Desktopové Trinity má uvedení naplánováno až na začátek října, nicméně AMD (přinejmenším v ČR) na poslední chvíli povolila něco jako preview. V něm novináři mohou představit parametry desktopových Trinity, herní výkon integrovaného Radeonu a dokonce srovnat spotřebu/příkon s konkurencí. Některé weby s potěšením vydaly taková svoje preview (např. AnandTech – odkazuji zejména díky přítomnosti A8-5600K, který sám v testu nemám), jiné se vzbouřily a obvinily AMD z účelové manipulace (např. TechReport – mohu potvrdit, že citované restrikce si AMD opravdu žádalo).
Mně je taky jasné, že AMD tímto jakoby rozdělením chtělo dosáhnout toho, že v první vlně článků se ukáže to lepší na desktopovém Trinity, na druhou stranu mi to až na potíže se stíháním a kolizí s vydáním jiných článků nevadilo. Procesory s integrovanou grafikou mám na EHW stejně na dva články a při opatrnosti našich čtenářů si jsem celkem jistý, že pro procesory nebudou běžet na základě v podstatě jen části testu zabývající se herním výkonem.
Jelikož Trinity pro notebooky už byla uvedena v létě (viz Ondrův článek AMD A6-4400M: nové mobilní APU Trinity v našem testu), určitě dobře víte, co jsou nová APU AMD zač. Procesorová jádra kompatibilní s x86 už nevycházejí z architektury K10, nýbrž z letošní aktualizace Bulldozeru – Piledriver. Hlavní přínosy najdete hezky popsány v jedné z vynikajících aktualit Honzy Olšana: Známe detaily o AMD Trinity – nástupci APU Llano s architekturou Piledriver.
Mnohem zajímavější pro vás bude asi přehled modelů, jež se AMD začátkem října chystá uvést pro desktopová PC. Zatím se AMD nerozhodla prozradit ceny – jakoby čekala, jak přesně dopadnou první testy. Nejdražší APU by se každopádně měly pohybovat kolem ceny Core i3-2120 a i3-3230 (2600–2800 Kč). Škálování výkonu CPU i GPU části už je rozděleno hned do čtyř řad, od nejvýkonnějšího A10, přes A8 a A6 až po nejlevnější A4.
Pro ty, kdo budou na platformě FM2 využívat diskrétní grafiku, připravila AMD nové Athlony. To budou zřejmě znovu ty samé procesory jako Ax, jen s vypnutou grafikou. A samozřejmě nižší cenou než stejně taktované protějšky se zabudovaným Radeonem. Nejvyšší Athlon X4 750K má však nastaveny nižší frekvence než APU A10, to však vzhledem ke směrem nahoru otevřenímu násobiči nebude asi problém.
Jestli vám připadalo, že například socket H (LGA 1156) od Intelu měla jepičí život a majitelé desek s čipsety P55 apod. mohli po Sandy Bridge či Ivy Bridge jen smutně koukat, pak patice FM1 je na tom ještě hůře. Kdo si ji koupil třeba s nejlevnějším APU A4 chtěje později upgradovat třeba na A10, má taky smůlu. Při skvělé zpětně kompatibilitě táhnoucí se od AM2 nejsme na něco takového zvyklí, naštěstí to ale vypadá, že nová patice FM2 vydrží o něco déle.
Ještě se můžete pokochat rentgenovým snímkem jádra s rozeznatelnými moduly CPU, cache a GPU.
Jak už dobře víte z testu Trinity na ExtraNotebooku, GPU část nepoužívá úplně nejnovější architekturu AMD (GCN z Radeonů HD 7000), nýbrž VLIW4 známou z desktopových Radeonů HD 6900 (Cayman).
A10-5800K – první testované Trinity
Jak se dalo čekat, v první vlně se recenzentům dostaly nejsilnější zástupce desktopových Trinity. Vzhledem k už dřívějšímu uvedení notebookových nás taky nic jiného moc nezajímalo. Tím neříkám, že budoucí srovnání kupříkladu A4 (tedy „dvoujádrových, resp. jednomodulových Piledriverů“) proti Celeronům a Pentiím nebudou zajímavé.
