Prakticky celý letošní rok se čekalo na to, co přinese Nvidia ve své nové generaci grafických karet, která je nakonec označená GeForce RTX 2000 (zda třeba budou i nějaké GeForce GTX 2000, GT 2000 nebo jen 2000, to zatím nevíme). Karty byly nakonec vyloženy na stůl 20. srpna a v průběhu následujících sedmi dnů začíná i reálný prodej prvních dvou, GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti. Již včera ale vypršelo NDA a vyšly jejich recenze, které konečně domalovávají obrázek o tom, co onen očekávaný Turing přinesl.
Recenze Turingů mají z renomovaných zahraničních webů, na které obvykle odkazujeme, například PC Perspective, The Tech Report (RTX 2080 Ti), AnandTech, Tom's Hardware (RTX 2080, RTX 2080 Ti). Němčináři mohou studovat test ComputerBase.de, jehož pozitivem jsou interaktivní grafy a zprůměrované celkové výsledky, takže se dá doporučit i obecně všem. Ve většině recenzí jsou jen karty Founders Edition přímo od Nvidie, které mají tovární přetaktování. Ovšem techPowerUp už vyzkoušel i několik karet nereferenčních. Testy zatím nemohou příliš hodnotit nové funkce jako „chytrý upscaling“ DLSS nebo ray tracing, jelikož podpora v reálných hrách teprve přijde, následující výkonnostní čísla jsou tedy pro „konvenční“ hry. Pro připomenutí: vlastnosti a nové zlepšováky architektury Turing jako takové jsme popisovali v samostatném článku.
GeForce RTX 2080: výkon mírně nad GTX 1080 Ti
GeForce RTX 2080 vychází v recenzích obvykle o jednotky procent výkonnější proti GeForce GTX 1080 Ti, která má však o pár tisíc nižší cenu. ComputerBase například udává rozdíly 8 % v 2560 × 1440, 6 % v 4K a 5 % v rozlišení 5K (5120 × 2880 bodů), ve prospěch Turingu. Například v recenzi PC Perspective ale RTX 2080 se starší GeForce GTX 1080 Ti vítězí jen velmi těsně nebo spíš remizuje.
Pokud by se srovnávalo s nominálním předchůdcem GeForce GTX 1080 (jenž je ovšem mnohem levnější), pak je GeForce RTX 2080 v průměru o 39 % rychlejší v 1440p a o 40 % rychlejší v rozlišení 4K. Je ale třeba dodat, že v recenzích jsou Founders Edition karty, které jsou v případě GeForce RTX 2080 přetaktované, kdežto srovnávaná GeForce GTX 1080 měla referenční frekvence. Pokud by také byl použitý model s továrním OC, pak by se náskok Turingu logicky zmenšil. Při srovnání s referenčním Radeonem RX Vega 64 má RTX 2080 náskok 37 % jak v 2560 × 1440, tak v 4K (čísla stále z testu ComputerBase). Pokud by se tedy smělo odhlédnout od ceny, byl by nárůst výkonu mezi Pascalem a Turingem docela pěkný.
RTX 2080 Ti: skok v absolutním výkonu
Výkonnější GeForce RTX 2080 Ti už se nemusí bát srovnávání s levnějším o třídu vyšším modelem starší generace (tím by byl jen Titan V, který není příliš relevantní). Je výrazně nejvýkonnější kartou dneška a v hodnocení tedy i přes vysokou cenu vychází pozitivněji a obvykle si od recenzentů vysloužil zlatá či podobná ocenění (tam kde nikoliv, patrně kvůli ceně).
Tom's Hardware uvádí, že mu GeForce RTX 2080 Ti vyšla v průměru o 26 % rychlejší než GeForce GTX 1080 Ti v rozlišení 4K. ComputerBase naměřil s GeForce RTX 2080 Ti v rozlišení 2560 × 1440 bodů o 32 % rychlejší výsledky než je GTX 1080 Ti, o 71 % rychlejší než GTX 1080 a o 68 % rychlejší než je Radeon Vega 64. V rozlišení 4K pak ComputerBase uvádí náskok 35 % (proti GTX 1080 Ti), 78 % (proti GTX 1080) a 74 % (Vega 64). Opět jsou to ale čísla pro RTX 2080 Ti Founders Edition s továrním přetaktováním, kdežto ostatní modely byly v testu referenční.
