Nvidia na GTC: duální GeForce GTX Titan Z za 3000 USD, Pascal a Erista

26. 3. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Včera se v kalifornském San Jose rozproudila konference GTC 2014 (GPU Technology Conference), pořádaná Nvidií. Na této akci firma tradičně představuje nové produkty – ale i plány do budoucna – a zklamáni v tomto ohledu letos nejsme. Předvedení highendového 20nm Maxwellu, o němž už některé weby hovořily jako o hotové věci, se sice ukázalo být fámou, i tak ale Jen-Hsun Huang vybalil v úvodní překážce pořádné překvapení.


GeForce GTX Titan Z

 Šéf Nvidie měl včera program projevu skutečně nabitý. Jeho součástí byly technické novinky i produkty různých zařazení. Začněme ale tím pro nás nejzajímavějším. Došlo totiž i na odhalení nové grafické karty. A to docela pozoruhodné: duálního modelu založeného na čipu GK110. Pokud jste ale čekali GeForce GTX 790, máte smůlu. Duálního velkého Keplera totiž Nvidia uvede jako součást exkluzivní řady Titan – konkrétně se tato novinka nazývá GeForce GTX Titan Z.

GeForce GTX Titan Z stojí 3000 USD. Bezprecedentní pálka za herní grafiku (GTC 2014)

Toto zařazení má svou logiku, neboť Titany by měly v představě firmy být naprostou špičkou (výkonnostní a cenovou). Titan Z bude mít dvakrát 2880 stream procesorů (obě GPU budou tedy plně aktivovaná), a také celkem 12 GB paměti GRRD5 (2 × 6 GB). Ve výpočtech s jednoduchou přesností by měl hrubý výkon dosahovat zhruba 8 TFLOPS aNvidia o kartě mluvila jako o „superpočítači“ v kartě PCI Express. Výpočetní schopnosti karty by tedy měly být opět plně dostupné a neosekané jako u běžných GeForce. Bohužel tomuto superpočítačovému atributu bude odpovídat i cena: má činit obřích 2999 USD, to jest ekvivalent tří Titanů Black.

Láká mě to napsat, že se tím karta dostává prakticky zcela mimo segment herních grafik, a sáhnou po ní asi jen dobře financovaní profesionálové s výpočetními potřebami. Dle Nvidie to ale stále herní model je – a sice určený pro hraní na sestavách s více monitory a rozlišeními vyššími než 4K (doslova „5K“, což by mohla být například matrice čtyř LCD s obrazovkou 2560 × 1440 bodů, celkem 5150 × 2880). Jak moc hráčů takové potřeby má a je za ně ochotno takto zaplatit, to nevím. Firma si ale nejspíš situaci kvalifikovaně ohodnotila, takže nějaký trh pro takto drahou herní grafiku asi existuje.

GeForce GTX Titan Z stojí 3000 USD. Bezprecedentní pálka za herní grafiku (GTC 2014)
GeForce GTX Titan Z stojí 3000 USD. Bezprecedentní pálka za herní grafiku (GTC 2014)

Titan Z bude mít chladič podobné konstrukce, jako dva roky stará duální GeForce GTX 690. Profukování zajistí jeden velký axiální ventilátor posazený zhruba uprostřed, tlačící vzduch skrz pasiv na obě strany – polovina tedy bude opouštět skříň záslepkou, polovina bude na druhé straně vyfukována dovnitř skříně (bude třeba dát pozor na umístění pevných disků). Z fotografií to není úplně jasně patrné, ale zdá se, že chladič bude ve skříni zabírat tři sloty. Lze tedy asi čekat, že celkové TDP bude oproti poslední duální kartě Nvidie vyšší.

 

Obě GPU na Titanu Z by měla být vyladěna tak, aby vždy běžena na stejném taktu (za tímto účelem se jim údajně dynamicky upravuje i napájecí napětí) a ve SLI nedocházelo k výkonnostním problémům. Jinak ale žádné detailní podrobnosti (ani takty) zatím nemáme. Pokud bychom použili jako vodítko udávaných 8 TFLOPS, pak by zřejmě každý z čipů GK110 měl mít asi 80 % výkonu jednočipového Titanu Black (u toho uvádí Nvidia 5,1 TFLOPS). Z toho mi vychází takt GPU někde okolo 720 MHz, jde ale skutečně jen o hrubý odhad.

GeForce GTX Titan Z stojí 3000 USD. Bezprecedentní pálka za herní grafiku (GTC 2014)

Jak se toto dvojče bude chovat a jaké budou jeho skutečné parametry, bychom ale mohli zjistit už brzy. Na trh má totiž GeForce GTX Titan Z jít někdy začátkem dubna (apríla), tedy odhadem za nějaké dva týdny. Minimálně s odhalením karty Nvidia předběhla AMD, které zase chystá model s dvěma GPU Hawaii). Uvidíme, zda bude Titan Z první i s fyzickou dostupností.

