Novinka v e-shopech: poruchovost hardwaru

20. 12. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Čeští pionýři ve zveřejňování poruchovosti

Kolonka poruchovost se v jednom z největších našich internetových e-shopů s hardwarem objevila teprve tento týden (viz oficiální oznámení) a okamžitě se stala ožehavým tématem diskuzí nejen pod produkty v tomto obchodě. To, že má zákazník šanci u vybraných produktů vidět, jakou mají míru poruchovosti, je určitě velkou přidanou hodnotou a radou při samotném nakupování. Procentuálně vyjádřenou poruchovost najdete při zobrazení detailu každého z produktů.

Czech Computer nebyl prvním e-shopem s PC komponenty, který tuto statistiku zavedl: kolega mě upozornil, že ji najdete také v obchodě Softcom.cz/Computershop.cz:

Jak se k numeru dostati

Čísla obou obchodů se u stejného obchodu docela rozcházejí, bez zajímavosti není ani to, že u 512MB (a zřejmě za celý čas mnohem prodávanější) verze téhož Radeonu HD 4870 od Sapphire uvádí Czech Computer poruchovost skoro 17 %. Kontaktovali jsme CZC a chtěli nějaké podrobnosti ohledně počítání výsledného čísla poruchovosti:

Tento týden začal prodejce výpočetní techniky a elektroniky CZECH COMPUTER (czc.cz) na svém prodejním webu zveřejňovat procentuální statistiku reklamací prodávaných výrobků. Z celkové nabídky asi 12 000 nabízených produktů je údaj o spolehlivosti, resp. poruchovosti výroků, zveřejněn u 60 % výrobků. Tímto krokem chce czc.cz svým zákazníků ušetřit problémy s případnými reklamacemi. Informace o procentuálním počtu reklamací se nachází na webu hned vedle fotografie produktu v řádku „kde reklamovat“.

Proto, aby mohla být u produktů zobrazena co nejpřesnější čísla, musí být zboží v nabídce déle než jeden měsíc a musí ho být prodáno dostatečné množství kusů. Statistika poruchovosti je zveřejněna jen u produktů, které jsou reklamovány přímo v CZECH COMPUTER. Statistiky nejsou poskytovány u produktů, které se reklamují v externích střediscích, jako např. u notebooků.

Z toho úplně moudří nejsme: zatím se nedovídáme minimální počet prodaných kusů pro zveřejnění čísla poruchovosti a ani to, jak jsou řešeny například po expertýze zamítnuté reklamace. Doufejme, že se do čísel poruchovosti Czech Computeru ani Softcomu nepletou třeba storna objednávek, i kddyž k tomu vysoká procenta některých výrobků svádí.

Czech Computer nám poskytl zajímavou statistiku tří nejprodávanějších produktů v několika kategoriích komponent za více jak půl roku, my jsme názvy a pořadí produktů doplnili o ceny a uváděná procenta poruchovosti na obou zmíněných obchodech (Czech Computer, Softcom). Některé produkty již nejsou v prodeji, u některých reklamace řeší jiná společnost, ale u většiny bylo možné poruchovost na stránkách e-shopů snadno zjistit.

Určitě jste si všimli, že Softcom je v procentech poruchovosti obecně výrazně „přísnější“, těžko říci, zda je to dáno menším obratem anebo třeba jiným způsobem počítání.

Poruchovost 109 %

Diskutující odhalili na Czech Computeru ohledně poruchovosti také několik zvláštních čísel. Třeba poruchovost základní desky Gigabyte patřící do vyšší třídy byla dokonce přes 100 % (asi 109 %):

 

ICTS24

Poté v diskuzi pod tímto produktem padla citace údajného vyjádření CZC, ve kterém stálo, že počet reklamací převýšil počet prodaných kusů (že by první slabina algoritmu – opakované reklamace?), poté bylo číslo zřejmě zkorigováno na 100 %. I tak je samozřejmě jen vemi těžko uvěřitelné, Softcom u stejné desky udává poruchovost 0,00 %.

Přidají se ostatní?

Systém hodnocení poruchovosti nasazený před pár dny má tedy ještě svoje mouchy, jedná se ale určitě o věc, kterou bude zajímavé sledovat. Dozvíme-li se ještě nějaké porobnosti o algoritmech, kterými se dojde k výslednému číslu a o dolním limitu pro zveřejnění, stane se z těchto procent snad užitečný pomocník. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby se přidali i další české e-shopy a případná podezřelá čísla bylo možno ověřit z vícero zdrojů.

Autor článku