Je to měsíc, co v Brně spustili bezplatnou Wi-Fi v tramvajích. Internet je tam však přísně limitován rychlostí (256 kb/s), množstvím přenesených dat (4 MB) i dobou připojení (20 minut). Ostrava začátkem března v souladu s loňským plánem také spustila bezplatnou Wi-Fi ve většině vozů MHD, tedy v autobusech, tramvajích i trolejbusech. Cestující ji najdou podle jména MojeDPO. Omezená není, ale…
Není to tak jednoduché. Dopravní podnik Ostrava sice nelimituje rychlost ani množství dat, ale nechá vás připojené jen na 15 minut. Kdo chce surfovat po neomezenou dobu, bude si muset stáhnout novou aplikaci MojeDPO pro Android (Play Store) nebo iOS (App Store), a připojit se v ní. Je to sice zbytečný krok navíc, ale obrazovka s odkazem ke stažení aplikace vyskočí hned po prvním připojení k Wi-Fi, takže návštěvníci nebudou překvapeni.
Vše v jednom
„Nejsme první dopravní podnik v ČR, který přišel s Wi-Fi připojením k internetu pro cestující ve vozidlech. Jsme však první dopravní podnik, který zároveň přišel s tak komplexní vlastní aplikací, a kterou budeme dále rozvíjet podle potřeb cestujících,“ říká generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Tím naznačuje, že MojeDPO je aplikací pro všechno. Kromě přístupu k neomezené Wi-Fi totiž obsahuje jízdní řady, odjezdy ze zastávek, možnost vyhledávat spojení po celém městě, zobrazí mapku, informuje o výlukách a akcích konaných v Ostravě a jde skrz ni nakupovat také jízdenky (platí se kartou). Tváří se tak, že žádnou jinou aplikaci v Ostravě nebudete potřebovat.
TIP: Ostrava v roce 2020 zruší papírové jízdenky. Nahradí je karty a mobily
Podnik tvrdí, že MojeDPO zatím běží ve zkušebním provozu. Včera jsem ji byl vyzkoušet a můžu potvrdit, že je ještě co zlepšovat. Po prvním spuštění aplikace vás bohužel čeká povinná registrace. Zadáte svůj e-mail, přihlásit se ale můžete také skrz účet na Facebooku nebo Googlu.
Po téhle anabázi se konečně otevře rozhraní aplikace a vy uvidíte jen mapku a nejbližší spoje. Chvíli mi trvalo zjistit, kde jsou ty další slibované funkce. MojeDPO totiž nemá žádné menu, karty nic podobného. Veškeré informace jsou na jednom místě. Jedné straně, kterou musíte vertikálně posunovat, což bohužel není nikde vysvětleno. Výhodu budou mít ti s protáhlejším displejem, který toho zobrazí více najednou.
Pod mapkou a detailech o spojích se nachází vyhledávač tras (s možností nastavit pracovní a domovskou adresu), nákup jízdenek, výluky, aktuality z města, mapky MHD, nastavení účtu a úplně dole pak možnost připojení k Wi-Fi po neomezenou dobu. Což tedy v mém případě nefungovalo. Aplikace/systém hlásila, že se nelze připojit, takže jsem měl jen 15 minut.
Ménš ppřehledné rozhraní a poslední zmíněná chyba nedělá dobrý dojem a návštěvníka, který do města přijede jednou za čas kvůli kultuře, sportu nebo pracovním záležitostem, to bude jen mást. Na pozadí jsou ale cítit dobrý záměr i velký potenciál mít jednu aplikaci pro všechno. Snad tedy DPO chyby a nedomyšlenosti co nejdříve vyladí.
Wi-Fi nejen pro lidi
Již loni jsme psali, že dostupnost internetu nebude důležitá jen pro cestující, ale i pro samotný dopravní podnik. Všechny vozy díky tomu komunikují s centrálou i mezi sebou navzájem. „Pro nás to znamená, že z každé tramvaje, autobusu nebo trolejbusu dostáváme každou vteřinu až sto různých technických hodnot. To pak vede k naší lepší informovanosti o celém vozovém parku a následně například k lepšímu servisu, prevenci poruch, výpravě a samozřejmě celkovému snižování provozních nákladů,“ dodává Daniel Morys.
Wi-Fi je ve vozech také hodně rychlá. Speedtest mi naměřil download 9 Mb/s, upload 8 Mb/s a odezvu pod 50 ms. Hodnoty se ale pochopitelně mohou lišit podle kvality signálu (vzdálenosti od přístupového bodu ve voze) i množství současně připojených uživatelů.