Při uvedení grafik s 16nm technologií a architekturou Pascal požala Nvidia značný úspěch z hlediska výkonu. Nicméně novost GPU se sebou přinesla určité problémy s nezralými ovladači. Informovali jsme o potížích s HTC Vive a přetaktovaným DVI, opět se objevila také potíž se spotřebou při 144Hz monitorech a ze začátku referenční karty špatně řídily své ventilátory (snad až na tu spotřebu by však již tyto problémy měly být řešené). Objevil se nicméně jeden další poměrně zapeklitý problém, o kterém by uživatelé měli vědět.
Zdá se, že aktuální ovladače pro
Pascaly zhoršují odezvu operačního systému, a to takzvanou DPC
Latency (DPC = Deffered Procedure Call). Tato latence charakterizuje
čas, v kterém jsou ovladače schopné obsloužit svá různá
volání, které systém řadí do fronty. Pokud nějaký ovladač v
systému zabírá při vykonávání moc času (či vytváří špičky
s dlouhým zpožděním), pak příliš velká DPC latence může
zpomalovat odezvu či působit líný „dojem“. Problematická je
zejména u audio subsystému, který pro správný zvuk potřebuje
poměrně nízké a stabilní latence, nadprůměrná zpoždění u
něj mohou způsobit zkreslení, praskání či zadrhávání.
Na měření DPC latence existují
diagnostické nástroje, které nyní odhalily, že ovladače pro
grafiky generace Pascal trpí problémy zvyšujícími tuto odezvu.
Jejich ovladač zřejmě systém buď zahlcuje, nebo mu trvá příliš
dlouho, než je hotov se svou prací a uvolní místo dalším. Podle
některých uživatelů je po upgradu grafiky a nainstalování
ovladače DPC latence i 10–20× vyšší, dostává se z nějakých
20 µs na řádově vyšší hodnoty (300–400 µs, pod větší
zátěží prý až přes 1000 µs).
Tato potíž asi nebude zakořeněná
přímo v hardwaru, ale jen v ovladačích samotných a tak je zřejmě
jen otázkou času, než Nvidia způsobované vysoké latence vyřeší
nebo aspoň zmírní. Oprava zatím není dostupná ve standardních
ovladačích, avšak pro uživatele pozorující tento problém
vydala firma zvláštní hotfix, tedy sestavení ovladače s
experimentálními opravami zaměřenými na tuto konkrétní chybu
(stáhnout jej můžete zde).
Tato verze nepatří mezi běžná vydání, takže nemusí být plně
učesaná (jelikož neprochází standardní kontrolou kvality),
pokud ale aktuálně „trpíte“, pak hotfix můžete vyzkoušet.
Není jasné, jestli je oprava v tomto
hotfixu úplně definitivní. Zdá se, že někteří uživatelé
stále nejsou úplně spokojení, ale sám jsem její efekt
nezkoušel, takže nemohou soudit. V popisu hotfixu je „DPC latency
bug“ na Pascalech uveden jako vyřešený, nicméně zatím se to
zdá se netýká například počítačů s dvěma grafikami ve SLI.
DPC latence ovladače GPU Pascal pro hotfixu, při přehrávání audia v Spotify (Zdroj: PC Perspective)
Dle svědectví redaktora webu PC
Perspective, který hotfix zkoušel, je subjektivní (a tedy ošidný,
může nastat efekt placeba) dojem po aktualizaci lepší a také
program LatencyMon po přeměření dává podstatně lepší
hodnoty. Nicméně ovladač zřejmě ještě není úplně dobře
odladěný, v některých situacích prý latence zůstala vyšší a
údajně přestala fungovat hardwarová akcelerace v Photoshopu CC
2015 – těžko říct, zda to s opravou přímo souvisí. Pokud vám
tedy současný stabilní či beta/GameReady ovladač nepůsobí
problémy, možná uděláte lépe, pokud s aktualizací počkáte do
doby, než se oprava dostane i do stabilní řady ovladačů. Po
řádném testování a odladění by snad již vedlejší účinky
být neměly.
Zdroje: PC
Perspective, Nvidia