Hlavní navigace

PhysX v Batmanovi a další hře

11. 8. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

O technologii PhysX jste se mohli na stránkách EHW dočíst první poslední. Od uvedení Mirror's Edge bylo ale tak trochu ticho po pěšině. Vyšlo samozřejmě hned několik her s PhysX, povětšinou se ale jednalo o hry používající CPU PhysX běžící stejně na počítačích s GeForce či Radeonem. Mezi tyto hry se trochu překvapivě zařadila i stále odkládaná PC verze Bionic Commando nebo ještě dříve Empire: Total War.

Tři známější hry se se přece jen v mezidobí GPU PhysX dočkaly: Sacred 2 pomocí záplaty a poté rozporuplně hodnocený „ukrajinský Bioshock“ (Cryostasis) a pěkně vypadající (leč v recenzích povětšinou nedobře hodnocený) Terminator: Salvation.

Nejen město Gotham ale i GeForce PhysX však přiletěl zachránit Batman. Arkham Asylum je podle všeho mezi top tituly tohoto roku a první dojmy z hry i její technické stránky jsou výborné. Hru můžete sami okusit v 2GB demu. Na YouTube jsou k dispozici videa ukazující rozdíly se zapnutou a vypnutou PhysX, možná spíše mezi Normal a High (je lepší na video klepnout a zobrazit si větší okno pro přehrávání skrze tlačítko "HD"):

Zatím jsem nestihl vyzkoušet různá nastavení a kombinace hardwaru, na přetaktované GeForce GTX 260 je minimálně demo s plnými detaily v rozlišení 1920 × 1200 px s 4× MSAA zcela plynulé, minima jsou kolem 50 fps. Průvodce nastavením detailů zobrazený přes spuštěním hry však doporučuje pro takové nastavení kromě GTX 260 na grafiku ještě alespoň dedikovanou 9800 GTX+ na PhysX. Není tak zcela jasné, zda ve finální hře budou ještě nějaké náročnější místa s pokročilejší PhysX. Igor Staněk ze společnosti Nvidia na podobnou otázku sdělil, že demo neukazuje z PhysX ve hře zdaleka vše.

Batman Arkham Asylum je také jednou z prvních her, u níž už vývojáři mohli použít nástroje Apex. Spolupráce vývojářů s Nvidií je na hře celkově hodně patrná, zatím jsem ještě neměl možnost zkusit, zda například vyhlazování hran (multi-sampling) jde v této zřejmě na Unreal engine 3 založené hře aktivovat také na Radeonech.

Další hrou, jejíž dokončení je na spadnutí a která současně intenzivně využívá PhysX, je Darkest of Days (cca 740 MB). Originální hra vás zavede na různá historická bojiště od Pompejí přes generála Custera až někam do světových válek 20. století, přičemž nasazení pokročilého fyzikálního engine je tu více než nasnadě. Darkest of Days svou náročností na hardware zřejmě předčí Batmana, demo by mělo dokonce obsahovat benchmark.

Nvidia ke hře promptně vydala své materiály, v nichž sděluje, že pro normální fyziku je optimem GeForce GTS 250 a pro vysoce detailní fyziku už potřebujete buď SLI zapojení anebo GeForce dedikovanou přímo na PhysX. Sloupeček Radeon HD 4890 si samozřejmě můžete zaměnit v podstatě za „jakákoli karta bez GeForce PhysX“ (tedy limit daný výpočtem PhysX na jednom jádru nespecializované jednotky – CPU).

V PDF dokumentu od Nvidie je k dispozici také několik ukázek zapojení PhysX, od kouře na bojišti ovlivňovaného postavami nebo výstřely, přes mlhu až po popílek při výbuchu. Ve hře by mělo být možno také zapnout Ambient Occlusion, zda přímo v menu anebo vynucením skrze ovladače GeForce, to ještě nevím (první screenshot je právě se zapnutým AO):

MMF24

Přečtěte si také:

Diskuzi prosím věnujte debatě o hardwarové náročnosti zmíněných her, zkušenosti s nastavením a plynulostí, případně přínosu akcelerované PhysX.

Autor článku