Oculus ustoupil v otázce DRM, nebude u exkluzivních her testovat, zda máte Rift

28. 6. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Toto jaro přišly na trh VR brýle dvou (zatím) hlavních konkurentů v tomto oboru, Oculus Rift a Vive od HTC. Možná jste zaregistrovali, že se okolo Riftu vynořila kontroverze – Oculus si u některých her vymínil exkluzivitu, ačkoliv dnes je uživatelská základna těchto headsetů ještě dost malá. Zdá se ale, že nyní byl „občanskou neposlušností“ Oculus dotlačen k určitému ústupu z této pozice a DRM zmírňuje.

K prolomení exkluzivity her pro
Rift se záhy objevil softwarový nástroj nazvaný Revive, který je
zprovozňuje i pro majitele brýlí Vive. Existence tohoto
„hacku“ zpočátku ze strany Oculusu vyvolala utažení šroubů
a přetahování s autory Revive (projekt je hostován
na Githubu
). V květnu Oculus přitvrdil a zakomponoval
do DRM, které je u her pro Rift použito, natvrdo funkci, která
testuje, zda je k počítači Rift připojen. Pokud jej nenajde,
hra se odmítne spustit bez ohledu na to, zda ji technicky lze na
Vive provozovat.

Nyní ovšem firma tuto hardwarobou
kontrolu opět sama od sebe zrušila. Nejprve to sdělili vývojáři
Revive, poté věc také oficiálně potvrdil Oculus. Podle svých
zástupců už taková opatření v budoucnu používat nebude,
došlo tedy k faktickému zmírnění tvrdosti DRM (Revive ale
stále budete potřebovat). V praxi to nicméně nemusí být
zas tak přelomové, jelikož jiných forem DRM a vymáhání
exkluzivity se firma nezřekla a teprve uvidíme, s čím
přijde příště. Tuto hardwarovou kontrolu se projektu Revive
mezitím také podařilo nějak obejít, takže v určitém
smyslu o až tak velký ústupek nejde. Nicméně snad to
signalizuje, že nedojde k další eskalaci či „závodům ve
zbrojení“ a Oculus by mohl začít hraní „svých“ her na
Vive i tiše tolerovat.

Oculus Rift a Oculus Touch
Oculus Rift a Oculus Touch

 

Pokud vám vrtá hlavou, proč najednou
Oculus obrátil a laskavě onu detekci opět odstranil, důvod
je možná nasnadě. Vývojáři Revive totiž ve snaze obejít tuto
překážku přišli s úpravou, která zasáhla ochranu her
proti kopírování. Ta předchozími pokusy o zprovoznění her
na HTC Vive narušena nebyla a projekt Revive podle svého
vyjádření pirátství podporovat nechce. Ovšem zpřísnění DRM
autory dovedlo či dotlačilo k tomu, že se jako vedlejší
produkt otevřela také cesta ke kopírování. To je ovšem pro
Oculus a vývojáře her velký problém a asi dostatečná
motivace. Ve snaze dostat džina zpátky do láhve musela firma
zřejmě překousnout porážku a hardwarové detekce Riftu se
vzdát. Vývojáři Revive pak v reakci patch, který narušovat
protipirátskou ochranu, zase odstranili.

Oculus Rift

ICTS24

Škoda je ale už možná hotová,
protože speciálně v případě otevřeného software platí,
že co jednou bylo na internetu, nikdy znovu nezmizí. Dotyčný kód
umožňující pirátství tak asi nezmizel navždy. Snaha Oculusu
přinutit hráče koupit jeho headset místo konkurence a prosadit
tak na její úkor svůj ekosystém možná povede k tomu, že
si naruší možné příjmy z prodeje her. Nelze z toho
asi mít radost, protože firmy mají mít právo na cosi jako
„ochranu svých investic“. Na druhou stranu je ale bez debaty, že
různé umělé exkluzivity pro kupujícího dobré nejsou a není
zrovna laskavé chtít po někom, aby si dvakrát koupil drahé
a v podstatě mezi sebou zaměnitelné brýle, chce-li si
užít konkrétní hry.

Zdroj: The
Verge