A10-5800K má nominální frekvenci nastavenu na 3,8 GHz. Turbo Core 3.0 umožňuje tuto frekvenci zvýšit až na 4,2 GHz. V idle naopak násobič klesá na 14×, frekvence procesoru tedy na 1,4 GHz. Je zajímavé, že základní frekvence a na ní závisející další frekvence (CPU, NB, …) při sledování v CPU-Z dost „lítala“.
Integrovaný Radeon HD 7660D (GPU má kódové označení Devastator) má jádro nastaveno na 800 MHz a ani poslední GPU-Z nedokáže tuto frekvenci správně monitorovat (ale třeba FurMark kupodivu ano). Trinity jsem na rozdíl od Llana otestoval už s pamětmi nastavenými na 1866 MHz, nedivte se tedy občas většímu rozdílu než nějakých 30–35 %, jež slibuje AMD. Navíc jsem Llano už nepřeměřil s Catalyst 12.8, jež jsou doporučeny pro otestování GPU v Trinity.
A10-5800K jsem obdržel v kitu s velmi slušně vybavenou základní deskou Gigabyte GA-F2A85X-UP4. Na ní jsou asi úplně nejzajímavější velmi prakticky pojaté vychytávky pro přetaktování, o tom se ale v preview bavit nemůžeme.
Než se pustíte do zkoumání jednotlivých kapitol s výsledky testů, rád bych vám připomněl, že některá fakta a třeba testy akcelerace HD videa k dalším v grafech obsaženým GPU jsou obsaženy vždy v článku právě jim věnovaném:
- Test integrovaných a levných grafik, část I. (hry)
- Test integrovaných a levných grafik, část II. (video)
- AMD A6-3650: integrovaný Radeon pro hry? (GPU část)
- Radeon v A8-3850: vyplatí se připlatit čtyři stovky?
Další testovací konfigurace, informace k interaktivním grafům
Testovací konfigurace ve srovnání
Jelikož velká část testovaných GPU je integrovaných buď v procesoru, nebo čipové sadě, nebylo samozřejmě možné použít stejný procesor a stejnou základní desku pro všechny grafické čipy. Jako takový středobod jsem použil Core i5-2300 a desku s Intel H67. To je sama o sobě konfigurace zastupující položku Intel HD 2000, po přidání Radeonu HD 5450, 6450 či 6570 nebo třeba GeForce 210 či GT 430 pak základ pro měření výkonu těchto diskrétních grafik. Podrobné parametry mnoha zúčastněných grafik najdete v článcích Test integrovaných a levných grafik, část II. (video) a Test levných grafik: HD 6570 a GeForce GT 520 + 430.
Vaší pozornosti by nemělo ujít například to, že v případě HD 5450 jde o variantu s 512 MB DDR2, u HD 6450 o vzácnou a dražší verzi s vysokým taktem a GDDR5 a rovněž fakt, že u GT 430 byla testována varianta s 64bitovou sběrnicí. Dle specifikací Nvidie by tato karta měla být (a také nejčastěji je) v prodeji s 128bitovou paměťovou sběrnicí.
Trošku jako z jiného světa či jako pěst na oko, chcete-li, je mezi kartami také GeForce 8800 GT. Ta nejenže může představovat výkon (přetaktované) GeForce GT 240, ale hlavně také tvoří pojítko s minulými testy. S použitím tranzitivity a trochy fantazie si tak můžete odvodit, jak by třeba Radeon HD 6450 obstál proti Radeonu HD 4670 nebo třeba GeForce 9500 GT či dokonce Radeonu X1950 Pro. Stačí nalistovat starší testy v sekci Grafické karty, vždyť GeForce 8800 GT se tam objevuje ve spoustě testů už od listopadu 2007.
Společným bodem testovacích sestav byly tyto komponenty:
- chladič: Noctua NH-C12P
- paměti: 2× 2 GB DDR3-1600 Kingston HyperX LoVo (nastaveny na 1333-8-8-24-1T ve většině případů)
- zdroj: Seasonic EnergyKnight (T3), 400 W
- pevný disk: WD Caviar (WD3200AAKS), 320 GB
- operační systém: Windows 7 Ultimate SP1, 64-bit
Intel HD Graphics 3000 (CPU Core i5-2500K) a Intel HD Graphics 2000 (Core i5-2300) používaly základní desku s čipsetem H67 (Cougar Point) přímo od Intelu. Společně s procesorem Core i5-2300 tato konfigurace platila také pro všechny diskrétní grafiky.
