Hlavní navigace

Prohra Intelu: Zakázka na PlayStation 6 mu mohla pomoct z bryndy, bude v ní ale hardware od AMD

17. 9. 2024

Sdílet

Zdroj: Fritzchens Fritz, použito se souhlasem autora - public domain
Sony vážně zvažovalo založit novou konzoli na hardwaru od Intelu. O zakázku se kupodivu ucházel i Broadcom, Nvidia patrně ne.

Se zajímavou zprávou přišla nyní agentura Reuters. Podle jejích informací už je zhruba dva roky jasné, komu Sony svěřila vývoj hardwaru – tedy SoC s procesorem a GPU – budoucí konzole PlayStation 6, která je ještě pár let vzdálená. Zdá se, že výběr skončil bez změn proti současné praxi. Po PS4 a PS5 i jejím nyní odhaleném upgradu PS5 Pro bude i PlayStation 6 založená na čipu od AMD, bude tedy mít technologii GPU vycházející z grafik Radeon.

Tato volba je pro Sony logická, protože by měla znamenat bezproblémovou softwarovou kompatibilitu s hrami pro předchozí dvě generace konzolí a opět i usnadnění vývoje pro multiplatformní herní studia zvyklá cílit na PC. Tedy zvlášť pokud bude opět s grafikou Radeon použitá i architektura CPU x86, což teoreticky nemusí platit, ale dávalo by to smysl. Tato část informace má tedy hodnotu hlavně coby potvrzení, že Sony nepřistoupilo k nečekané změně dodavatele.

Zajímavější jsou ale informace o tom, koho Sony nevybrala, ačkoliv měl zájem hardware pro PS6 vyrábět a AMD tento byznys přebrat: a to Intel. Ten se o zakázku podle Reuters ucházel a byl protikandidátem AMD při finálním rozhodování. To se údajně uskutečnilo už v roce 2022, kdy se Sony rozhodla pro stávajícího partnera a Intel odmítla. Účast AMD je tedy už „uzamčená“ nějakou dobu.

Podle Reuters asi Sony měla vážný zájem, ale spolupráce s Intelem selhala na tom, že firma nebyla ochotná jít s marží tak nízko, jak by Sony chtěla, nebo jednoduše AMD nabídlo ještě nižší cenu. Je třeba si dát pozor s interpretacemi. Toto neznamená, že Intel měl nějaké velké oči nebo byl příliš nenasytný – firma dokonce netypicky na tuto zprávu reagovala o ohradila se proti jejímu vyznění. 

Je ale možné, že navrhované řešení Intelu mělo vyšší výrobní náklady (kvůli horšímu poměru grafického výkonu na plochu křemíku) než to od AMD a problém s marží reálně pramenil z toho. Nebo Sony bralo v potaz to, že řešení od AMD je více osvědčené a Intel by musel jít cenou níž, aby toto vyvážil.

PlayStation 5 Pro

Autor: Sony

Každopádně se ale Intelu nepodařilo získat PlayStation 6 coby „design win“ pro své technologie GPU. Takové partnerství mohlo být přitom dobrý způsob, jak posílit pozici Intelu vůči vývojářům her a získat jeho GPU větší vážnost i lepší míru optimalizací ve hrách.

Intelu by nejvíc pomohlo, kdyby se SoC vyráběl v jeho továrnách

Podle Reuters může procesor (s integrovaným GPU) pro PlayStation 6 být zakázka, která „výherci“ postupně přinese souhrnné tržby až ve výši 30 miliard dolarů. To zní jako hodně, ale konzole jsou byznys s nízkou marží, takže by tyto tržby přinesly relativně nevysoký zisk, byť i nárůst tržeb by teď číslům Intelu pomohl. Intel ale ztráta této možnosti bude bolet jinde.

Na tomto kontraktu pro něj asi byla velmi zajímavá možnost, že by se jím navržený procesor pak také vyráběl v jeho továrnách. Jak jsme probírali v několika článcích věnujících se momentálním problémům Intelu s financemi a výstavbou továren, Intel zoufale potřebuje externí klienty, kteří by svými zakázkami pomohli zvětšit ekonomickou škálu jeho výroby čipů a trochu ji přiblížit škále TSMC, což by Intelu dovolilo lídrovi konkurovat a ufinancovat provoz a výstavbu svých továren.

Drastické utahování opasků u Intelu. Propustí 15 tisíc lidí a škrtá výdaje. Zapíchne GPU? Přečtěte si také:

Drastické utahování opasků u Intelu. Propustí 15 tisíc lidí a škrtá výdaje. Zapíchne GPU?

