Včera jsme tu psali o tom, že omezení těžby kryptoměn na GeForce RTX 3060, které avizovala Nvidia, v praxi úplně nevychází – zamýšlený zámek totiž byl účinný víceméně jen proti originálnímu Ethereu, ale kryptokopové si rychle našli další alternativní „coiny“ na těžení. A s těmi mají podobné výdělky, jaké by dosáhli s nezamčenou RTX 3060 na Ethereu.
Ovšem mezitím už je situace ještě dál. Včera se objevily nové zprávy, podle kterých už se dá bez překážek těžit i to Ethereum, takže ona ochrana proti těžbě je tímto na nové grafice Nvidie kompletně ze hry.
Zatímco první zprávy o obejití těžebních limitů Nvidie spočívaly v tom, že těžař těžil něco jiného, například Ravecoin, nyní se začaly objevovat už i zprávy o tom, že se daří těžit již i Ethereum. GeForce RTX 3060 by měla mít výkon cca 46 MH/s (nebo víc s přetaktováním pamětí), ale firmware a ovladač karty po chvilce těžení sníží výkon cca na polovinu – nebo tak by to aspoň mělo vypadat.
Různé zdroje se ale začaly chlubit s výkonem například 48 MH/s permanentně, což by znamenalo, že omezovač výkonu přestal fungovat. PCWatch uvádí, že se mu povedlo pravost tvrzení potvrdit.
Chvíli to mohlo vypadat, že toto prolomení těžebních limitů bylo dosaženo skrze takovou úpravu algoritmu, aby ho grafika nepoznala (tedy něco jako obfuskaci). Vývojáři Phoenix Mineru totiž před pár dny oznámili, že pracují na aktualizaci GPGPU kernelu pro grafiky Nvidia, který by na grafikách Ampere získal zpět výkon, který jim Nvidia v Ethereu ubrala. Bylo u toho ovšem upozornění, že to asi nebude zdaleka 100%, takže by hashrate asi nebyla těch 45 MH/s, ale pořád nějaké menší číslo.
Slabý článek byla přímo Nvidia?
Záhy přišla pointa, podle níž je to mnohem prozaičtější: ochranu totiž zdá se pokazila přímo Nvidia, protože vědomě nebo nedopatřením vydala ovladač, v němž omezovač výkonu těžby není aktivní a zároveň tento ovladač lez použít s kartami RTX 3060.
Jde o ovladač 470.05, který není běžně ke stažení na webu Nvidie, ale dostanete se k němu, pokud jste zařazení do programu Windows Insider. S tímto ovladačem těžba Etherea jede na plný výkon i bez jakýchkoli softwarových úprav a omezovač v něm tedy buď není aktivní, nebo z nějakého důvodu nefunguje. Protože jde o legitimní a podepsaný ovladač od Nvidie, Windows, ani firmware GPU se jeho instalaci a používání nijak nebrání.
https://twitter.com/aschilling/status/1371455804419751939
Nvidia po oznámení snížené rychlosti těžby uváděla, že používá kombinaci ovladače a firmwaru, ale vypadá to, že čistě samotný firmware GPU neumí těžbě zabránit, pokud ovladačová složka chybí. Ony zprávy o těžbě Etherea na plný výkon pravděpodobně tedy operovaly s tímto ovladačem.
Pokud Nvidia nemíní omezení těžby po pár týdnech zase úplně zrušit, pak nejspíš tento ovladač je nedopatření a z distribuce přes Windows Update zase zmizí. Ovšem jak se říká, co je jednou na internetu, už z něj pryč nedostanete. Pravděpodobně začne kolovat neoficiální balík nebo isntalátor, který si budou moci zájemci o těžbu nainstalovat a tím pro ně omezení hashrate pro Ethereum přestanou ve výsledku existovat.
V praxi se už nedá moc dělat
Lze čekat, že s tímto stoupne zájem o již beztak špatně sehnatelné grafiky GeForce RTX 3060 ze strany těžařů a opět se tak zhorší šance, že se vám podaří nějaký kus najít v obchodě ke koupi. V tuto chvíli asi situace nemá řešení – Nvidia by muselo opět přestat vyrábět stávající verzi GPU a vypustit mode se změněným identifikátorem, který už by ovladač 470.05 neakceptoval. Takto krátce po vydání to asi ale není pravděpodobné.
Oprava: ovladač 470.05 má podle všeho omezení rychlosti těžby vypnuté jen tehdy, když je karta hlavním GPU v systému, tedy efektivně pro jednu grafiku, ale zřejmě je aktivní pro další GPU navíc. Toto může vypadat zvláštně, ale záměr by mohl být takový, aby byli odrazeni těžaři používající těžební "rig" s mnoha grafikami, zatímco běžní uživatelé PC s jediným GPU mohli těžit dál. Motivace pro to je pravděpodobně, aby si hráči mohli přivydělávat mimo hraní.
V tomto případě zřejmě nejde o nedopatření, ale o záměr a tato úprava omezovače se asi dostane i do příštích běžných ovladačů. Tento kompromis by mohl být pořád celkem účinný, i když asi nezabrání situacím jako bylo vykupování herních notebooků pro těžbu (kde to však bude relevantní až tehdy, až vyjdou nějaká mobilní GPU s tímto omezovačem, dosavadní modely ho ještě asi neobsahují).
Otázka ovšem je, zda se toto omezení nepodaří nějak oblbnout, aby ovladač viděl v systému jen jednu kartu a neusnadní to pokusy omezení obejít nějakými modifikacemi.