Pokrytí pražského metra (v jiných městech podzemku zatím nemáme) realizovali společně všichni tři mobilní operátoři a Cetin ve spolupráci s Dopravním podnikem. Povedlo se jim to proti původnímu plánu o rok dříve. Slavit se ale bude stejně až za pár měsíců, jedna stanice zůstala vynechaná. Stanici Jiřího z Poděbrad totiž čeká rekonstrukce a signál v ní tak bude zprovozněný až poté.
Původně se začalo v roce 2015 s pokrýváním technologií LTE, ale operátoři začali přidávat i 5G. Nyní je celé metro (kromě jedné stanice) pokryté LTE a téměř všude je i rychlejší 5G. Stavba sítí v metru byla asi o dva roky rychlejší, než rekonstrukce dálnice D1.
Zajímavá fakta z pokrývání pražského metra vysorychlostním signálem LTE a 5G:
- Technici v traťových tunelech naistalovali téměř 114 km vyzařovacího kabelu a dalších více než 120 km kabeláže pro antény a propojky do tunelů
- Vyzařovací kabely v tunelech drží více než 114 tisíc úchytek
- Signál na nástupištích a ve vestibulech stanic šíří téměř 1200 antén
- Součástí sítě je dalších více než 2500 pasivních prvků jako DC bloky, splittery, tappery, couplery, MBC1 konvertory apod.
- Na celém projektu pracovalo celkem 25 projektantů a více než 200 montážníků a dělníků, rozdělených do pracovních čet o cca 8-10 lidech.
- Ve stejnou chvíli v metru pracovalo na 6 různých místech 6 pracovních čet s celkem až 70 pracovníky
- Stanice s nejmenším počtem antén: Pražského povstání – 9 antén
- Stanice s největším počtem antén: Můstek – 36 antén
- Nejjednodušší tunel na pokrytí: obecně ty nejkratší, tj. Muzeum – Hlavní nádraží (425 metrů)
- Nejsložitější tunel na pokrytí: Nádraží Holešovice – Kobylisy (2748 metrů)
- Nejjednodušší stanice na pokrytí: I. P. Pavlova
- Nejsložitější stanice na pokrytí: Hlavní nádraží z důvodu vysokých stropů a rozděleného nástupiště
- Hlavní projektový manažer celého projektu, Martin Štrébl z T-Mobile Czech Republic, v průběhu instalací nachodil po stanicích a tunelech přes 700 km
Stavba sítě začala v roce 2015. Přes den to kvůli prozovu metra nešlo, instalace kabelů probíhala vždy v noci, kdy měli technici čas tři hodiny, než začaly jezdit ranní spoje. První roky to šlo spíše pomalu, neboť ze 61 stanic se podařilo pokrýt 23 loni a 21 letos.
Generální ředitel DPP se pochlubil, že například Londýn bude pokryt až za tři roky a Praha to má již nyní. Pomiňme fakt, že Londýn má 272 stanic a 402 km tratí.
Harmonogram pokrývání metra:
- dubna 2015 – nově vybudovaný a zprovozněný úsek na trase A Dejvická – Nemocnice Motol byl jako první pokryt sítí LTE (4 stanice)
- 2015 – zahájení projektování pilotního úseku v původních úsecích metra
- První čtvrtletí 2017 – vyprojektován první pilotní úsek Muzem – I. P. Pavlova, jeho odsouhlasení operátory a DPP
- Druhé čtvrtletí 2018 – zahájení prvních instalačních prací v úseku Muzeum – Roztyly
- října 2018 – pokrytý a zprovozněný úsek Muzeum – Vyšehrad na lince C (3 stanice)
- října 2018 – připojen úsek Pražského povstání – Roztyly na lince C (5 stanic)
- Září 2019 – signál LTE se prodloužil o úsek Muzeum – Nádraží Holešovice (4 stanice)
- Březen 2020 – signál LTE se poprvé objevuje na trase B v úseku Křižíkova – Invalidovna
(2 stanice) - Duben 2020 – signál LTE se dostává i mimo úsek V.A, konkrétně do 2 stanic Můstek
a Muzeum - Červen 2020 – připojeno 6 stanic. Anděl, Smíchovské nádraží, Florenc B, Palmovka, Malostranská a Staroměstská
- Červenec 2020 – pokryty 3 stanice: Českomoravská, Dejvická a Hradčanská
- Srpen 2020 – připojeny další 2 stanice: Karlovo náměstí a Můstek B
- října 2020 – první stanice pražského metra jsou pokryty také signálem 5G (úsek Dejvická – Muzeum a Smíchovské nádraží – Českomoravská vyjma Národní třídy a Náměstí Republiky). Zpětně byl signál 5G zaveden i do stanic nedávno pokrytých LTE sítí. Nově připojované stanice byly současně pokryvány nejen LTE, ale i 5G sítí.
- Říjen 2020 – pokryty stanice Chodov a Háje
- Listopad 2020 – dokončeno pokrývání jižního města (stanice Opatov), přípojeny také Národní třída a Náměstí Republiky
- prosince 2020: vysokorychlostní signál spuštěn ve 3 stanicích: Náměstí Míru, Lužiny
a Hůrka - října 2021 – signálem LTE je kompletně pokryta celá trasa A vyjma stanice Jiřího z Poděbrad, 5G je v úseku Dejvická – Depo Hostivař vyjma Jiřího z Poděbrad
- prosince 2021 – signálem LTE i 5G je kompletně pokryta celá trasa C
- prosince 2021 – připojení posledního úseku Rajská zahrada – Černý Most, signálem LTE a 5G je kompletně pokryta také trasa B
- V roce 2021 byla síť LTE a 5G spuštěna v těchto stanicích:
- Trasa A: Flora, Želivského, Strašnická, Skalka, Depo Hostivař
- Trasa B: Zličín, Stodůlky, Luka, Nové Butovice, Jinonice, Radlická, Vysočanská, Kolbenova, Hloubětín, Rajská zahrada, Černý Most
- Trasa C: Kobylisy, Ládví, Střížkov, Prosek, Letňany
Partnerem rubriky je společnost CETIN / Zrychlujemečesko.cz