Nvidia GeForce 840M: levný Maxwell v notebooku (test)

9. 6. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Maxwell, GeForce 840M a metodika

Na test nám MSI zapůjčilo svůj herní 15,6" model GP60 2PE. Notebook s přízviskem Leopard patří spíše mezi levnější herní přístroje, s cenou se pohybuje mezi dvaceti a třiceti tisíci. Uvnitř najdete nedávno uvedenou grafiku od Nvidie – GeForce 840M s novou architekturou Maxwell. Právě grafice je věnován dnešní test.

Levný Maxwell v levných noteboocích: bude GeForce 840M trhák?

GeForce 840M najdete v noteboocích za 14 000 Kč i mnohem výše. Pokud je úspěšná, může tak jít o trhák v řadě přístrojů. Právě proto jsem se rozhodl ji otestovat zvlášť. GeForce x40M navíc mezi notebooky patří mezi jedny z nejosazovanějších.

Nvidia GeForce 840M
Nvidia GeForce 840M vs. grafiky Intel v mírně zavádějícím srovnání

Jak vidno, Nvidia se rozhodla opustit značení nových modelů GeForce zkratkami G či GT. Od čísla 850 výše je zachována předpona GTX, tedy GeForce GTX 850M, GTX 880M apod. . Níže ovšem najdete grafiky bez předpony. Po GeForce GT 740M tedy přichází GeForce 840M.

Maxwell: všechno pro efektivitu, ale jen 64b sběrnice

V březnu 2014 představená Nvidia GeForce 840M staví na jádře GM108. To je stále vyrobeno 28nm postupem, ovšem oproti Kepleru přináší Maxwell jistá vylepšení. Nová architektura je designována pro maximální efektivitu. Výkonnější jádro Maxwell se stejným počtem stream procesorů (shaderů, CUDA jader) je úspornější než Kepler. Což se právě v noteboocích velmi hodí.

Čtěte také:

Nové jádro GM108 tak obsahuje 384 stream procesorů, ovšem celá grafika má TDP pouhých 30 W. Na GPU jsou připojeny 2 GB pamětí DDR3 přes 64bitovou sběrnici. Takt jádra je na notebook velmi vysokých 1029 MHz, VRAM ale běží jen na 2000 MHz efektivně. V kombinaci s uzoučkou sběrnicí jsem se bál, aby propustnost pamětí nelimitovala potenciál GPU. Nvidia ovšem tvrdí, že díky vylepšené L2 cache by Maxwellu měl stačit menší datový tok, než na jaký jsme zvyklí.

Nvidia GeForce 840M

Testovací sestava a metodika

Testovaná sestava zahrnuje procesor Intel Core i7-4700HQ, tedy čtyřjádrový Haswell na 2,4–3,4 GHz, 8 GB RAM a 1TB disk s rychlostí 7200 ot./min. Ostatní grafiky v testu byly testovány v jiných strojích. Procesor je v každém grafu vždy uveden, RAM bylo vždy minimálně 8 GB a úložiště by nemělo mít na výsledky velký vliv.

Nvidia GeForce 840M
MSI GP60 2PE Leopard

Používali jsme ovladače ve verzi 337.88 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.

Ačkoli je GeForce 840M zařazena mezi (nižší) střední třídu, rozhodl jsem se použít testovací metodiku určenou pro highendové karty. Je to detailnější, o něco modernější a grafika navzdory svému zařazení podává už celkem solidní výkon.

Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:

  • 3DMark Vantage (GPU Score)
  • 3DMark 11
  • 3DMark: Fire Strike
  • Aliens vs Predator
  • Battlefield 3
  • Bioshock Infinite
  • Crysis 2
  • Crysis 3
  • Far Cry 2
  • Mafia II
  • Metro: Last Light
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • World in Conflict

 

Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. Výsledky s použitím proprietárních technologií (PhysX) započítány nejsou.

3DMark Vantage (30 notebooků v testu)

3DMark Vantage

3DMark Vantage z roku 2008 na rozdíl od staršího 3DMarku 06 umí reflektovat skutečný výkon celkem realisticky, použitým API je hlavně DirectX 10, Shader Model 4.0. Podporována je i technologie PhysX, kterou ovládají všechny GeForce od řady 8000, a která u starších verzí přinese extrémní nárůst CPU Score. Test fyziky je totiž míněn jako test procesoru, u GeForce výpočty ale akceleruje grafika. Do celkového průměru jsem proto počítal pouze GPU Score, nikoli celkové body, které jsou výrazně ovlivněny právě proprietární akcelerací PhysX.

Používám základní nastavení v profilu Performance (výsledek tedy odpovídá skóre Pxxxxx), rozlišení 1280 × 1024 px.

 

3DMark 11 (34 notebooků v testu)

3DMark 11

Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

 

Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.

3DMark (23 notebooků v testu)

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

3DMark: Ice Storm

Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony.