 

Duální karta s čipy GK110 je zde

Budoucnost po Maxwellu: Pascal, ne Volta

Budoucnost po Maxwellu: Pascal, ne Volta

Dalším pro nás významným odhalením bylo oficiální oznámení nové architektury GPU, která má v roce 2016 nahradit aktuálně nový Maxwell. Na přednášce poprvé zaznělo její kódové označení, opět převzaté po významném vědci – tentokrát Blaise Pascalovi. Právě jméno Pascal nová architektura ponese.

Možná teď při čtení zvedáte obočí. Skutečně: zhruba ve stejném horizontu (rok 2016, po Maxwellu) měla podle doposud známých plánů firmy přijít architektura nazvaná Volta, oficiálně oznámená loni. Na první pohled to vypadá, že Volta byl zrušen a Pascal v roadmapě nastupuje na jeho místo – potvrzoval by to kromě načasování také oficiální slajd, z kterého Volta zmizel a Pascal zaujímá jeho pozici. Nicméně dle webu Fudzilla Nvidia posléze vysvětlila, že architektura Volta je stále na programu a přijde po Pascalu, který byl v roadmapě pošoupnut před ní.

GPU architektura Pascal (GTC 2014)
GPU architektura Pascal (GTC 2014)

Architektura Volta měla přinést průlomovou integraci pamětí na pouzdro GPU, což má otevřít dveře k radikálnímu zvýšení paměťové propustnosti (na hodnoty okolo 1 TB/s). Dobrá zpráva je, že tuto vymoženost má přinést i architektura Pascal. Tato GPU mají mít podporu pro integraci paměti na pouzdro procesoru. Nvidia předvedla i jistý prototyp kompaktního výpočetního modulu s Pascalem (netuším, zda byl autentický či dokonce funkční). Pokud jde o reálný hardware, pak zřejmě paměť bude napájena na substrát čipu hned vedle GPU samotného, celkem na fotografii můžete vidět čtyři paměťové čipy.

GPU architektura Pascal (GTC 2014)
GPU architektura Pascal (GTC 2014)

Nízkým počtem se ale nenechte zmást. Tato paměť má totiž používat 3D uspořádání, takže bude mít značně větší kapacitu i propustnost než běžný čip GDDR5. Křemíkové čipy v pouzdru budou naštosované na sobě („stacked memory“), a propojeny vertikálními vodiči, tzv. TSV („through silicon via“), které jimi budou procházet. Takto nahuštěná paměť má díky tomu velkou efektivní šířku sběrnice i kapacitu.

Oproti klasickému řešení (paměti GDDR5 osazené na PCB karty) má Pascal díky tomu v propustnosti a kapacitě údajně přinést dvou až čtyřnásobné zlepšení. Přitom dojde i k úspoře místa – představený modul díky absenci externí paměti má jen asi třetinovou velikost ve srovnání s klasickou kartou PCI Express. Integrovaná paměť má také ušetřit energii, poměr výkonu a spotřeby je údajně čtyřikrát lepší.

 

S pamětí souvisí další věc: Pascal bude podporovat unifikovaný paměťový prostor, tedy společný s hostitelským CPU či dalšími GPU v systému. Tuto funkci sice už softwarově umí i současná GPU, s Pascalem ale Nvidia dodá potřebnou hardwarovou výbavu, která sdílení paměti dovolí používat v praxi bez omezení, která dnes způsobuje přenos dat mezi pamětí GPU a operační pamětí počítače.

NVLink

Tento problém Nvidia vyřeší pomocí speciální propojovací logiky NVLink, kterou firma vyvinula společně s IBM. Jedná se o technologii koherentního propojení mezi GPU (ale i CPU), která umožní propojení těchto čipů v podobné formě, jakou využívají víceprocesorové servery. Programovací model tohoto rozhraní se má zakládat na protokolu PCI Express, výkon má ale být mnohem vyšší (dle Nvidie pětkrát až dvanáctkrát ve srovnání s PCIE 3.0). NVLink bude fungovat mimo infrastrukturu PCI Express, sloužící k zapojení grafických karet do systému – půjde zřejmě o rozhraní fyzicky vedené zvlášť (ať už na PCB, či kabelem).

GPU architektura Pascal (GTC 2014)

GPU architektura Pascal (GTC 2014)

NVLink se poprvé objeví s architekturou Maxwell, zejména ale asi u výpočetních karet Tesla, zatímco v herní oblasti nejspíš uplatnění nenajde. Kam směřuje, naznačuje zmínka o tom, že podpora pro toto propojení by se měla objevit v procesorech Power od IBM (což je partner Nvidie, spolu sedí v konzorciu OpenPower, jehož cílem je mimo jiné prosazovat hybridní stroje kombinující procesory IBM a GPU Nvidia). Mimochodem se zdá, že v Pascalu ještě nebude podpora NVLink úplně hotová – první generace totiž ještě nemá zajišťovat koherenci pamětí cache mezi čipy v systému, což je pro systémy s více procesory (či GPU) docela podstatné omezení. Koherentní propojení má přijít až v druhé generaci NVLinku, snad v následující generaci GPU, které prozatím oznámena nebyla.

