Posledního ledna uvolněný Paint.net 4.2.9 přináší dobré zprávy. Formálně se sice změnilo jen třetí číslo verze v pořadí, takže by člověk revoluci neočekával, jde ale o víc než jen o úplně obyčejné servisní vydání. Především grafický editor konzumuje až o třetinu paměti méně, což je skvělá zpráva pro všechny – a zejména pro ty, kteří naráží na limity instalované paměti počítače. Činí tak zrušením tzv. scratch bufferu, který byl poskytován každému obrázku zvlášť. Ke snížení paměťové náročnosti dále dochází v případech, kdy pracujete s mnoha nástroji, a to konsolidací homogenních oddílů snímku, tj. když jsou stejné barvy. Méně paměti aplikace využívá i při tisku.
Zvýšení výkonu mnoha různých operací
Podle vývojářského týmu byl rovněž významně zlepšen výkon při dokončování většiny akcí. Za to pro změnu zodpovídá sdílená mezipaměť. Významně lepší výkon je dále hlášen pro většinu akcí v historii, tj. provedení příkazu a vrácení zpět nebo vpřed. Pro soubory uchované v rámci historie totiž Paint.net místo komprese NTFS používá vícevláknovou kompresi LZ4.
Zrychlení grafický editor hlásí pro operace vracení zpět a vpřed ve scénářích s komplexním výběrem, který byl např. proveden kouzelnou hůlkou. Rychlejší je i konsolidace všech vrstev do jedné, dále invertování a desaturace. Poslední dva výsledky jsou trochu paradoxně dosaženy vypnutím hardwarové akcelerace – přesouvání do paměti grafické karty bylo u tak triviálních operací časově zbytečně náročné.
Rychlejší je i ukládání, protože generování miniatur pro nabídku naposledy otevřených souborů bylo odsunuto do procesu na pozadí. Díky zlepšení práce s mezipamětí zrychlilo vykreslování efektů, když je aktivní komplexní výběr. Nad rámec těchto optimalizací bylo opraveno pár chyb a přibyly dvě lokalizace. Pro náš region je jistě zajímavější slovenská. Grafický editor seženete na www.getpaint.net.