- základní deska: Intel DH67BL
Intel HD Graphics na různých taktech (CPU Core i5-661, i3-530 a G6950) jsem pak testoval v základní desce s čipsetem H55 (Ibex Peak) od Gigabyte.
- základní deska: Gigabyte GA-H55M-UD2H
H55M-UD2H je formátu micro ATX a problém není ani větší chladič (Scythe Kabuto) či vyšší paměti (HyperX T)
AMD 890GX čili Radeon HD 4290 jsem otestoval nejen na frekvenci 500 MHz (nastavení od MSI, v jiných deskách najdete třeba nastavení na 700 MHz), ale také na maximálním stabilním přetaktování (850 MHz). Tím doplňuji nedávný test desky 890GXM-G65 a vy uvidíte, že oněch 500 MHz je zvolených rozumně:
- základní deska: MSI 890GXM-G65
Abychom mohli zkusit také výkon Radeonu HD 6310 v Zacate (AMD E-350), dodal nám Gigabyte základní desku s tímto APU. Ta naštěstí pracuje s plnými DDR3 DIMM i běžným zdrojem ATX.
- základní deska: Gigabyte GA-E350N-USB3
- chladič: součástí balení základní desky
Naprostou výjimkou byla potom konfigurace s Nvidia Ion 2. Její základ tvořila totiž základní deska Asus AT5IONT-Deluxe, což jsou vlastně taková střeva notebooku lehce upravená pro desktop. Na mini ITX desce najdete kromě pasivu také integrovaný Intel Atom D525 a čipset NM10. Deska bohužel počítá pouze se SO-DIMM, naštěstí byl v redakci po ruce zrovna jeden All-in-One od Asusu a v něm 2× 2 GB DDR3 v tomto provedení. Také zdroj je pro tuto desku stejný jako u notebooků: externí 65W. Jak uvidíte v kapitole o spotřebě, velká výhoda to zřejmě nebyla (buď je tato deska s Atomem D525 a Ionem 2 dost žravá, nebo je 65W adaptér při malých odběrech stejně neefektivní jako 400W Seasonic EnergyKnight – a to by bylo ostudnější snad ještě více).
- základní deska: Asus AT5IONT-Deluxe
- paměti: 2× 2 GB DDR3-1333 Samsung
- zdroj: externí adaptér, 65 W
- chladič: pasiv přímo na desce + Nanoxia FX12
Core i7-3770K jsem testoval v základní desce Gigabyte Z77X-UD5H. Jedná se určitě o vyšší střední třídu desek se silnou napájecí kaskádou pro stabilitu při přetaktování, takže jen těžko lze srovnávat příkon sestavy s Ivy Bridge třeba s příkonem až na desku a CPU stejné sestavy se Sandy Bridge. V případě SB (HD 3000 a 2000) bylo použito základní desky formátu microATX a pár fázemi, takže třeba příkon celého PC (bez monitoru) v idle se dá jen těžko srovnávat.
Všimněte si, že v grafech mám Intel HD 3000 dvakrát. Poprvé se jedná o měření v době, kdy byly CPU s tímto IGP ještě horkou novinkou, podruhé pak s čerstvými ovladači (viz Integrované grafiky Intel zrychlily díky ovladačům skoro o čtvrtinu). V grafech jsem nechal i starší výsledky, aby bylo vidět, o kolik by si asi s novými ovladači pomohla řešení jako HD 2000, či HD Graphics z Westmere.
Screenshotem z HWiNFO64 připomeňme, kdo hraje v tomto testu hlavní role. Všimněte si, že jsem pro testy grafické části vypnul HyperThreading (podporu osmi vláken na čtyřjádrovém procesoru), ve hrách to obyčejně dělá jen neplechu. Navíc takto můžete mít pocit, že jsem testovat třeba cenově dostupnější Core i5-3570K. Nebo ještě nižší model s HD 4000 – všechny zatím uvedené desktopové Ivy Bridge mají CPU natolik silná, že limitování GPU HD 4000 z jejich strany moc nehrozí. Zajímavější by to snad mohlo být jen u "low power" CPU s TDP 45 a méně W (TDP je totiž sdíleno pro CPU i GPU).
