Počítače Microsoft byly opravdu nespolehlivé. Firma hází vinu i na Intel

15. 8. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Před týdnem rozdmýchaná kauza, že zařízení Microsoft Surface jsou nejméně spolehlivá, a proto jim vlivná spotřebitelská organizace Consumer Reports odebrala doporučení ke koupi, má další pokračování. Případu se věnuje Paul Thurrott, novinář s dobrými kontakty v Microsoftu.  

Surfacegate

Zkušenosti s problémovými Surfacy měl sám osobně, na začátku roku 2016 dokonce napsal Welcome to Surfacegate, kde popisoval všechny útrapy s tabletem Surface Pro 4. A tvrdil, že Microsoft kolem problémů jen mlží.

Od té doby mluvil s několika předními lidmi ve firmě a získal také poznámky Panose Panaye, který v Microsoftu řídí vývoj Surfaců. Jeho počítače byly opravdu nespolehlivé, ale situace je trochu složitější.

Po stopách problémů

Ještě loni byli manažeři Microsoftu přesvědčení, že za problémy může Intel a jeho procesory Skylake. To prý také vedlo k tomu, že Redmondští začali pracovat s Qualcommem na podpoře Windows 10 pro procesory typu ARM. Sám šéf Microsoft Satya Nadella prý navštívil Lenovo, největšího výrobce PC, aby zjistil, jak se s problémovými Skylaky vyrovnávají. Lenovo otázka překvapila, protože samo s novými procesory Intelu nemělo negativní zkušenosti.

To mělo vyvolat diskuzi uvnitř Microsoftu, z níž nakonec vyplynulo, že za chybami jsou dodatečné úpravy ovladačů a nastavení systému, které pro čipy a tablety navrhl sám Microsoft. S vědomím, co je opravdovým zdrojem chyb, mohla začít jejich oprava.

Spolehlivost se zvyšuje

Z poznámek Panaye vyplývá, že chyby popisované časopisem Consumer Reports nemusejí být vážné závady, ale drobnosti snadno opravitelné uživatelem. Poskytl ale také graf, který nespolehlivost odhadnutou CR podporuje.

bitcoin_skoleni

Míra vrácení Surfaců během 90 dní od nákupu Míra vrácení Surfaců během 90 dní od nákupu

Ukazuje, kolik procent prodaných Surfaců lidé vrátili do tří měsíců od nákupu. U tabletu Surface Pro 4 a Surface Book byla míra nejvyšší, okolo 16 %. Postupem času ale klesala až k 5 % nebo níž s tím, jak Microsoft chyby opravoval. U nových produktů jako Surface Laptop nebo Surface Pro už má být spolehlivost extrémně vysoká, ale to Consumer Reports nezohledňuje, vychází jen z historických zkušeností.

Je velká škoda, že se k tomu Microsoft nepostavil čelem a nezveřejnil statistiky, které by přiznaly problémovost i dokázaly, že se stav zlepšuje. Dnes sice tvrdí, že zákazníky mohou trable postihnout jen u 1 % prodaných počítačů, více se ale spoléhá na to, že 98 % uživatelů je se Surfacy spokojeno. Jenže spokojenost a spolehlivost jsou odlišné věci.