A je tu další monitorová novinka z počítačového veletrhu CES 2020, a opět docela zásadní. Asus ve spolupráci s Nvidií v Las Vegas představují herní monitor, který posune obnovovací frekvenci ještě mnohem výš proti tomu, co se dá koupit dnes. Proti dnes špičkovým 240 Hz poběží novinka Asus ROG Swift rovnou o polovinu rychleji, což má hráčům poskytnout výhodu v soutěžním eSports hraní. Nemluvě o tom, že jde o docela velký průlom, o kterém by se před pár lety asi nesnilo.
První 360Hz zobrazovadlo na světě
Model označený ROG Swift 360Hz by měl být úplně první hráčský monitor s 360Hz obnovovací frekvencí. Na CES 2020 ho společně vystavuje Nvidia a Asus, jelikož byl vyvinut ve spolupráci obou firem. Adaptivní obnovování a elektronika je totiž založená na technologii G-Sync (a patřičném hardwarovém modulu) od Nvidie. Panel by pak měl být od AU Optronics, ale není zatím známo, jestli jde o nový typ s vyšší nativní frekvencí, nebo jen o silně přetaktovaný 240Hz panel.
Obě firmy tento monitor prezentují jako pomocníka pro náročné eSports hraní, kde může vyšší snímková frekvence hráči poskytnout potřebný benefit proti protivníkovi tehdy, když v rychlosti reakcí a přesnosti může rozhodovat velmi málo. Jako jiné eSports monitory proto podřizuje rychlosti všechno – má rozlišení jen 1920 × 1080 bodů a úhlopříčku 24,5 palce.
Není bohužel uvedeno mnoho dalších podrobností. Neznáme jas, ani kontrast nebo odezvu. Podpora HDR obrazu se nedá čekat a je asi dost pravděpodobné, že jde o panel typu TN. Tato technologie s horší obrazovou kvalitou a pozorovacími úhly je totiž stále nejrychlejší z hlediska odezvy. Při obnovovací frekvenci 360 Hz trvá jeden snímek jen 2,78 ms, takže pixely budou mít co dělat, aby se nastavily na správný odstín v rozumné době, než snímek skončí.
K co největšímu zkrácení artefaktů odezvy je použité dynamické overdrive se speciálním vyladěním, což má co možná minimalizovat rozmazání a „duchy“, byť ty pocházejí z podstaty technologie LCD, takže asi nemohou být odstraněny úplně.
360 Hz má snížit celkovou latenci her
Podle mínění Nvidie a Asusu je pro pokročilého hráče mezi 240Hz a 360Hz monitorem stále rozeznatelný, a 360Hz frekvence tak poskytuje výhody při hraní. Nicméně rozdíl mezi trváním snímku 4,16 ms a 2,78 ms je už hodně malý, takže je možné, že takovéto zvyšování obnovovací frekvence (a další zrychlování v budoucnu) už by se asi mohlo potýkat se zákonem klesajícího užitku. Podle Nvidie se efekt vyšších frekvencí dá ovšem doložit statisticky, byť při trváním snímku pod hranicí 5 ms je asi čím dál větším faktorem input lag monitoru spolu s interní latencí herního enginu a vstupu, kde bývá prodleva mezi zaregistrováním vstupu hráče v desítkách milisekund, a latence daná komunikací hry po síti.
Nicméně latence enginu hry bývá daná počtem snímků ve frontě, který je daný, takže i toto zpoždění se s vyššími snímkovými frekvencemi také může snížit. A toto by nakonec možná mohlo být důležitější než redukce času snímku v monitoru (na druhou stranu by ale nemělo být nutné kvůli tomuto mít tak rychlý monitor, snad by mělo stačit vypnout V-Sync, aby engine běžel na maximální možné frekvenci).
Cena monitoru Asus ROG Swift 360Hz nebyla zatím prozrazena, takže těžko říct, o jak exkluzivní záležitost půjde. A také nevíme, za jak dlouho přijde na trh. V současnosti jsou asi vystavovány spíše prototypy. Ale uvedení má nastat ještě tento rok (pravděpodobně v jeho druhé polovině), tiskové zprávy uvádějí dostupnost „později letos“. Mezitím by určitou alternativou mohl být Asus TUF Gaming VG279QM, který nabízí frekvenci 280 Hz – nicméně tam je nárůst frekvence proti 240Hz klasice jen třetinový oproti ROG Swiftu 360, takže přínos zdaleka nebude takový.