Po finančních výsledcích AMD a Intelu už jsou tu opět i třetího z nejdůležitějších aktérů v oblasti PC a herního hardwaru. Nvidia v předchozím kvartálu, což bylo čtvrté čtvrtletí jejího účetního roku 2021, dosáhla tržbami už na celých pět miliard dolarů (za celý rok měla tržby 16,675 miliardy $) a už je skutečně mezi těmi největšími polovodičovými firmami, byť daleko od Intelu. A vypadá to, že v nynějším roce to bude pokračovat, protože firma teď oznámila výsledky za první čtvrtletí a tržby má ještě vyšší.
Přes 5,6 miliardy tržeb, skoro 2 miliardy zisku
Nvidia teď oznámila, že v Q1 účetního roku 2022 (což byl únor až duben 2021) dosáhla tržby 5,661 miliardy dolarů, což je o 13 % víc než v předchozím čtvrtletí. Zejména je to ale strmý nárůst proti jejím výsledkům před rokem, kdy měla tržby „jen“ 3,08 miliardy – proti tomu teď utržila o 84 % víc. Částečně za to může akvizice Mellanoxu, jehož tržby se teď přidaly k datacentrovým příjmům Nvidie, ale z většiny je tento nárůst díky zvýšeným prodejům a případně i prodejním cenám GPU.
Proti předchozímu kvartálu se Nvidii zvýšila i marže na hodně vysokých 64,1 % (o kvartál dřív to bylo 63,1 %, ale před rokem dokonce 65,1 %), což je mimochodem o plných devět procentních bodů víc, než teď má Intel. Čistý zisk díky tomu dosáhl 1,912 miliardy dolarů za jediné čtvrtletí (3,03 dolaru na akcii, což je rekord firmy). Zisku opět asi pomohlo i to, že Nvidia zdá se platí dost nízké daně (hrubý zisk byl 1,956 miliardy, čistý zisk po zdanění 1,912 miliardy), patrně je to díky využívání různých odčitatelných položek jako třeba toho, že se vyplácení zaměstnanců v akciích dá v USA strhnout z daní.
Jednotlivé segmenty
Z těchto tržeb pocházelo 3,451 miliardy dolarů z grafického a herního segmentu, 2,21 miliardy z datacentrového byznysu. Nvidia uvádí, že tržby divize Data Center byly 2,048 miliardy $, což je 8% nárůst proti předchozímu kvartálu, ale meziročně jde o skok rovnou o 79 %. Do této divize se zanořil Mellanox, jenž před rokem ještě nebyl součást Nvidie, a jeho započítání by mohlo dělat možná i přes polovinu tohoto nárůstu (ale Nvidia k tomu už neuvádí detaily).
Profesionální GPU a související produkty měly tržby 372 milionu dolarů, což je 21% nárůst jak meziročně, tak mezičtvrtletně. Automobilové produkty měly tržby 154 milionů dolarů (meziročně drobný pokles, proti předchozímu kvartálu ale nárůst o 6 %).
Vliv kryptoměn: částečně známý, částečně neodhadnutelný
Herní segment zaznamenal 11% nárůst proti již tak velmi silnému výsledku v předchozím kvartálu, Nvidia pro něj uvádí tržby 2,76 miliardy $. Toto by měly být grafiky GeForce a výsledek byznysu kolem nich je dokonce o 106 % lepší než před rokem. Nvidia uvádí, že zaznamenala rekord jak v desktopových, tak notebookových grafikách GeForce, přičemž prodeje ale narostly i u čipů pro konzole (Nintendo Switch).
Nvidia neposkytuje žádný konkrétní ani rámcový odhad toho, kolik z těchto prodejů tvoří prodeje GPU těžařům kryptoměn; podotýká, že je to nemožné zjistit. Je takřka jisté, že výsledek by byl bez kryptohorečky horší, protože jednak se těžbou nejspíš zvýšily prodeje co do počtu kusů, zejména se ale nafouklé koncové ceny zpětně promítly i do peněz, které má Nvidia z každého jednotlivého GPU, což dál příjmy zvýšilo i u toho zbytku GPU, který se nakonec prodal hráčům.
Vliv kryptoměn zřejmě ukazuje také poslední divize či položka v rozpisu tržeb – OEM a ostatní. Právě pod touto hlavičkou by Nvidia měla účtovat prodej speciálních GPU přímo určených pro těžbu, které nabízí (řada karet Nvidia CMP). Tržby této divize se meziročně zvýšily o 137 % a nyní dělají 327 milionů dolarů (před rokem 138 milionů). Vliv těžebních karet je tu asi jasný, protože karty CMP firma uvedla teprve během prvního kvartálu. A v hned předcházejícím čtvrtém byly tržby ještě pořád jen 153 milionů $.
Mezikvartální růst tržeb je o 114 %/170 milionů, což asi můžeme brát takřka jistě jako tržbu z kryptománie (dlužno podotknout, že prodej těchto GPU běžel jen část kvartálu, kdyby byla těžební GPU uvedena dříve, mohlo to asi být ještě víc). Kolik k tomu je ještě třeba připočíst z prodejů herních karet GeForce, to jak již bylo řečeno, nikdo neumí říct či nechce hádat.
Výhled na druhé čtvrtletí
Na druhý kvartál účetního roku 2022 (květen až červenec) mají tržby podle Nvidie narůst dokonce ještě víc, už na 6,3 miliardy dolarů (s tolerancí 2 %). Také má ještě stoupnout marže na zhruba 64,5 % (non-GAAP marže podle nestandardního účetnictví má dokonce dosáhnout plných dvou třetin ceny produktů, 66,5 %).
Běžně Nvidia uváděný nástřel tržeb vždy ještě překoná, takže by nebylo překvapivé, kdyby ve finále výsledek byl nad 6,5–6,6 miliardami $. Teoreticky by do toho teď ovšem mohly udělat díru ony kryptoměny, pokud by jejich cena teď prudce klesla a těžaři přestali nakupovat nové grafiky. Je nicméně možné, že kvůli nastřádané poptávce hráčů za poslední měsíce by pak ceny a zájem o GPU nešly dolů okamžitě, takže určitá kocovina z kryptohorečky by nejspíš nastoupila až v následujících kvartálech a v už běžícím druhém by se Nvidia ještě pořád spektakulárně vezla. Pokud ale bláznění kolem kryptoměn bude naopak pokračovat, pak by naopak růst mohl být ještě vyšší, než se čeká.
Kolik si myslíte, že z tržeb Nvidie v 1. kvartálu (únor-duben) dělal vliv těžby kryptoměn a jejích dopadů?
Zdroj: Nvidia