Hlavní navigace

Sledujte mapu s polohami autobusů PID. Zpřesnilo se určování zpoždění

8. 10. 2020

Sdílet

Před několika měsíci jsme konečně mohli konstatovat, že po letech bojů byla otevřena data týkající se autobusových spojů Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Třetí strany tak získaly přístup k údajům o aktuální poloze vozidel, takže mohou např. informovat o případných zpožděních spojů. Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) teď spustil webovou mapu, na níž v reálném čase vidíte polohu autobusů Pražské integrované dopravy. Kromě nich si můžete všimnout přívozů. Barevně je naznačeno, jestli spoj jede včas, v detailech nechybí přesné informace o zpoždění, zastávkách posledních a následujících a samozřejmě o časech příjezdů a odjezdů. Graficky je znázorněna trasa.

Mapa s přesnějšími informacemi o zpožděních

Karta vozidla uvádí, kterému dopravci vozidlo patří a jakými parametry se chlubí. Přestože je rok 2020, zdaleka ne všechny autobusy jsou automaticky bezbariérové, proto se příslušný údaj hodí. Dále se dozvíte, jestli lze na palubě platit kartou nebo je vůz klimatizovaný (to konkrétně ale neplatí pro vozy DPP). Přidány jsou i odkazy na kartu vozidla, kde dohledáte řadu podobností včetně fotografií, ani to však neplatí pro DPP.

„Jsem rád, že je další dluh z minulosti napraven. Nyní můžete sledovat aktuální polohu všech autobusů v Praze a okolí na mapě online a v reálném čase. Díky tomu nabídnou aplikace na vyhledávání spojů třeba komplet informace o případných zpožděních,“ komentuje spuštění služby primátor Zdeněk Hřib.

Určování zpoždění podle ROPIDu není úplně banální disciplína. Prozatím se zpoždění určuje rozdílem mezi časem průjezdu zastávkou a časem uvedeným v jízdním řádu. To znamená, že zpoždění není aktualizováno při pohybu mezi zastávkami, kde se vozidlo samozřejmě může z různých důvodů tzv. zaseknout.

ROPID s Operátorem ICT testují algoritmus vypočítávající dobu zpoždění na základě reálné polohy vozidel. Tento nový typ výpočtu zpoždění používá i představená mapa, byť jde zatím spíše o zkoušku. Časem prý do výpočtu budou zahrnuta rovněž historická data, jež zpřesní odhad zpoždění.

Kam se poděly vlaky a tramvaje?

Na mapě ve špičce můžete vidět až tisíc autobusů najednou. Co ale jiné dopravní prostředky? Proč je mapa prozatím ignoruje, přestože je na pražských ulicích a jinde jistě potkáváme? Na tramvaje se dostane v příštím roce. Jak jsme informovali minule, DPP aktuálně řeší vybavení vozidel přístroji pro sledování polohy. Čili data o reálné poloze tramvají dnes neexistují.

WT100

Údaje o poloze vlaků již ROPID k dispozici má, zato stěžuje si na jízdní řády, které dle jeho slov nejsou k dispozici „v uspokojivé strojově čitelné variantě“. Vlaků na zmíněné mapě bychom se i přes obtíže měli dočkat ještě v tomto roce. Samotnou mapu najdete na adrese mapa.pid.cz.

Zdroj: tisková zpráva PID