Tahákem je ray tracing, ne poměr cena/výkon
Nicméně cenou za tento nárůst výkonu u GeForce RTX 2080 Ti je právě ta cena. Obzvlášť v případě karty Founders Edition oficiálně za 32 700 Kč, kdežto GeForce GTX 1080 Ti nyní začíná na 19 tisících. Lepší výkon za stejné peníze tedy nedostanete, poměr cena/výkon vypadá alespoň u karet s cenou modelů Founders Edition hůř. Podobné je to pak u porovnání GeForce RTX 2080 a GTX 1080 Ti (22,5 versus 19 tisíc Kč u nejlevnějších modelů). RTX 2080 by měla mít horší poměr cena/výkon i proti GTX 1080.
Při „ospravedlňování“ nákupu tedy musíte přihlédnout k novější a perspektivnější architektuře karet Turing a jejím novinkám jako jsou tensor cores, podpora výstupu 8K nebo USB-C. A samozřejmě k tomu, že tato GPU v budoucnu dovolí zapnout ve hrách ray tracingové efekty. Zda to to stojí za příplatek, to je už na uvážení každého z vás. Alternativou samozřejmě může být vyčkat na následující generaci či na dobu, až Turingy zlevní.
Spotřeba a přetaktování
Protože GeForce generace Pascal se daly poměrně dobře přetaktovávat, tato otázka bude určitě interesovat i zájemce o Turingy. Podle PC Perspective se jak TU104, tak TU102 dá přetočit někam nad 2000 MHz, což bylo o 160, respektive o 190 MHz nad takt RTX 2080 a RTX 2080 Ti Founders Edition (přitom obě tyto karty mají již na začátku 90MHz tovární přetaktování). Podobné výsledky (maxima až 2100 MHz) nastaly i v dalších recenzích. Zdá se také, že přetaktování je limitováno napětím, které se u karet dá nastavit. Také paměti GDDR6 se dají taktovat, a to až k cca 15,75–16,0GHz efektivně (techPowerUp vyzkoušel několik karet). Rezerva na OC tedy u Turingů je, zvýšení výkonu o 10 % by mělo být poměrně snadné. Jde nicméně o výsledky na lepších kartách, které byly v recenzích. S levnějšími modely se asi můžete zastavit níž.
OC Scanner pro snadné taktování
Přetaktování má jinak usnadnit také nástroj OC Scanner pro automatické testování, který by měl být dostupný od výrobců karet. Ten postupně zvyšuje takty a napětí a hledá maximální bezpečnou úroveň. Stabilitu přitom testuje simulovanou zátěží, takže touto cestou by mělo být možné karty přetočit, aniž byste se museli mořit s manuálním ověřováním, zda OC nezpůsobuje problémy.
Naměřená spotřeba karet v zátěži (modely Founders Edition, tedy s továrním OC) zdá se víceméně odpovídá jejich TDP. PC Perspective uvádí 250 W pro GeForce RTX 2080 Ti a circa 225 W pro GeForce RTX 2080. Tom's Hardware má pro GTX 2080 stejné číslo, ale naměřil pro Model RTX 2080 Ti až 278 W – což je ovšem odchylka jen 10 %. Obě karty mají podle stejného zdroje klidovou spotřebu okolo 17 W. ComputerBase naměřil trošku jiné hodnoty (12 W u RTX 2080, 21 W u modelu Ti), stále ale spotřeba vyšla o něco horší než u Pascalu. Možná by to mohlo být způsobeno větším čipem. Turingy se vám tedy podepíší na spotřebě sestavy i mimo hraní, i když nejde o nic dramatického.