Hlavní navigace

Proč je strategie Nokie špatná a u jiných výrobců je WP mrtvý [blog]

28. 8. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

Před měsícem jsem se zde na blogu chlubil svou novou hračkou. Už tehdy jsem se letmo zmínil o postupu nákupního rozhodování. Předem jsem věděl, že chci telefon se systémem Windows Phone 8, a alternativy s Androidem jsem tak zcela ignoroval.

Na Windows Phone mi už od nepříliš použitelných sedmičkových verzí byla sympatická jeho filozofie ohledně hardware a uživatelského rozhraní. Optimalizace pro vybranou množinu čipsetů zajišťuje, že systém bude i na levných telefonech běhat svižně a plynule. Díky jednotnému vizuálnímu stylu (Metro design language) jsou aplikace od různých vývojářů graficky sladěné a ovládají se podle podobných principů, zkrátka to prospívá jejich kvalitě. No a za třetí tak nějak obecně nerad chodím s davem.

Operační systém über alles

Zajímalo mne tedy, jestli i ostatní uživatelé vybírají podle stejného klíče. Tedy jestli se předem rozhodnou pro operační systém – nejčastěji Android, pro který by se taky dala sepsat řada výhod – a pak pro změnu ignorují všechny ostatní platformy. Založil jsem tedy anketu na našem fóru a ačkoliv zatím nasbírala jen 14 hlasů, což není nijak vypovídající statistický vzorek (navíc jsou respondenti jen ze specifické cílové skupiny technologických nadšenců), určitý vzor chování se zde rýsuje.

Našli se mezi vámi tací, kteří nad volbu operačního systému postavili hmotnost a rozměry přístroje a použité materiály nebo zvláštní výbavu jako hardwarovou QWERTY klávesnici. Pro většinu hlasujících a komentujících ale hraje nejdůležitější roli operační systém. Z toho plyne jednoduchý závěr, že veškerý marketing Nokie se u těchto lidí míjí účinkem. Lumia 1020 může mít klidně tucet čoček Carl Zeiss a bambilion megapixelů, ale pokud se potenciální zákazníci předem rozhodnou, že Windows Phone nechtějí, sebelepší fotoaparát je ke změně názoru nepřesvědčí.

komiks

Nokia a ti druzí

Nokia asi dělá něco dobře, když prodeje Lumií rostou. Za prvé pořád vydává nějaké nové modely, což na jednu stranu činí její nabídku nepřehlednou, ale prakticky neustále se o Nokii a jejích telefonech mluví. Za druhé se bezmezná důvěra Nokie v ekosystém Windows Phone odráží i v důvěře uživatelů. Ačkoliv z exkluzivních aplikací Nokie jsou použitelné prakticky jen offline mapy a navigace Here Drive, zákazníci vidí, že Nokia se o uživatele Windows Phone stará pečlivěji než ostatní výrobci. Spekulace toho typu, že HTC hodlá s Windows Phone seknout (byť je firma vyvrátila), pak atraktivitě jeho okenních modelů moc nepřidávají.

Jenže ani Nokii nemusí prodeje růst donekonečna. Se stávající strategií osloví lidi, kteří před volbu operačního systému staví dobrý fotoaparát, fanoušky Microsoftu a za každou cenu alternativní kverulanty. Řešení je na první pohled jednoduché, začít v reklamách poukazovat na výhody systému Windows Phone 8. To se lehko řekne, ale ono těch výhod asi zase tolik není. Tou největší je asi svižný chod i na levných telefonech, což je pro klasickou reklamu nepoužitelné – hrozilo by, že Windows Phone dostanou punc méněcenného systému vhodného jen pro levné přístroje (tím spíš, když to momentálně je blíž pravdě, než bychom si chtěli připustit).

Samsung ATIV S

Finský výrobce si to navíc vyzdvihování předností WP může dovolit jako jediný. Ti ostatní by si takovou reklamou nevyhnutelně stříleli do vlastních androidových řad. A protože telefony jako HTC Windows Phone 8S a 8X ničím nevynikají tak, jako high-endové Lumie vynikají svými fotoaparáty, nedostává se jim prakticky žádné propagace. Tomu pak odpovídají prodeje, které jsou oproti srovnatelným modelům od Nokie několikanásobně nižší (viz poslední odstavec této aktuality). HTC by ještě mohlo své okenní modely stavět jako alternativu k Lumiím a sebrat Nokii zákazníky už rozhodnuté pro Windows Phone. Tím by ale ekosystému moc nepomohlo a Microsoft by asi neměl radost.

Jak se dostat ven z pasti

Problémy Windows Phone by se daly rozdělit na ty, jejichž řešení má ve svých rukou Microsoft (veškeré nedodělky na systému samotném), a na situaci okolo aplikací, se kterou Microsoft zase tolik nehne. Dost možná vás při používání WP8 budou iritovat spíše nedodělky na systému než dokola omílaný nedostatek aplikací (mně vyloženě chybí jenom jediná a sice offlinové Mapy.cz, které jsou pro WP přislíbené), ale pokud vás něco od koupě odradí už předem, pak to bude právě menší počet položek ve Windows Store.

CS24

Přesto jediná správná cesta vede skrz nápravu problémů se systémem jako takovým a zaměření marketingu na technologicky zdatné uživatele. Ti sice Windows Phone nepřinesou miliony prodaných přístrojů, ale své telefony budou používat naplno a utratí hodně peněz za aplikace, čímž na platformu přilákají více vývojářů. A budou-li s Windows Phone spokojeni, doporučí jej dalším lidem.

Rozhodně bude zajímavé další vývoj Windows Phone sledovat. Roztříštěný open-sourcový svět dvacet let nedokázal nahlodat hegemonii Windows na desktopu. Nyní Microsoft a z popela se zvedající Nokia stojí oproti přesile roztříštěného Androidu, za nímž však stojí silný soupeř v podobě Google. Pokud neuspějí, minimálně jeden odkaz po nich zůstane – existence high-endových telefonů s „čistým“ Androidem neobtěžkaným nadstavbami od výrobců dokazuje, že filozofie Windows Phone není úplně zcestná.