Poznámky k testům
Co se týče zvolených herních testů, primárním cílem jich bylo vyzkoušet hodně a odhalit tak případné slabiny ohledně širší kompatibility. Snažil jsem se také namíchat novější i starší hry. Jelikož průběh některých testů a co hůře třeba už i pohyb v menu hry na slabších kartách trvá věky, bez pokrytectví také přiznám, že jsem se snažil zařadit co nejvíce her, které se testují snadno a pokud možno bez průběžného zasahování (ideálně skriptem).
Nastavení jsem se snažil zvolit tak, aby to pokud možno alespoň nejrychlejší integrovaná grafika stíhala okolo těch 25 až 30 snímků za sekundu. Současně jsem ale nechtěl jít pod „koukatelné“ nastavení, takže výjimky se najdou. Typickým testovaným rozlišením bylo 1680 × 1050 px, jelikož to je už nějaký ten rok dostupné za velmi přijatelné ceny. K televiznímu Full HD (1920 × 1080 px) to současně není až tak daleko, takže dostanete také představu o tom, co by se asi tak stalo, kdybyste chtěli z té či oné integrované grafiky udělat nejen akcelerátor pro přehrání všemožných filmů, ale také třeba středobod herní (PC) konzole.
Interaktivní grafy 2.0
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- Pořadí testovaných produktů můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, podle různých skupin apod.
- Po najetí myší na některou z položek se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek.
- Budete-li chtít nějakou položku v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
- Cenu a další základní parametry můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
- Zámek základu (produkt, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad produktem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
- Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problému smažte i příslušné cookies.
- Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.
ArmA II (DX9), Call of Duty 4: Modern Warfare (DX9)
ArmA II
Při testování ve velmi náročné hře českého původu jsem využil integrovaného benchmarku. Detaily jsou nastaveny na celkový profil normální. Rozlišení výjimečně není 1680 × 1050 px, ale 1600 × 900 px (jediné společné pro grafiky Intel, AMD i Nvidia).
Call of Duty 4: Modern Warfare
Ačkoli se asi nejvíce zapsal druhý díl této série, tak i čtvrtý byl v multiplayeru hodně rozšířen. Nijak zvlášť náročnou hru jsem testoval s téměř všemi detaily na maximu, ale bez anti-aliasingu a AF.
Call of Juarez (DX10), Company of Heroes (DX9)
Call of Juarez
Test je prováděn pomocí volně stažitelného benchmarku. Ten je spíše demonstrací všech v době vydání nových technik umožněných či usnadněných díky DirectX 10. Bylo ponecháno nastavení normal, anti-aliasing vypnut.
Company of Heroes
Původně jsem chtěl použít nejnovější Company of Heroes: Tales of Valor (2.601), tato hra se ale na grafikách Intel ani pořádně nespustí (nepomůže spouštění s parametrem -dx9). Takže přišla na řadu starší verze a původní CoH. Všechny detaily jsem v této starší a nenáročné DX9 verzi nastavil naplno, jen anti-aliasing jsem vypnul.
Crysis (DX10), Devil May Cry 4 (DX10)
Crysis
Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „Medium“a pomocí průletu na mapě Island (shodná sekvence je v GPUbenchmark.bat, já používám ale pro usnadnění Crysis Benchmark Tool), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.2.1.
Devil May Cry 4
U Devil May Cry 4 jsem použil samostatný benchmark, konkrétně jeho DX10 verzi. Benchmark je dokončen ve výchozím nastavením, výsledkem je průměr ze čtyř částí.
U všech grafik Intel docházelo k nekorektnímu zobrazování ve druhé části benchmarku.
Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL), Far Cry 2 (DX10.1)
Enemy Territory: Quake Wars
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám profil nastavení Normal, přes konzoli vypínám limit 30 (com_unlockFPS 1) i 60 fps (com_unlock_maxFPS 0, je vhodné nastavit do autoexec.cfg), AA i AF jsem nechal vypnuty.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Small. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a detaily Very High. Anti-aliasing byl vypnutý.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
F.E.A.R. (DX9), Left 4 Dead (DX9)
F.E.A.R.
Není legrace, když současný hardware trápí takto stará hra? A dokonce bez anti-aliasingu. Jinak mám všechny detaily nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.
Left 4 Dead
Pro účely testování v Left 4 Dead jsem si vytvořil vlastní timedemo v první mapě první kampaně. Tu proběhnu skoro celou, intenzivním bojům se přitom spíše vyhýbám, abych testoval hlavně grafickou kartu. Všechny detaily jsou na nejvyšších hodnotách, filtrování je nastaveno Trilinear a anti-aliasing vypnut.
Timedemo v Left 4 Dead bohužel nebylo možné na žádné starší grafice od Intelu spustit (mluvím o HD Graphics z Clarkdale). Nepomohlo ani počkání na novou verzi ovladačů.
Mafia II (DX9), Resident Evil 5 (DX10)
Mafia II
Náročnou Mafii na těchto kartách testuji jen s celkovým nastavením Low, APEX PhysX je vypnuta.
Resident Evil 5
DX10 varianta benchmarku dává grafikám zabrat více než Devil May Cry 4. Nastavení ponecháno na výchozím, anti-aliasing i motion blur vypnuty.
Serious Sam 2 (DX9), Splinter Cell 3 (DX9)
Serious Sam 2
Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.
Testovací skripty ke stažení: zde.
Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory byla jednou z prvních her, jež využívaly shader model 3.0. A to tak, že velmi dobře a ku prospěchu věci. V testované části lighthouse tvůrci několikrát pěkně použijí HDR s tone mappingem, parallax mapping i měkké stíny. Hra i přes své stáří stále velmi dobře škáluje grafické karty. Testovací skript ke stažení: zde.
Jelikož grafiky Intel (všechny bez výjimky) zobrazují jen HUD a jinak bílou plochu (za kterou je zřejmě normálně počítána scéna) a protože také poměr sil mezi Ionem 2 a G210 je v této hře jakýsi podezřelý, nepočítal jsem s ní do grafu celkového výkonu.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX10) a Shadow Of Chernobyl (DX9)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. Ten byl pro tuto třídu grafik nastaven na celkové detaily Medium a otestoval jsem jak Enh. full dyn lighting (DX10, výsledky v grafu), tak DX9 cestu.
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimo jiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamických zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky). Používám timedemo v Agroprom Research Institute, při běžném hraní jsou snímkové frekvence nižší.
Soubor s nastavením ke stažení: zde.
Oblivion (DX9), Trackmania Nations Forever (DX9)
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s výchozím nastavením detailů, navíc zapínám HDR. V souboru Oblivion.ini navíc vypínám vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0).
Bohužel, ani v tomto případě grafiky Intel nezobrazují scénu při daném nastavení korektně, resp. platí podobný problém jako třeba u staršího Splinter Cell 3.
Trackmania Nations Forever
Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Ten používám pro realistické a současně přesné měření i já. Použil jsem profil nastavení Vysoké (dost daleko od maximální), v poslední kapitole můžete najít i výsledky se středními detaily.
Unreal Tournament 3 (DX9), World in Conflict (DX10), X3: Terran Conflict (DX9)
Unreal Tournament 3
Jelikož je na UE3 postavena spousta her jak na PC, tak na konzolích, je to doslova ideální hra pro vyzkoušení v takovémto testu. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Testoval jsem pomocí flyby.
Nastavení hry ke stažení: zde.
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem medium (zapnul jsem navíc DX10 rendering, jinak nic). Používám vestavěný benchmark.
X3: Terran Conflict
Samostatný benchmark byl spuštěn s nejvyššími detaily (detaily textur: High), osminásobným AF a vypnutým anti-aliasingem.