Nová Tegra, Shield zlevňuje

Nová Tegra se jmenuje Erista

Na řadu přišlo i oznámení nové generace čipů Tegra, byť zde bohužel nemůžeme nabídnout mnoho informací. V roadmapě se objevil čip s kódovým označením Erista (v komiksovém světě, odkud Nvidia jména čerpá, jde o syna Wolverina čili Logana z X-Menů). Erista by zřejmě měl být uveden někdy v roce 2015, jak už to ale chodí, do reálných zařízení se může dostat až s prodlevou.

Jediná další informace je bohužel ta, že tato Tegra bude mít grafické jádro architektury Maxwell, víc k čipu sděleno nebylo. Podle škály v slajdu (otázka je pochopitelně, zda jde vůbec o relevantní informaci) by mohlo být zhruba o polovinu výkonnější při stejné spotřebě než Keplerovská grafika Tegry K1 s 192 stream procesory. Procesor by už mohl nést 64bitová jádra na bázi architektury Denver vyvinuté přímo Nvidií, potvrzeno to ale nemáme. Absence této informace v roadmapě do této otázky vrhá určitou nejistotu.

Příští generace Tegry nese kódové jméno Erista (GTC 2014)
Příští generace Tegry nese kódové jméno Erista (GTC 2014)

Pokud dumáte nad tím, kam se poděl Logan a Parker z loňské roadmapy: obě tato kódová označení se zřejmě vztahovala k Tegře K1, mezitím již oficiálně uvedené. Logan je zřejmě variantou s čtyřmi Cortexy-A15, Parker je asi Tegra K1 s CPU jádry 64bitové architektury Denver, která má přijít o něco později, než 32bitová verze Logan.

 

 

Shield: zlevněný, zadarmo, s Portalem

Více pozornosti se naopak dostalo herní konzoli Shield, s kterou se Nvidia vytasila loni. V současnosti pro ni firma chystá update operačního systému na Android 4.4.2 Kitkat, zároveň s tím mají přijít i další softwarová vylepšení (co se týče podpory her či kvality funkce GameStream). Co je ale nejpodstatnější – Shield byl zlevněn, a to na 199 z dosavadních 249 USD. Již dříve bylo možné získat na konzoli ekvivalentní slevu při koupi grafiky GeForce (od GTX 660 nahoru), nyní ale Nvidia cenu sníží pro všechny kupující. Tato akce je oficiálně vyhlášena jen na omezený čas, do konce dubna (apríla), je ale možné, že bude poté cena snížena permanentně.

Shield (GTC 2014)
Shield (GTC 2014)

Tento krok lze samozřejmě číst tak, že se v prodejích Shieldu příliš dobře nedaří. Na závěr úvodní přednášky GTC 2014 údajně dokonce firma Shieldy rozdávala posluchačům, z čehož si lze vzít podobný závěr. Na druhou stranu, ne vše je tak černé: Nvidia také oznámila, že pro svou konzoli získala port velmi populární hry Portal. Ten bude zřejmě minimálně ze začátku pro Shield exkluzivní. Pozdější uvolnění i pro další zařízení s Androidem asi úplně vyloučeno není, prozatím na to ale spoléhat nelze.

Shield dostane coby exkluzivní hru populární titul Portal
Shield dostane coby exkluzivní hru populární titul Portal

 

Na konec nám zbývá ještě jedna maličkost pro milovníky architektury ARM a základních desek s těmito procesory. Zejména pro potřeby vývojářů Nvidia navrhla desku s označním Jetson TK1, kterou též prezentovala na GTC 2014. Tato deska bude jedním z prvních (ne-li prvním) zařízením, v kterém se objeví čip Tegra K1. Obsahuje 32bitovou čtyřjádrovou variantu tohoto SoC, 2 GB paměti RAM a 16GB úložiště typu eMMC. Dostupná konektivita zahrnuje slot mini PCI Express, čtečku SD karet, HDMI, sériový port, USB 3.0, gigabitový Ethernet a dokonce port SATA. Integrován je i zvukový kodek s stereo výstupem a vstupem, rozšiřujícím konektorem lze pak vyvést GPIO, signál LVDS či DisplayPort.

Deska Jetson TK1

ICTS24

Jetson TK1 si lze pořídit za 192 USD; tato cena je zřejmě stanovena schválně coby narážka na 192 stream procesorů, jimiž vládne integrované GPU Tegry K1.

Zdroje: Nvidia, VideoCardz (1, 2), AnandTech (1, 2) Fudzilla, The Tech Report