V ostravských autobusech, trolejbusech a tramvajích půjde cestovat s papírovými jízdenkami jen do konce tohoto roku. Prvního ledna 2020 dopravní podnik završí svůj plán na plnou digitalizaci odbavování v MHD. Cestující se ale bez jízdenek z automatů nebo trafik obejdou i dnes, DPO nabízí řadu alternativ.
Jednotlivé jízdenky lze nakupovat pomocí prémiových SMS, kartou Odiska s přednabitým kreditem, libovolnou platební kartou, mobilními NFC řešeními (Google Pay, Apple Pay…) nebo čerstvě i pomocí mobilní aplikace MojeDPO (v níž se platí kartami Visa/MC). Než se zruší papírové jízdenky, Ostrava vybuduje také síť automatů s čipovými kartami, tzv. kreditními jízdenkami. Vše se obejde bez papírování, případné daňové doklady lze generovat offline. To je rozdíl oproti Praze, kde se doklady stále tisknou přímo ve voze.
Dlouhodobé jízdenky se nahrávají na Odisku, libovolnou platební kartu a od letošního dubna je možné je stejným způsobem uchovávat také v mobilu v Google/Apple Pay. Kupóny lze spravovat a nakupovat i online.
Město i kraj ale chystají i další novinky, které pro Cnews.cz potvrdili mluvčí DPO Karolína Rycková a jednatel Koordinátora ODIS Aleš Stejskal.
Mobil bude hrát větší úlohu
DPO a KODIS momentálně připravují zavedení Odisky do aplikace MojeDPO. Cestující by tak při cestování po Ostravě nemuseli nosit kartu, ale bude jim stačit mobil. Půjde v ní ale také dobíjet kredit nebo nakupovat dlouhodobé kupóny pro kartu.
Podnik chce zmíněnou aplikaci také dále vylepšovat na základě zpětné vazby uživatelů. Od vydání již zjednodušil registraci a bude zpřesňovat sledování polohy vozidel. Doposud se GPS stahovalo třikrát za minutu, nově to bude každou sekundu. Zpřesnění pomůže lépe informovat o případných zpožděních.
Na webu pak DPO informuje, že zavede push notifikace o zpožděních a jiných mimořádných událostech, s čímž bude souviset i možnost nastavit si objem a typy oznámení, any uživatelé nebyli tolika informacemi zahlceni. Podnik také chce umožnit, aby k jednomu uživatelskému účtu šlo přiřadit více platebních karet.
Zlepšovat by se měla i stabilita Wi-Fi ve vozech. Ani měsíc po spuštění bezplatné sítě totiž internet není bez problémů. Naposledy jsem se o tom přesvědčil minulý týden, kdy se mi v tramvaji nepodařilo k síti vůbec připojit, přestože signál byl kvalitní.
Novinky v celém kraji
Odiska je hlavním jízdenkovým „médiem“ v Ostravě, ale není to projekt ryze ostravský. Karty a systémy totiž spravuje krajský koordinátor, což přináší výhody i nevýhody. Odiskou lze cestovat v celém regionu, ať už v MHD dalších měst, příměstských autobusových linkách nebo vlacích Českých drah. Jenže univerzálnost je zároveň často limitující, jak nám prozradil jednatel KODISu Aleš Stejskal.
KODIS sdružuje 13 dopravců, kteří mají smlouvy i na deset let a jsou vázaní předem stanovenými podmínkami, takže za běhu toho nelze moc změnit. I tak se ale koordinátor snaží pro modernizaci dělat maximum.
Již ve druhém pololetí tohoto roku se do celého kraje rozšíří tzv. autocapping, který již funguje v Ostravě (nebo Londýnu). Při platbě jednotlivých jízdenek platební kartou cestující zaplatí nanejvýš 80 Kč za den, což je částka 24hodinové jízdenky. Při úhradě například čtyř půlhodinových (po 20 Kč), tak pátá, šestá atd. budou „zdarma“. Zúčtování totiž probíhá jen jednou denně (ve 3:00), mezitím se částky v systému hromadí a zaúčtuje se jen ta pro uživatele nejvýhodnější.
KODIS také chystá vlastní aplikaci Můj ODIS (bude vycházet z MojeDPO), kde kromě informací o dopravě z celého kraje bude také možnost nakupovat jízdenky. V celém kraji bude novinka fungovat až zhruba v březnu 2020, nejprve bude třeba doplnit všechny vozy o nové odbavovací zařízení. To by mělo být schopné načíst a ověřit QR jízdenku vygenerovanou v mobilu. Aplikaci pro nákup jízdenek v celém regionu již nabízí koordinátor v Jihomoravském kraji. Jmenuje se Poseidon, Pohodlný Odbavovací Systém Elektronických Integrovaných Dokladů ONline.
V letošním roce přijde také nová generace Odisky. „Bude technologicky připravena k používání v režimu ID (tj. k ID držitele bude možné přiřadit i jiná platební média),“ říká Aleš Stejskal. O tom mluvil také Dopravní podnik Ostrava. Odiska již nebude vázaná na jednu vydanou kartu, ale její virtualizovanou podobu půjde nahrát jinam. KODIS zmiňuje mobil nebo ISIC, pravděpodobně to ale půjde i s platebními kartami, In Kartou Českých drah apod.