilo. Protože už byla spotřeba karty s tímto nastavením o nerozumných 80 W vyšší než v základu, s dalším zvedáním napětí už jsem si nehrál.
Následovalo ještě přetaktování pamětí, u kterých se mi povedlo dostat z původních 3900, resp. 3800 MHz u referenčních taktů na 4400 MHz.
Přetaktování jsem zkoušel na zátěžové scéně v Crysis, kterou využívám pro měření spotřeby. Na „konečné“ frekvenci 910 MHz pro jádro a 4400 MHz efektivně pro pamětní karta absolvovala úspěšně i pár herních testů, přesto bych si netroufal tvrdit, že byla stoprocentě stabilní, to by si vyžádalo delší testování. Výsledek tedy může být o maličko horší. Ale jako obvykle i zde platí, že záleží především na konkrétním kusu a vy nemusíte mít podobné štěstí (nebo můžete mít i větší kliku).
takt jádra | takt pamětí | efektivně | napětí jádra | spotřeba |
750 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 0,987 V | 357,8 W |
800 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 0,987 V | 361,4 W |
825 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 0,987 V | 365,4 W |
850 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 0,987 V | 369,2 W |
875 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 0,987 V | pád |
875 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 1,087 V | 428,7 W |
885 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 1,087 V | 429,8 W |
895 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 1,087 V | 433,5 W |
905 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 1,087 V | 435,0 W |
915 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 1,087 V | 437,5 W |
925 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 1,087 V | 438,4 W |
935 MHz | 1950 MHz | 3900 MHz | 1,087 V | pád |
945 MHz | 2200 MHz | 4400 MHz | 1,110 V | pád |
900 MHz | 2050 MHz | 4100 MHz | 1,100 V | 446,5 W |
900 MHz | 2100 MHz | 4200 MHz | 1,100 V | 448,9 W |
900 MHz | 2124 MHz | 4248 MHz | 1,100 V | 449,6 W |
900 MHz | 2150 MHz | 4300 MHz | 1,100 V | 450,8 W |
900 MHz | 2175 MHz | 4350 MHz | 1,100 V | 451,9 W |
900 MHz | 2200 MHz | 4400 MHz | 1,100 V | 453,0 W |
900 MHz | 2225 MHz | 4450 MHz | 1,100 V | pád |
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Pamatujte na to, že se poměřuje na větším množství her a s nastavením vhodným pro většinu karet, jsou průměrné výsledky především kompromisem.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.
Ještě tytéž hodnoty, přepočtené tak, že 100 % odpovídá testované kartě.
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Jedinou výjimkou jsou Radeony HD 5850 a HD 5870, které jsou už dlouho normální cestou nesehnatelné. Protože poslední ceny, za které se před několika měsíci naposledy tyto karty prodávaly, dělaly v grafech paseku, nasadil jsem místo nich mírně nadprůměrné ceny bazarové.
Poměr cena/výkon je u GTX 560 Ti se 448 stream procesory podstatně lepší než u výkonnějších modelů. Zajímavější je zejména ve srovnání s GTX 570.
Závěrečné hodnocení
Závěrečné hodnocení
Co mě na kartě rozhodně potěšilo je znatelný nárůst výkonu oproti klasické GeForce GTX 560 Ti. A co je hlavní, týká se to zejména náročnějších nastavení. Radost z vyššího výkonu bohužel kalí o poznání vyšší cena. S výkonnější GTX 560 Ti 448 už se pohybujeme v cenovém segmentu, kde zákazník obvykle nemá problém připlatit pár stovek na to, aby místo ještě více ořezané karty s jádrem GF110 pořídil rovnou výkonnější model GTX 570.
Na druhou stranu je ale pořád o pár stovek levnější a na GTX 570 (zejména přetaktovaný model) ztrácí jen minimálně, chybějící 32 stream procesory a nějaké texturovací jednotky nejsou pro kartu nějakou významnou brzdou.
K dobru je nutné připočíst i fakt, že zatímco v případě GTX 570 za podobné peníze pořídíte základní modely, s GTX 560 dostanete robustní a kvalitně navrženou kartu se dvěma BIOSy, která je bez zátěže naprosto tichá a neudělá ostudu ani v prosklené skříni.
Co mě naopak nepotěšilo, je nevýrazné navýšení taktů oproti referenčním frekvencím, zejména s ohledem na obrovský potenciál pro přetaktování, který karta má. Snad je to ale pochopitelné, s dalším navýšením taktů se totiž výkon karty hravě přehoupne přes GTX 570 na referenčních taktech a to by mohlo v nabídce karet poněkud ztěžovat orientaci. Ostatně s testovanou kartou nebyl žádný problém napravit to manuálním přetaktováním.
I chlazení má dostatečnou rezervu pro přetaktování – ani po výrazném přetaktování s navýšeným napětím, kdy spotřeba karty narostla o 100 W, se teplota jádra nedostala přes 90 °C. V případě podobných chladičů je ale taková rezerva do jisté míry i nutností a tak trochu z nouze ctností – pokud totiž osadíte dvě podobné karty pod sebe do SLI nebo CrossFire, u horní karty budou teploty podstatně vyšší – jednak se výrazně zhorší přístup vzduchu k ventilátorům, jednak bude karta nasávat horký vzduch zahřátý tištěným spojem spodní karty.
MSI N560GTX-440 Twin Frozr III PE/OC
+ téměř stejně rychlá jako GTX 570
+ bez zátěže prakticky neslyšná
+ kvalitní dílenské zpracování
+ duální BIOS
+ vysoký potenciál pro přetaktování
− podstatně dražší než GTX 560 Ti s GF114
− na OC model jen malé navýšení taktů oproti referenčním
− jen o málo levnější než GTX 570
− spotřeba bez zátěže
− vysoká spotřeba v zátěži
− v zátěži trochu hlučnější