Ještě dvě poznámky na úvod: sledované období je mezi druhým kvartálem let 2009 a 2010 a pod EMEA region patří Evropa, Střední Východ a Afrika. Právě to jsou oblasti, které vykázaly růst obratu z prodejů PC zvýšený o 21,1 % a blíží se 24 milionům prodaným a distribuovaným kusů. To vše navzdory negativním předpokladům a domněnkám ohledně ekonomického zpomalení a nevýhodných měnových kurzů. Tento segment zkrátka rostl více, než si kdo troufal odhadovat.
Proberme si však i konkrétní oblasti: Západní Evropa si polepšila o 15,1 %. Evropa Střední pro změnu o 53,7 %. Regiony Afrika a Střední Východ vykázaly růst 16,4 %. Je zajímavé, že se dobře neprodávaly jen počítače přenosné, ale také běžná PC.
Konkurence na trzích je samozřejmě stále stejně ostrá, nicméně ceny vykazují stabilizovaný trend. Prodejci v EMEA regionu jsou nuceni díky často nevýhodnému měnovému poměru eura a amerického dolaru používat jiné peněžní strategie, než jaké si mohou dovolit prodejci přímo v USA.
EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika)
Pokud jde o již zmíněný region EMEA a nejčastěji prodávané značky, tak prodejům zde jednoznačně dominovala společnost Hewlett-Packard s celkovým růstem prodejů 15,9 % (podotýkáme navzdory faktu, že se podíl HP mezi lety 2009 a 2010 zmenšil z 21,2 % na 20,3 %). Výborně si vedl též v těchto oblastech populární Acer s růstem 20,5 % (v roce 2009 měla firma podíl 20,1 %, o rok později pak 20,0 %). Své k věci rozhodně řekl i Dell s 10,4 % růstem (v roce 2009 podíl 10,5 % a v roce 2010 pak 9,6 %). Čtvrtý Asus si polepšil o výborných 92,5 % (v roce 2009 podíl 5,2 %, o rok později 8,3 %). A pátou do party je Toshiba s růstem 24,1 % (podíl Toshiby na trhu v roce 2009 byl 5,6 %, v roce 2010 je 5,8 %). Zbylí prodejci, kteří se nevešli to Top 5, ovšem také neodešli s prázdnou – růst 17 % je pěkná hodnota na každý pád (v roce 2009 měli menší podílníci na trhu 37,2 % a o rok později pak 35,9 %).
EMEA (počítáno v jednotkách tisíců) |
|||||
Výrobce | 2Q 2009 | 2Q 2010 | Podíl 2Q 2009 | Podíl 2Q 2010 | Meziroční nárůst |
Hewlett-Packard | 4 200 | 4 867 | 21,2 % | 20,3 % | 15,9 % |
Acer | 3 981 | 4 798 | 20,1 % | 20,0 % | 20,5 % |
Dell | 2 085 | 2 301 | 10,5 % | 9,6 % | 10,4 % |
Asus | 1 034 | 1 991 | 5,2 % | 8,3 % | 92,5 % |
Toshiba | 1 117 | 1 386 | 5,6 % | 5,8 % | 24,1 % |
Další | 7 353 | 8 603 | 37,2 % | 35,9 % |
17,0 % |
Celkem | 19 769 | 23 947 | 100 % | 100 % | 21,1 % |
Amerika
Když nahlédneme do žebříku pro oblast USA, zjistíme toto: na špici opět HP s růstem 14,2 % (mezi lety 2009 a 2010 změna z 25,4 % na 25,7 %). Neméně skvěle si vedl i Dell, jenž vzrostl o 10,9 % (mezi lety 2009 a 2010 změna z 24,4 % na 24,0 %). I v Americe je Acer stále velmi prodávanou značkou, což jen dokazuje jeho třetí příčka s růstem sice pouhých 1,0 %, růst to však pořád je (mezi lety 2009 a 2010 změna z 12,3 % na 11,0 %). A pozor, blížíme se k místu čtvrtému, jež zdůrazňujeme z toho prostého důvodu, jelikož patří firmě Apple, která se v EMEA vůbec neumístila. Apple rostl taktéž pěkně – o 15,4 % (mezi lety 2009 a 2010 změna z 8,6 % na 8,8 %). I v Americe skončila na páté příčce Toshiba s růstem 27,3 % (mezi lety 2009 a 2010 změna ze 7,5 % na 8,5 %). Co se týče ostatních značek a prodejců, ti vykázali růst 13 % (mezi lety 2009 a 2010 změna z 21,8 % na 21,9 %).
USA (počítáno v jednotkách tisíců) |
|||||
Výrobce | 2Q 2009 | 2Q 2010 | Podíl 2Q 2009 | Podíl 2Q 2010 | Meziroční nárůst |
Hewlett-Packard | 4 136 | 4 721 | 25,4 % | 25,7 % | 14,2 % |
Dell | 3 974 | 4 408 | 24,4 % | 24,0 % | 10,9 % |
Acer | 2 008 | 2 028 | 12,3 % | 11,0 % | 1,0 % |
Apple | 1 402 | 1 618 | 8,6 % | 8,8 % | 15,4 % |
Toshiba | 1 225 | 1 560 | 7,5 % | 8,5 % | 27,3 % |
Další | 3 560 | 4 021 | 21,8 % | 21,9 % | 13,0 % |
Celkem | 16 305 |
18 357 |
100 % | 100 % | 12,6 % |
Celosvětově
Pokud bychom si nevšímali podílů za jednotlivé státy, světadíly či regiony, rovnou bychom zjistili tyto údaje: v celosvětovém měřítku opět první HP s růstem 12,2 % (mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 19,7 % na 18,1 %). Druhý Dell rostl o 19,1 % (mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 13,4 % na 13,0 %). Třetí opět Acer s růstem 20,8 % (mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 12,7 % na 12,6 %). Čtvrtým umístěným je Lenovo s pěkným růstem 47,3 % (mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 8,5 % na 10,2 %). Překvapením je, že máme dvě páté pozice: značky Toshiba (růst 26,2 % a mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 5,2 % na 5,3 %) a Asus (slušný růst o 83,6 % a mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 3,5 % na 5,3 %).
Z výsledků pro celý svět nám zmizel Apple, který je oblíben (jako obvykle) zejména v americké oblasti, v celosvětovém měřítku se však neumístil ani vespod Top 5.
Celý svět (počítáno v jednotkách tisíců) |
|||||
Výrobce | 2Q 2009 | 2Q 2010 | Podíl 2Q 2009 | Podíl 2Q 2010 | Meziroční nárůst |
Hewlett-Packard | 13 154 | 14 765 | 19,7 % | 18,1 % | 12,2 % |
Dell | 8 910 | 10 616 | 13,4 % | 13,0 % | 19,1 % |
Acer | 8 475 | 10 238 | 12,7 % | 12,6 % | 20,8 % |
Lenovo | 5 665 | 8 344 | 8,5 % | 10,2 % | 47,3 % |
Toshiba | 3 441 | 4 343 | 5,2 % | 5,3 % | 26,2 % |
Asus | 2 352 | 4 318 | 3,5 % | 5,3 % | 83,6 % |
Další | 24 611 | 28 880 | 36,9 % | 35,4 % | 17,3 % |
Celkem | 66 608 |
81 505 |
100 % | 100 % | 22,4 % |