Minulý týden se z Intelu vyřinula záplava různých odhalení architektur přicházejících procesorů i nových GPU, ale než se jim budeme dál věnovat, ještě se musíme zastavit u jednoho tématu, které pravidelně sledujeme: nudných finančních výsledků. No, vlastně nudných ne. Své výsledky za druhé účetní čtvrtletí (jenž je posunuté a znamená květen, červen a červenec) teď oznámila Nvidia a jsou vlastně hodně „drsné“: společnost Jen-Hsun Huanga už narostla do té míry, že má tržby odpovídající třetině Intelu.
Navíc posiluje mnohem rychleji, takže už není vůbec sci-fi přemýšlet nad tím, že by třeba jednou mohla Intel shodit z trůnu nejvýznamnějšího a finančně největšího výrobce nejpokročilejších čipů a procesorů (čímž teď míníme šířeji CPU, GPU i jiné druhy akcelerátorů).
Q2 účetního roku 2022
Druhý kvartál účetního roku (který už Nvidia počítá jako 2022) měl původně stanovenou prognózu na 6,3 miliardy dolarů – to byl výhled, která firma sdělila před třemi měsíci při ohlášení výsledků za Q1. Jestli finance sledujete, tak asi víte, že Nvidia vždycky plán předběhne, což se stalo i nyní – reálné tržby dosáhly 6,507 miliardy dolarů. Je to o 68 % víc než před rokem. Proti loňsku také hodně stoupla hrubá marže – z 58,8 % na 64,8 %.
Firma měla čistý zisk 2,374 miliardy dolarů/94 centů na akcii (zisk před zdaněním byl ale jen 2,444 miliardy, takže opět pomohla i nízká daň, sazba Nvidia vychází na titěrných 0,9 %). Pro srovnání: Intel měl v Q2 skoro přesně trojnásobné tržby (19,6 miliardy $), ale jeho čistý zisk 5,1 miliardy byl už jen 2,14násobný. Je ale také pravda, že Intel zdá se odvedl téměř desetkrát větší daň, takže bez té by byl rozdíl větší.
Trošku za pozornost stojící možná je, že je to překročení předvídaných tržeb je „jen“ o 200 milionů dolarů (v Q1 Nvidia „předčila“ o 360 milionů, místo plánu 5,3 měla nakonec 5,661 miliardy $). Může, i když nemusí to znamenat, že prodeje v některé části byznysu byly mírně horší, než to vypadalo před čtvrt rokem – toto by možná mohl udělat propad cen grafik, ke kterému mezitím došlo. Ani zdaleka ale asi nejde o nic, čeho by se Nvidia musela bát, a jde-li o vliv vývoje kryptobláznovství, pak se dá říct, že jde prostě o zásah vyšší moci.
Víc peněz ve všech jednotlivých segmentech
Odkuď tržby proudily? Firmě se podařilo zlepšit výsledky ve všech oblastech, kde podniká. 3,907 miliardy pochází z oblasti grafických produktů, 2,6 miliardy z výpočetních aplikací jako je AI a servery.
Nvidia uvádí, že tržby z herní oblasti dosáhly 3,061 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o 85 %, před rokem měla Nvidia v této oblasti tržby jen 1,654 miliardy $. Oblast profesionálních grafických karet (dříve Quadro) také hodně narostla a v tomto kvartálu za ně utržila rekordních 519 milionů – to je o 156 % víc než ve stejném období loni (tehdy 203 milionů – skoro by člověk řekl, jestli to nakonec není také efekt kryptohorečky a lidé nezačali kupovat výrazně dražší grafiky pro pracovní stanice, když jsou GeForce vykoupené).
V datacentrech měla Nvidia tržby 2,366 miliardy, což je nárůst o 35 % proti stavu před rokem. V oblasti automobilů proti tomu jsou na její poměry tržby poměrně skromných 152 milionů dolarů (meziročně je to nárůst o 37 %, ale před rokem šlo zrovna o dočasný výkyv dolů kvůli pandemii, který poté zase přešel, jinak měla tato divize setrvale tržby okolo 150 milionů poslední dva roky).
A velký nárůst tržeb je také v divizi OEM a „další“. Pod touto kapitolou se skrývají vedle dalších produktů prodeje speciálních GPU pro těžbu kryptoměn a v Q2 měla tržby 409 milionů, o 180 % víc než před rokem (tehdy to bylo jen 146 milionů $). Nvidia zvlášť uvádí, že za těžební GPU řady CMP utržila v kvartálu 266 milionu $. Hodně velká část prodejů způsobených kryptotěžbou ale asi bude zahrnutá také do herního segmentu, protože u grafik GeForce také určitě významnou část vykoupili těžaři.
Příště 7 miliard
Jako obvykle Nvidia také vydala prognózu na již běžící třetí účetní kvartál – ten představuje srpen, září a říjen. Podle té se strmý růst Nvidie pořád nezastaví, takže ono šplhání žebříčkem polovodičových firem a přibližování Intelu by mohlo opravdu být pravda. Firma teď předpokládá tržby zhruba 6,8 miliardy plus minus 2 procenta. Hrubé marže mají dokonce také ještě víc stoupnout a dostat se přes 65 procent (firma očekává 65,2 % plus minus půl procentního bodu).
Jelikož ale firma teď naposled předčila prognózu o těch potřebných 200 milionů, zdá se pravděpodobné až jisté, že v Q3 její tržby poprvé překročí sedm miliard $. Další meta v její expanzi by tedy padla velmi rychle jen čtvrtletí poté, co se vyšvihla přes šest miliard. Maximálně by to asi mohlo překazit, pokud by náhle došlo ke kolapsu prodejů GPU na těžbu, na což to ale (pro životní prostředí bohužel) moc nevypadá.
Docela by nás zajímalo, zda se rychlá expanze Nvidie někde zastaví (a jaké miliardy dolarů to budou), nebo zda se jen pomocí GPU opravdu bude schopná dopracovat až na úroveň Intelu, ačkoliv byste normálně čekali, že CPU musí být výrazně větší byznys než „grafiky“.