Poslední měsíce je boj mezi AMD, v níž je včleněna bývalá ATI, a Nvidií zase pořádně přiostřený a neodehrává se pouze v rovině „lepšího křemíku“. Po uvedení GTX 480 Nvidia začala upozorňovat na horší kvalitu filtrování textur řady HD 5000 oproti GTX 400 (ale i starším) a ještě více na skrytou FP16 demotion v šesti DX9 hrách. Určitá část problémů byla vyřešena s uvedením HD 6000 a přibyla také možnost ony "surface optimizations" pro DX9 hry vypnout, ale o tom znovu v detailech více někdy jindy (slibovaný dodatek k testu šesti grafik střední třídy se mi rozvlekl opravdu na mnoho týdnů, zejména problematika filtrování textur v dnešních hrách není ani trochu jednoduchá či snadno rozsouditelná).
Na zmíněné téma sepsal velký blogpost opírající se o testy a hodnocení hned několika především německých hardwarových serverů šéf technického marketingu Nvidie Nick Stam a Nvidia jej současně označila za svoje oficiální vyjádření. Od AMD přišla na toto téma zatím jen chabá odpověď pro server Softpedia, mnohem více se toho daří zjistit uživatelům na fórech či redaktorům. Jak jsem ale řekl, v detailu o tom ještě někdy později, pro dnešek stačí, že budete vědět, na co Igor Staněk ve svém třetím souvětí naráží.
Tahanice pokračovaly na téma teselace. Jak asi dobře víte, Nvidia nakonec navrhla Polymorph engine jako robustnější řešení než teselátory v Cypressu či Bartsu. AMD přešla do protiútoku s tvrzením, že až zbytečně robustní a že příliš mnoho malých trojúhelníků je jen špatná optimalizace od vývojářů. Takže kromě filtrování textur, Catalyst AI a nařknutí z cheatování ohledně FP16 demotion tu máme kauzu číslo dvě. Pracovně ji můžeme pojmenovat třeba „velké trojúhelníky“.
Do třetice všeho dobrého je tu benchmark v Tom Clancy's H.A.W.X. 2. Ten až na otřesné výbuchy vypadá velice dobře a takhle na první pohled by člověk řekl, že konečně nějaká hra hezky využívá teselaci. Dokonce pro detailnější terén, tedy tak nějak podobně jako demo AMD pro Radeony HD 4000 (Ruby Whiteout myslím). Jenže kauza velké trojúhelníky zde pokračuje a rozšiřuje se na další problém.
Zatímco Nvidia má eminentní zájem na šíření benchmarku (a dělá to i před vydáním skrze svoje FTP pro novináře), AMD benchmark napadá a označuje za špatný a nefér. Ubisoft údajně odmítl řešit teselaci tak, jak navrhovala AMD a tak, že by z toho profitovaly všechny DX11 grafické čipy a výsledky v preview-benchmark-demu vůbec označuje za nereprezentativní. Do vydání finální verze slibuje řešení formou ošetření ve svých ovladačích (viz kompletní prohlášení třeba na LegitReviews).
Nyní mě opravte, jestli se mýlím, ale AMD nakonec má docela dost másla na hlavě. Ve finálním H.A.W.X. 2 je stejný zabudovaný benchmark, podle všeho se ve hře nelétá úplně jinými terény a hlavně v době vydání finální hry žádný ovladač od AMD zaměřený na lepší výkon v H.A.W.X. 2 nevyšel. Mezitím jsme ale třeba ani na ExtraHardware benchmark nezařadili do výpočtů průměrného výkonu grafik a tedy i nejsledovanějšího grafu ve verdiktu. Velmi těžko se ze židle počítačového redaktora soudcuje, kdo použije jak fér a jak moc typický či progresivní kód v nějaké hře..
Těsně před odkládaným vydáním HD 6900 (Cayman) přišla AMD také s přepracovaným vzhledem Catalyst Control Center (viz aktualita Catalyst Control Center v novém kabátku). K tomu přidala ale delší prezentaci o přednostech svých ovladačů a především následující část:
Slajd samozřejmě zdvihl ze židle zástupce firmy ze Santa Clary a důvodem určitě nebyla jen posunutá nula v grafu, která v tomto případě pro změnu navozuje dojem, že ovladače GeForce projdou sotva 40 % testů stability. Ona demonstrovaná 100% stabilita ovladačů Catalyst je něco, co se bude asi i vám nezdát třeba jen po letmém pročtení příspěvků v sekci Grafické karty ATI/AMD Radeon v diskuzních fórech. Ale v určitém testu (původem od nezávislé třetí strany) to při nejmenovaném výběru hardwaru a verze ovladačů takto mohlo být. Ještě lepší je však včera pozdě večer obdržené oficiální vyjádření Nvidie – rovnou v češtině, prostřednictvím jejího PR pro Evropu, Afriku a Indii:
„Myslím, že to přesně vystihuje
zoufalství jaké v poslední době v AMD vládne. Tento report je naprostý
nesmysl už jen z toho důvodu, že je kompletně placený ze strany AMD a
nejedná se o nezávislý zdroj. AMD by se mělo především zaměřit na
kvalitu obrazu u svých ovladačů, která je opravdu žalostná a naprosto
nesrovnatelná s kvalitou obrazu GeForce karet, tak jak bylo prokázáno
v mnoha testech nezávislými médii.“ – Igor Staněk, Senior Product PR Manager EMEAI
Jak jsem předeslal, bez servítek a opět rovnou zase do protiútoku. Jakýpak bude další „level“? Skoro určitě se dá čekat nějaká další přestřelka po uvedení HD 6900 a asi také budete zvědavi, kdo bude tentokrát na koni. Přinejmenším se bude jednat o zpestření nudné předvánoční atmosféry, kterou už kdejaký komerční subjekt začal vnucovat od října.