3DMark: Cloud Gate

Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows.

 

 

3DMark: Fire Strike

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je ale Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Aliens vs. Predator je v naší metodice nový, máme tu tedy jediný výsledek, který s příštím testem highendové grafiky doplníme a srovnáme. Momentálně můžete na srovnání mrknout třeba do recenze GeForce GTX 780 na ExtraHardware.

 

 

Battlefield 3

Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.

Nastavení jako vždy - maximální hodnoty, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.

Minimální fps:

  • GeForce GTX 880M + Core i7-4800MQ: 37 fps
  • GeForce GTX 780M + Core i7-4930MX: 35 fps
  • SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 18 fps
  • GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 12 fps
  • CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 69 fps
  • SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 50 fps
  • Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 34 fps
  • GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 26 fps
  • GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 18 fps
  • Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 17 fps

BioShock Infinite, Crysis 2

BioShock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps).

Rozlišení 1920 × 1080 px, nastavení Ultra DX11 (bez DDOF).

 

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

 

 

Crysis 3, Far Cry 2

Crysis 3

V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.

Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.

 

Far Cry 2

Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.

V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1920 × 1080 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.

Mafia II, Metro: Last Light

Mafia II

Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).

Rozlišení 1920 × 1080 px, 2× SSAA (zapnutý anti-aliasing ve hře), maximální detaily a APEX vypnuto, resp. na střední hodnotu. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.

Metro: Last Light

Nové Metro: Last Light vypadá na maximální detaily s nejvyšší úrovní teselace opravdu dobře, ale co se požadavků na výkon grafické karty týče, je to opravdu zabiják. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku z originální hry, v rozlišení 1920 × 1080 px, quality very high, tesselation very high, SSAA 4×, AF 16×. Ve druhém testu jsem zatrhl i položku Advanced PhysX.

Metro je zde opět pouze informativně, do průměru jej nemám jak započítat, budu si muset počkat na více nového hardwaru na trhu.

 

 

Na Radeonu by mělo zapnutí PhysX efektů dopad mnohem radikálnější, tady ale můžeme říct, že když ten či onen detail o něco snížíte, můžete hrát i s PhysX, a to je u takto náročné hry co říct.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.

V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1.  Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1920 × 1080 px s 4× MSAA.

Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.

World in Conflict

World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.

 

Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1920 × 1080 px s 4× MSAA.

 

Spotřeba, závěr

Spotřeba

Zásuvkovým wattmetrem jsem změřil přibližnou spotřebu notebooku. Baterie se nenabíjela a obraz byl posílán do externího monitoru. Pro srovnání uvádím hodnoty v klidu, při hraní Crysis 2 a při burn-in 1080p benchmarku aktuální verze Furmarku:

  • příkon notebooku v klidu: 11 W
  • příkon při hraní Crysis 2: 60 W
  • příkon při Furmarku 1.13: 57 W

 

Závěr

Jak je vidět, 64bitová sběrnice společně s pomalými pamětmi někdy skutečně je limitující. Je to vidět zejména v rozdílech mezi syntetickými 3DMarky a reálnými hrami. 3DMarky se soustředí spíš na hrubý výkon GPU, který je v případě GeForce 840M vysoký, hry pak potřebují i vysokou propustnost pamětí.

Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark Vantage GPU Score, 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.

Výkon je ale i tak docela solidní. Vzhledem k nízké propustnosti pamětí stačí zpravidla omezit některá náročná nastavení (např. velikost textur či anti-aliasing) a snímková frekvence by se měla dramaticky zvednout. Což znamená, že i ty nejnáročnější hry si na střední detaily v 1366 × 768 px pravděpodobně zahrajete, a jak je vidět, u řady starších a méně náročných her můžete klidně nastavit i Full HD a max. detaily. Což je cílem této grafiky.

Nvidia GeForce 840M
Nvidia GeForce 840M

Celkově se mi ale nejvíce líbí nízká spotřeba karty. Maxwell přináší výrazné zlepšení poměru výkon/watt a GeForce 840M s výkonným GPU GM108 v zátěži nespolkne víc než 30 W.

Nvidia GeForce 840M
Maxwell vs předchozí generace

bitcoin_skoleni

Ve výsledku musím říct, že GeForce 840M je slušným nástupcem grafik Kepler, přesně řečeno GeForce GT 740M. Za podobné peníze dostanete podstatně silnější GPU s pomalejšími pamětmi, ale hlavně ještě s o něco lepší spotřebou.

GeForce 845M by měla mít 128b sběrnici a tedy razantně vyšší výkon i ve vysokých nastaveních. Ještě zajímavější potom jsou modely GeForce GTX 850M a 860M, které staví na plnokrevném jádře GM107 s 640 CUDA jádry a vyšší jmenovaná má na 128b sběrnici rychlé paměti GDDR5. I na test těchto grafik se brzy chystáme.