Praha by se do deseti let mohla zapsat na světový seznam měst, která se obejdou bez strojvedoucích. Poslanci v pátek schválili novelu zákona o dráhách, jež podal Petr Dolínek (ČSSD). Ta do původního zákona přidává výjimku, díky níž by drážní vozidla nemuseli řídit jen osoby s platným průkazem způsobilosti, ale také automaty. Novelu ještě poputuje do senátu a k prezidentovi, neočekává se ale žádné zdržení.
„Momentálně je nejkratší interval mezi příjezdem jednotlivých souprav na lince C sto patnáct sekund. Metrem bez strojvedoucích budeme schopni zkrátit interval až na osmdesát sekund a obsloužit mnohem více lidí na nástupišti. Do budoucna si tím také personálně ulehčíme. Chtěl bych moc poděkovat všem poslancům, kteří pro novelu zákona hlasovali nebo se podíleli na její přípravě,“ uvádí náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
TIP: Operátoři letos pokryjí další úsek metra. Známe i plán na rok 2020
S automatizací metra se nejdříve počítá na nové lince D, jejíž stavební práce odstartují v příštím roce. Ředitel dopravního podniku Petr Witowski ale v nedávném rozhovoru pro Aktuálně řekl, že by souběžně rád automatizoval i současnou linku C. První vlaky bez strojvedoucích by se v tunelech mohly objevit v roce 2027.
TIP: V pražském metru už lze platit kartou a mobilem
Ve světě nejsou autonomní vlaky žádnou novinkou. Vůbec první linka vyjela 25. dubna 1983 ve francouzském městě Lille. Později se přidaly i Lyon, Toulouse, Paříž nebo Rennes. Automaty jezdí i v Norimberku, Budapešti, Kodani, Barceloně, Římě, Turínu nebo Milánu. Několik linek je též v Americe, Asii nebo Austrálii, viz přehled na Wikipedii. Detailně se automatizovaným dráhám věnoval Jan Brož na našem sesterském Euru v článku Po metropoli vlakem duchů.
via Praha