Průzkumy NPD Group průběžně vedené v uplynulých patnácti letech různými agenturami a s různým vzorkem populace ukazují, že o svoji hvězdnou adresu přišlo od roku 1996 hned několik portálů. Pokud jejich web přece jen ještě existuje, rozhodně se již netěší oné dávné popularitě.
Webové stránky v roce 1996
Internetové rozcestníky WebCrawler.com (2. příčka v roce 1996) a InfoSeek.com (5. příčka) jsou příkladem toho, jak rychle a neúprosně se internet mění. Oba servery se vám sice zobrazí (druhý přesměruje na go.com), dnešnímu uživateli však už nic jedinečného neřeknou a rozhodně se bez nich obejde.
Stejně tak vypadli z žebříčku popularity i stránky internetových providerů jako Prodigy.com nebo Compuserve.com. Sami provideři pak v průběhu let měnili majitele a nakonec často úplně skončili. Co naopak funguje dodnes, jsou univerzitní weby. Nemají sice šanci být tak oblíbenými jako roku 1996 stránky univerzit Carnegie Mellon (cmu.edu) či University of Michigan (umich.edu), stále ovšem existují a spolu s univerzitami i nějaký čas ještě existovat budou. Gatesův a Zuckerbergův Harvard však ani tehdy, ani dnes žádná kvanta uživatelů „na netu“ nehledala.
Dnešní i včerejší uživatele internetu potom zajímaly novinky ve světě. V žebříčku roku 1996 je žurnalistika reprezentována webem Good News Now (gnn.com) a vlastně i stránkou erotického časopisu Penthouse (penthousemag.com). Dnes táhne CBS Interactive (cbsinteractive.com), Turner Digital (tsed.turner.com) nebo Glam Media (glammedia.com). Zde je vlastně možné zmínit i studnici vědomostí Wikimedia (wikimedia.org) – společnost, jež stojí za Wikipedií a dalšími Wiki-zázraky.
Webové stránky v roce 2011
Vedle informací hledají dnešní uživatelé i zábavu – třeba na hudebním videoserveru VEVO (vevo.com). Dále nakupují (ebay.com) a získávají nové přátele (facebook.com). V žebříčku pro rok 2011 nechybí ani IT vládci jako Apple (apple.com) nebo Microsoft (microsoft.com). Do čela současného žebříčku se nepřekvapivě dostal (v roce 1996 ještě neexistující) Google. Jako vítězové však z tohoto průzkumu ve skutečnosti vycházejí Yahoo a AOL, kteří se dokázali celých patnáct let udržet mezi TOP 5 internetu coby hojně navštěvované vyhledávače a rozcestníky.
Byť se jedná jen o americký průzkum, jeho výsledky jsou dostatečně reprezentativní pro celý svět, ačkoliv u nás by ke Googlu a Facebooku přibyl ještě hlavně Seznam (založen mimochodem v roce 1996), a poukazují ještě na jeden důležitý vývoj internetu: Zatímco v roce 1996 jsme ho využívali téměř výhradně pro to, abychom získávali informace a případně platili providerům za připojení, dnes jsme na něm bezmála schopni žít. Je-li to skutečně krok kupředu, to nechám na individuálním posouzení každého z vás.
Zdroj: blog.comscore.com