Google+ roste, to je bez debat. Ještě v polovině října měla síť 100 milionů aktivních uživatelů a 400 milionů zaregistrovaných účtů. V prosinci je aktivních pluskařů, kteří alespoň jednou v měsíci navštíví hlavní stream, už 135 milionů. Půl miliardy uživatelů si Google+ zaregistrovalo. K tomu Google přidal ještě jedno číslo, 235 milionů lidí používá Google+ napříč jinými službami (hodnocení a komentáře v Play Storu, Hangout v Gmailu atd.).
Díky síle Androidu, Chromu a vlastně i Googlu budou tato čísla stále růst. Internetová jednička si aktivitu v rámci G+ stále někde vynucuje, Plusko zkrátka pěkně spojuje produkty Googlu a jako sněhová koule i nevědomky nabaluje další uživatele. Miliardové monstrum, jako je Facebook, asi z Google+ v nejbližší době nebude. Pro uživatele rok staré sítě je to ale výhoda, neboť honba za dalšími miliony přinutí Google dále inovovat.
Také proto Google vydal kvalitní fotoeditor Snapseed zdarma, a to jako pro Android, tak i iOS. Nově z něj můžete sdílet fotky na Google+ (a tím i na Picase). Ještě trochu integrace a rázem bude mít Google konkurenci k Instagramu, který patří Facebooku.
Google+ Komunity: diskuzní fórum a sociální síť v jednom
V Zuckerbergově síti našel Google ještě jednu inspiraci. Facebook sdružuje lidi a stránky (značky), přátele a fanoušky. Někde na pomezí stojí Skupiny, úzce zaměřené party lidí, kteří nemusí být přátelé, ale mohou se spolu snadno bavit třeba o rybaření, politice nebo filmech, aniž by se zúčastnili diskuzního pekla na Stránkách (Pages). Vlastní Skupinu mohou mít spolužáci, kolegové z práce nebo jen tým vodního póla.
U Googlu se skupiny nejmenují Skupiny, nýbrž Komunity (Communities). Princip je úplně stejný – spojovat lidi se stejným zájmem. A panečku, že jich je. Ve světě najdete komunity, které spojuje láska k Applu, kávě, Star Wars i Zenu. V Česku se během pár dnů objevily desítky různých komunit.
" width="560" height="315" frameborder="0">
Svůj „chlívek“ mají větší města, fotografové, gurmáni, kávopijci, pivaři, herní maniaci, čtenáři, markeťáci, pivaři, fanoušci filmů a seriálů nebo třeba operačních systémů. Každý může založit několik svých komunit, proto se síly tříští. Například Android měl první den jen u nás snad přes 10 různých skupin. Vznikla dokonce Komunita pro Android komunity. O víkendu vášně trochu polevily, skupiny zanikaly nebo se slučovaly.
Přitom bylo haštěření zbytečné. Jako si každý může zvolit vlastní vyhledávač nebo značku vysavače, ve svodobné zemi si může založit i vlastní komunitu. Že bude mít jen čtyři členy, když konkurenční jich má 1000? Pokud si ti čtyři mají co říci, proč ne.
Jak komunity fungují
Komunity do jisté míry suplují Stránky (Pages). Členství ve skupině je jako fanouškovství nějaké značky. Avšak u Stránek mohou příspívat a plnit váš hlavní stream jen pověření správci, u komunit je to kdokoliv z členů. U velkých skupin tak čekejte nával spamu.
Každá komunita má vlastníka – zakladatele. Ten pověřuje moderátory, kteří mohou s příspěvky manipulovat. Když někdo zaplaví komunitní téma o vaření fotkami automobilů nebo reklamou, musí z kola ven. Řadový člen může číst příspěvky ostatních, komentovat nebo zakládat nová témata.
Komunita může být soukromá (členy schválí moderátor) i veřejná (každý se může stát členem). Jedna komunita může mít několik sekcí. Například Počítače se dále dělí na Software, Hardware, Sítě atd. Tyto kategorie mají zajistit pořádek.
Komunity zkrátka plní funkci diskuzních fór, avšak s tou (ne)výhodou, že jsou plně integrovány do sociální sítě. Jedno takové velké provozuje sám Google, jeho Groups (Skupiny) možná znáte. Schválně, jestli ještě bude fungovat i příští rok, nebo jej Google zruší a lidi odkáže na Komunity.
Komunity si na Google+ vysloužily zvláštní místo v levém panelu funkcí. Na hlavní stránce můžete hledat nové zájmové skupiny, najdete tam pozvánky od vašich přátel i témata, která už sledujete. Pokud chcete komunitě něco sdělit, můžete tak učinit buď v příslušném kategorii, nebo i na hlavní stránce Google+. V nastavení sdílení vybere místo kruhu některou ze skupin, poznáte je podle kruhu se třemi puntíky (viz screenshot výše).
Příspěvek sdílený s komunitou neuvidí v hlavním streamu vaši přátelé, pokud sami nejsou členy stejné skupiny. Když ale navštíví váš profil, příspěvky z veřejných komunit si už přečíst mohou. Google ale nemyslel na jednu užitečnou věc. To když chcete příspěvek sdílet jak veřejně (nebo se svými kruhy), tak jej i zařadit do některého příslušného fóra. Můžete však příspěvek poslat komunitě a odtamtud jej sdílet dál.
Komunity jsou na Google+ určitě vítanou funkcí, řeší problémy, které s kruhy nebo Stránkami udělat nešly. Zároveň ale přinášejí trable (nebo spíš nedomyšlenosti) vlastní. Nejlepší ale je, že funkci Komunity nemusíte vůbec používat a Google+ budete mít jako dříve.
Sledováním komunit můžete dostat informace, ke kterým byste se jinak ani nedostali. U kruhů si sami zvolíte, koho sledovat, kdežto u komunit vás může oslovit každý. To je hlavní nevýhoda. Bez dobrých moderátorů se Google+ může změnit v nepřehlednou džungli.
PS: Komunity zatím fungují jen na webu, v mobilních aplikacích nikoliv.
Zdroj: Google