Nvidia šíří FUD. Tato zkratka se úspěšně uchytila mezi hádavými elementy v diskuzích, aniž by většina z nich věděla, co vlastně znamená. Tři písmenka reprezentují slova fear (strach), uncertainty (nejistota) a doubt (pochyby). V tomto případě se pochyby týkají oznámení AMD, že spolupracuje s Havokem na akceleraci fyziky pomocí grafického jádra. A jelikož mnoho důležitých informací si AMD a Havok nechali pro sebe, pochybnosti Nvidie jsou docela oprávněné. Elektronickou poštou nám dorazil následující seznam nezodpovězených otázek:
- AMD říká, že na GPU provádí simulaci chování látky a destrukce. Kdo přesně dělá OpenCL implementaci? AMD, Havok, Intel, nebo snad někdo jiný?
- Kdy to bude dostupné?
- Jak se zapnutí akcelerace fyziky Havok na grafické kartě od ATI projeví na výkonu?
- Jaký typ GPU bude doporučen pro akceleraci grafiky a OpenCL zároveň?
- Jestliže AMD používá OpenCL, znamená to, že Havok bude fungovat i na kartách Nvidie, které OpenCL podporují?
- Jaké nástroje pro škálovatelnost fyziky AMD poskytuje vývojářům? Vyvíjí je AMD? Havok? Intel?
- Je to přesně Havok API (rozhraní), nebo spíše něco jako Havok FX? (pozn.: Havok FX měl být engine pro akceleraci fyziky přes GPU, Havok jej vyvíjel v roce 2006, než byl odkoupen Intelem)
- Které hry budou podporovat Havok přes OpenCL? Kdy vyjdou?
- Kteří vývojáři to budou využívat?
- Bude tato technologie fungovat i na jiných platformách – konzolích s grafickými akcelerátory ATI? Nebo je to pouze pro PC?
- Kolik bude toto řešení stát pro vývojáře? Budou licenční poplatky stejné jako za Havok nyní, tedy 200-500 tisíc dolarů za titul?
- Pokud ano, proč by měli vývojáři platit za Havok, když PhysX je zdarma?
Bylo by zřejmě nefér nedat prostor k vyjádření tomu, na koho jsou otázky mířeny. Obrátili jsme se tedy s dotazem na AMD. Dozvěděli jsme se pouze toliko, že se jedná o citlivé informace, které společnost nehodlá nikomu prozrazovat. Což může znamenat dvě možnosti. Buď AMD, Intel a Havok chystají takovou ránu, že to PhysX do týdne položí, a chtějí Nvidii dát co nejméně času na reakci. A nebo, což je bohužel pravděpodobnější, má AMD v ruce pouze techdema a skutečné nasazení do praxe je stále mnoho měsíců, ne-li několik let vzdáleno.
Akcelerace fyziky přes rozhraní Havoku, které bude schopno využít grafické karty od obou velkých dodavetelů skrze OpenCL, jakožto i vícejádrové procesory, může však být pro některé vývojáře atraktivnější, než PhysX pevně svázaný s hardwarem Nvidie nebo omezený na jedno jádro procesoru. Nvidia má ale nezanedbatelný náskok a ke smůle majitelů Radeonů se zdá, že proprietárnost PhysXu velkým vydavatelům her příliš nevadí. Na druhou stranu, her podporujících PhysX je stále málo a nelze je považovat za reprezentativní vzorek budoucí masovější produkce.