V návrhu se konkrétně píše:
- Veškeré informace při sjednávání a změně smluv na dálku. Kvůli ochraně spotřebitele bude muset poskytovatel služby v listinné nebo elektronické podobě předložit veškeré informace. V návrhu se píše o nekvalitní obsluze zákaznických linek a pouze kusých informacích. Zákazník je v nevýhodném postavení a důkazní nouzi. Neví, s čím souhlasí.
- Zákazu automatického prodlužování smluv. Poskytoval služby veřejné komunikace si musí sám vyžádat souhlas 1–3 měsíce před ukončením smlouvy na dobu určitou a tento souhlas vést po celou dobu trvání nové smlouvy. Případně musí zákazník sám nejdříve šest měsíců před koncem smlouvy zažádat o prodloužení.
- Konec sankcí za předčasné zrušení smlouvy. Operátoři by si neměli v podmínkách předem vymínit pokuty za předčasné ukončení smlouvy. Pokuty podle návrhu mají sloužit jen jako náhrada poškozené straně při neplnění závazků (tedy např. neplacení paušálů).
- Lepší podmínky pro virtuály. Operátoři nesmí vyjednávání s potenciálními virtuály neoprávněně protahovat a v případně odmítnutí musí dodat všechny důvody (ekonomické, technické, organizační…), a to i Českému telekomunikačnímu úřadu.
Návrhy novely zákona včera prošel prvním čtením a byl přikázán k projednání výborům. Těm obvykle trvá 60 dnů, než uvedou připomínky a předloží jej k druhému čtení. Celý postup lze sledovat na webu Poslanecké sněmovny ČR.
Zdroj: PSP (hlasování, sněmovní tisk)