Počítače Microsoft byly opravdu nespolehlivé. Firma hází vinu i na Intel

15. 8. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Před týdnem rozdmýchaná kauza, že zařízení Microsoft Surface jsou nejméně spolehlivá, a proto jim vlivná spotřebitelská organizace Consumer Reports odebrala doporučení ke koupi, má další pokračování. Případu se věnuje Paul Thurrott, novinář s dobrými kontakty v Microsoftu.  

Surfacegate

Zkušenosti s problémovými Surfacy měl sám osobně, na začátku roku 2016 dokonce napsal Welcome to Surfacegate, kde popisoval všechny útrapy s tabletem Surface Pro 4. A tvrdil, že Microsoft kolem problémů jen mlží.

Od té doby mluvil s několika předními lidmi ve firmě a získal také poznámky Panose Panaye, který v Microsoftu řídí vývoj Surfaců. Jeho počítače byly opravdu nespolehlivé, ale situace je trochu složitější.

Po stopách problémů

Ještě loni byli manažeři Microsoftu přesvědčení, že za problémy může Intel a jeho procesory Skylake. To prý také vedlo k tomu, že Redmondští začali pracovat s Qualcommem na podpoře Windows 10 pro procesory typu ARM. Sám šéf Microsoft Satya Nadella prý navštívil Lenovo, největšího výrobce PC, aby zjistil, jak se s problémovými Skylaky vyrovnávají. Lenovo otázka překvapila, protože samo s novými procesory Intelu nemělo negativní zkušenosti.

To mělo vyvolat diskuzi uvnitř Microsoftu, z níž nakonec vyplynulo, že za chybami jsou dodatečné úpravy ovladačů a nastavení systému, které pro čipy a tablety navrhl sám Microsoft. S vědomím, co je opravdovým zdrojem chyb, mohla začít jejich oprava.

Spolehlivost se zvyšuje

Z poznámek Panaye vyplývá, že chyby popisované časopisem Consumer Reports nemusejí být vážné závady, ale drobnosti snadno opravitelné uživatelem. Poskytl ale také graf, který nespolehlivost odhadnutou CR podporuje.

ICTS24

Míra vrácení Surfaců během 90 dní od nákupu Míra vrácení Surfaců během 90 dní od nákupu

Ukazuje, kolik procent prodaných Surfaců lidé vrátili do tří měsíců od nákupu. U tabletu Surface Pro 4 a Surface Book byla míra nejvyšší, okolo 16 %. Postupem času ale klesala až k 5 % nebo níž s tím, jak Microsoft chyby opravoval. U nových produktů jako Surface Laptop nebo Surface Pro už má být spolehlivost extrémně vysoká, ale to Consumer Reports nezohledňuje, vychází jen z historických zkušeností.

Je velká škoda, že se k tomu Microsoft nepostavil čelem a nezveřejnil statistiky, které by přiznaly problémovost i dokázaly, že se stav zlepšuje. Dnes sice tvrdí, že zákazníky mohou trable postihnout jen u 1 % prodaných počítačů, více se ale spoléhá na to, že 98 % uživatelů je se Surfacy spokojeno. Jenže spokojenost a spolehlivost jsou odlišné věci.