Největší krize Intelu: zvažuje, že se zbaví svých továren na čipy. Dřív strategická výhoda, dnes zátěž Přečtěte si také:

Největší krize Intelu: zvažuje, že se zbaví svých továren na čipy. Dřív strategická výhoda, dnes zátěž

Intel ruší svůj 2nm proces. Nová generace jeho procesorů je vyráběná kompletně v cizích továrnách Přečtěte si také:

Intel ruší svůj 2nm proces. Nová generace jeho procesorů je vyráběná kompletně v cizích továrnách

Zatímco oněch třicet miliard dolarů za čipy pro PS6 by nemělo velký čistý zisk, velká část těchto peněz by zůstala v jeho továrnách, pokud by se čipy vyráběly na jeho procesu (zřejmě by šlo o technologii 18A). Intel Foundry Services by si tím tedy zlepšily tržby o mnoho miliard a přinejmenším by se zmírnila jejich ztráta. Takto velká zakázka by jinými slovy udělala hodně pro to, aby se továrny zaměstnaly (podle Reuters by šlo o tisíce waferů měsíčně). A také by příklad Sony sloužil jako reference a mohl by přesvědčit další zákazníky.

Wafer vyráběný procesem Intel 18A

Wafer vyráběný procesem Intel 18A

Autor: Intel

Externí zákazníky teď tedy Intel musí hledat dál jinde. Není v tom úplně bez úspěchu, teď například bylo oznámeno, že by na jeho 1,8nm procesu měl vyrábět své AI čipy Amazon. Asi jsme ale ještě daleko od stavu, kdy by měl Intel „plný diář“ a v kapse zakázky zajišťující dostatek práce a prostředků pro jeho dlouhodobý plán rozvoje a provozu jeho křemíkových továren.

Zkoušel to i Broadcom. Nvidia ne?

Zajímavá věc je, že podle zpráv od Reuters se o tuto zakázku ucházela ještě jedna firma. Kupodivu to nebyl ARM, kde by se to asi dalo čekat, ale Broadcom (neboli bývalé Avago, které Broadcom spolklo a pak převzalo jeho jméno). Ten přitom nyní s konzolemi a hraním nemá žádnou spojitost (mimo to, že pro konzole může dodávat bezdrátovou konektivitu). Je pravděpodobné, že Broadcom nabízel Sony navrhnutí SoC s jádry licencovanými od ARMu a od toho pravděpodobně mělo pocházet i GPU coby stěžejní součást. Konzole by v takovém případě běžela na výkonné konfiguraci GPU odvozené od grafik linie Mali a Immortalis, které se používají v mobilech.

Raytracingová grafika i pro mobily. Nové GPU Immortalis-G715 od ARMu už umí „RTX“ Přečtěte si také:

Raytracingová grafika i pro mobily. Nové GPU Immortalis-G715 od ARMu už umí „RTX“

Dlužno říct, že by to bylo dost neotestované řešení, protože doposud nikdo nezkusil „vyškálovat“ GPU architektury ARMu na úroveň vyšších samostatných GPU. Také softwarová vrstva a middleware pro vývojáře her by asi byly o dost nezralejší a obtížnější než v případě GPU od AMD nebo Intelu. Broadcom také z výběru podle Reuters vypadl relativně záhy, v pozdějších fázích se už Sony rozhodovalo jen mezi Intelem a AMD.

Není zmíněno, že by se o zakázku ucházela Nvidia nebo že by prošla do pozdějších fází výběru. Pokud to není jen tím, že zdroje nejsou dostatečně obeznámené, mohl by důvod být, že firma jednoduše nebyla ochotná Sony vůbec nabídnout něco s cenou dostatečně nízkou, aby se s ní dalo jednat. Sony také podle některých drbů nebyla stejně jako Microsoft spokojená s poslední spoluprací, kterou s Nvidií vyzkoušela (šlo o originální konzoli Xbox a PlayStation 3 u Sony), a je možné, že to je doposud překážkou ve spolupráci obou firem.

CS24

Teoreticky se nabízí možnost, jestli třeba Broadcom do soutěže nešel s tím, že by GPU v jeho SoC bylo právě licencované od Nvidie, což by bylo určitě řešení s lepší šancí na dobré fungování. Ovšem tam bychom spíš čekali, že Nvidia podá nabídku sama.

Zdroj: Reuters