Google se nyní rozhodl odhalit tajemství svých map, a tak se s námi můžete podívat, kolik tvrdé práce stojí za vybudováním té nejlepší konkurence pro applovské iOS mapy – souhrnný projekt jménem Ground Truth chce googlovské mapy co nejvíce přiblížit realitě, doslova nás postavit na mapu.
Čtení z pixelů
Hned ze začátku je nutné si ujasnit, že Google Maps nejsou postavené na žádné sofistikované umělé inteligenci, která si s několika málo vzorci poradí se všemi jednosměrkami a kruhovými objezdy v cestě. Ve skutečnosti je to téměř naopak – Google Maps jsou podložené obrovským kvantem dat.
Za onou iluzí digitální verze reálného světa jsou nasbírané mapové podklady, jimiž tým Google Maps někdy od roku 2008 postupně stále častěji nahrazuje mapy získané v rámci licencí od specializovaných organizací, jako jsou různé vládní instituce apod. Apple začíná stejně jako kdysi Google také s mapami od třetích stran – momentálně má smlouvu s holandským výrobcem navigací TomTom. Google z těchto zdrojů vychází v podstatě již jen v mapách pro Rusko a pro značnou část Asie a Jižní Ameriky.
Ground Truth, foto: Google
Ať už se k základním mapovým podkladům společnost dostane jakkoliv, většina satelitních map obsahuje spoustu nepřesností, jež pracovníci Googlu musí nejprve eliminovat. Až pak z obyčejné mapy udělají součást Google Maps. K tomu, aby se z nepřehledné změti ulic a domů stal s realitou propojený digitální model vašeho sousedství, tvůrcům v prvotní fázi slouží zejména záběry z vozidel Street View – těchto dat má v současnosti Google přes 20 petabajtů (21 miliard megabajtů), respektive zmapoval osm milionů kilometrů. Stovky operátorů rozmístěných v pobočkách Googlu po celém světě porovnávají tyto fotky z ulic se satelitním obrazem a zbavují ho odchylek.
Není samozřejmě nutné, aby každou ulici zanesl do Google Maps ručně některý ze zaměstnanců, ale algoritmy systému jsou vždy více či méně závislé na lidském vstupu. Což znamená, že program pozná logo McDonald’s podle pixelů, ale až potom, co ho to technici naučí. Podobně to funguje i s dopravními značkami. Ty systém navíc zvládne vyextrahovat ze Street View záběrů a zasadit je na mapu, což jednak pomáhá v orientaci operátorovi, jednak s tím pak program podle algoritmů zvládne sám pracovat. Tato samostatnost se ale týká hlavně funkční stránky Google Maps, tedy třeba plánování trasy s ohledem na jednosměrky nebo slepé uličky. Úpravy a opravy map jsou stále převážně záležitostí lidské pracovní síly.
187 zemí nestačí
Jak potvrzují ti, kdo měli šanci na vlastní oči spatřit práci Googlu na virtuálním atlasu, úspěch Google Maps netkví ani tak v obrovské zásobě podkladů, jimiž disponuje, ale v ochotě zaměstnanců společnosti tyto data donekonečna kombinovat a opravovat. Je to skutečně práce na dobu neurčitou, protože přes čtyřicet milionů zmapovaných kilometrů ve 187 zemích světa je sice obrovský pokrok oproti polovičnímu počtu kilometrů před čtyřmi lety, ale stále to neznamená konec projektu.
Už z toho důvodu, že si Google sám zmapoval pouze USA, Austrálii a kus Evropy a zbytek jsou stále mapy třetích stran, případně uživatelů přispívajících svými postřehy skrze aplikace typu googlovského Map Makeru (v Česku zatím nedostupná služba). Tyto postřehy se pak samozřejmě týkají i již zmapovaných míst – svět se mění a Google Maps se musejí co nejrychleji měnit s ním. Vedení údajně chce, aby překreslování map bylo otázkou pouhých minut.
Ground Truth znamená detaily i mimo běžné komunikace – třeba v parcích
S první fází projektu Ground Truth, v jehož rámci bylo podrobně zmapováno 31 zemí včetně České republiky, jsou v Googlu o krok blíž k naplnění vize, že se mobilní zařízení s Google Maps stane funkčním prostředníkem mezi reálným a virtuálním světem. V druhé fázi se Google chystá mimo jiné do Indie. A také do interiérů – takto již byla zmapována například některá muzea a galerie, teď by je však měla doplnit nákupní centra, stanice metra anebo další podniky, které o to zažádají. S tím, že společnost samozřejmě nadále nehodlá lézt nikomu do soukromí.
Je zřejmé, že na budoucí podobě Google Maps se podepíše i to, jak svoje mapy bude vylepšovat Apple, který je zejména na mobilních zařízeních Googlu tou nejtvrdší možnou konkurencí. Už teď ale mají v Googlu jasno v jedné věci – jejich mapy budou (podle slov šéfa Google Maps Briana McClendona) vždy dostupné na všech zařízeních. Tak, aby si uživatel sám mohl vybrat, s kterou mapou se (ne)ztratí.