Přenos čísla do 10 dní
Technicky lze číslo přenést od jednoho operátora k druhému za 4 dny. To ale platí jen u předplacených karet, kde nejste vázáni smlouvou a můžete od původního operátora odejít okamžitě. U paušálních tarifů mohli operátoři ještě loni stanovit libovolnou výpovědní lhůtu. Novela zákona, která vstoupila v platnost 2. září 2017, ale výpovědní lhůtu omezila na 30 dní. Převod čísla tak mohl být dokončen až za 34 dní.
Ode dneška to bude trvat maximálně 10 dní, pokud se zákazník s operátorem nedomluví jinak. O2, T-Mobile i Vodafone již mají aktualizované podmínky, stejná pravidla platí i pro virtuální operátory nebo provozovatele pevných telefonních služeb. Pokud ještě nevydali nové podmínky, uživatelé stejně mohou přenést číslo do deseti dní, protože zákon stojí nad podmínkami operátorů.
Poznámka: Pokud měníte operátora bez přenosu čísla, výpovědní lhůta zůstává nad maximálně 30 dnech.
Další omezení práv operátorů
K zásadní regulaci operátorů již došlo zmiňovaného 2. září 2017, kdy vstoupila v platnost novela ZoEK. Ta přinesla několik důležitých bodů:
- Omezuje výpovědní lhůtu na maximálně 30 dní.
- Při jakékoliv jednostranné změně smlouvy musí operátor nejpozději měsíc předem informovat zákazníka a zároveň mu dát možnost od smlouvy na dobu určitou odstoupit bez smluvní pokuty.
- Pokud vám končí závazek u smlouvy uzavřené na dobu určitou, operátor bude muset sám požádat o automatické prodloužení a klient s tím bude muset souhlasit. Pokud odmítne, operátor musí smlouvu převést na dobu neurčitou.
- ČTÚ může operátorům za porušení zákona udělovat vyšší pokuty.