Podpora DirectX 11 v praxi a minisrovnání proti Intel HD 4000
Kvůli srovnání výsledků s předchozími žádnou hru v nastavení DirectX 11 v metodice pro integrované a levné grafiky nemám. Tředí díl Stalkera však DirectX 11 (byť konkrétně teselaci nepříliš viditelně) podporuje, Unigine Heaven je pak na ověření funkcionality DX11 ideální.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
V CoP jsem postupně přidával dělal nastavení náročnějším, výsledky můžete vidět přímo na grafech z benchmarku. Tentokrát došlo na ukradení focusu nějakou jinou úlohou u subtestu Night, tak si ho nevšímejte.
AMD HD 7660D:
Intel HD 4000:
Unigine Heaven 3.0
Unigine Heaven jsem nechal takřka ve výchozím nastavení, pouze teselaci jsem nastavil na Normal. Netípnul jsem screenshot v přesně stejný okamžik jako na Intel HD 4000, AMD však má výhodu kvalitnější anizotropního filtrování (kromě vyššího výkonu samozřejmě).
AMD HD 7660D:
Intel HD 4000:
Příkon (spotřeba), shrnutí herního výkonu, verdikt
Průměrný výkon napříč hrami
Dvacet herních testů jsem nakonec shrnul v jediném grafu, 100 % v každé dílčí hře tvořila grafika HD 4000 z i7-3770K. Vzhledem k tomu, že všechny testy jsou limitovány grafikou, výkon slabšího CPU s Intel HD 4000 bude prakticky totožný.
Spotřeba (příkon)
Zejména tuto třídu karet ale nelze hodnotit pouze podle výkonu. Velkou roli hraje i nutný příkon, díky němu lze počítat se zdrojem s nízkým výkonem a hlavně není potřeba dimenzovat chlazení na velké odpadní teplo. Nejdříve tedy klidový stav ve Windows 7 (pro detaily celých sestav se prosím vraťte do druhé kapitoly článku).
A následně nejvyšší hodnoty během druhého spuštění benchmarku World in Conflict (kde je zapojena jak grafická karta, tak docela i vícejádrový procesor).
Přehrávání HD videa
Zatím jen formou DXVA Checkeru, nevím, jestli bych praktickým ověřením neporušil něco z NDA AMD:
Verdikt
Test herní grafiky potvrdil jen to, co jsme věděli: AMD je mezi integrovanými grafikami králem a pokud je iGPU pro vás při koupi procesoru rozhodující, bude mít co nabídnout. Oproti Llanu se zlepšil nejen výkon, ale i příkon (spotřeba) a pokud se bavíme o integrované grafice blížící se výkonu GeForce 8800 GT, nemůžeme ji považovat už za nepoužitelnou. 8800 GT sice oslaví za chvíli pět let existence, nicméně na většinu her, běžná rozlišení stačí řekněme se středními detaily s prstem v nose.
Her s nějakým hustším využitím teselace a dalších vychytávek DX11 zase tak moc není a jedna z kapitol článku naznačuje, že i to by při uskromnění na rozlišení či jiných detailech mohlo na Radeonu HD 7660D jít.
Devastator zkrátka zničil další diskrétní grafiky, jež momentálně nemá smysl kupovat. Při letmém pohledu na ceny stále prodávaných Radeonů HD 6570, nebo třeba GeForce GT 430 a 440 se dá konstatovat, že diskrétní grafiku do nového PC musíte hledat až v cenách nad 2000 Kč. Vše pod touto hranicí GPU v Trinity zastíní.
AMD Radeon HD 7660D (APU A10-5800K)
+ jasně nejvýkonnější integrovaná grafika, výkon se pomalu blíží diskrétní GeForce 8800 GT
+ funkčně nejvybavenější integrovaná grafika
+ potenciálně akcelerace HD videí i v rozlišení 3840 × 2160 px
+ funkční podpora DirectX 11, v nižším rozlišení si i tu teselaci budete moci dovolit zapnout
+ Eyefinity
+ lepší kompatibilita s hrami a kvalita filtrování než u konkurenčních IGP Intel
+ dobré provozní vlastnosti, spotřeba v idle, Turbo Core
- nutnost pořizovat i novou desku
- v herní zátěži by spotřeba mohla být lepší
Za zapůjčení testovacího kitu APU AMD A10-5800K se základní deskou GA-F2A85X-UP4 děkujeme společnosti Gigabyte |