První čínský test GeForce GTX 680: Radeon HD 7970 poražen

17. 3. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Ze starších zpráv už víte, že grafické jádro Nvidia GK104, prozatím nejvýkonnější čip z rodiny Kepler, je velké 296 mm² (podle jiných zdrojů 294 mm²), má 1536 CUDA cores, 256bitovou sběrnici pro paměti a 3,54 miliardy tranzistorů. Proti AMD Tahiti (Radeon HD 7970) to sice není tak docela David proti Goliášovi, nicméně podle papírových specifikací by si na něj vsadil asi málokdo. A přesto to nyní vypadá, že se tentokrát budou radovat členové tvrdého jádra fanklubu zelené stáje. Ačkoliv oficiální vydání GeForce GTX 680 a tedy i recenze renomovaných serverů přijdou nejdříve za týden (jedno z dat, které „poletuje“ kolem, je 22. března), první čínské testy vypadají pro Kepler více než slibně.

Server HKEPC testoval novou GeForce v 3DMarku11, Unigine Heaven a čtyřech hrách. Důkazem, že kartu opravdu mají, má být fotografie výše. Procesor (Core i7-3960X) prý během testů pracoval na standardní frekvenci. Proč jej chladili kapalným dusíkem, nám není známo. Nyní tedy už k výsledkům:

GPU skóre v 3DMarku11 potvrzuje to, co o architektuře Kepler tušíme podle již existujího testu a také srovnání, které provedl náš čtenář Lazar – dříve uniklé skóre GeForce GT 640M výsledku identicky taktované GeForce GTS 450. Čip architektury Kepler je přibližně podobně rychlý, jako Fermi s polovičním počtem CUDA cores. Toto je pravděpodobně způsobeno tím, že Nvidia opustila „hot clock“ a výpočetní jednotky tak běží na stejné frekvenci jako zbytek čipu, v případě GK104 na 1006 MHz. V benchmarku to poté vypadá tak, že GeForce GTX 680 s 1536 CC je o více než polovinu (54 %) výkonnější proti GeForce GTX 580 s 512 shadery.

V Battlefieldu 3 už náskok na stávající high-end není tak výrazný (+42 %) a Radeon HD 7970 zaostává pouze o vlásek.

Za pozornost stojí, že herní testy byly provedeny s 8× anti-aliasingem. Vysoké úrovně vyhlazování většinou lépe zvládají karty s větší a rychlejší pamětí, což je v tomto případě Radeon. Nvidia u Keplera implementovala nový algoritmus temporálního anti-aliasingu zvaný TXAA; pravděpodobně je to alespoň zčásti nějaký post-processing filtr, podobně jako AMD MLAA. Těžko říct, zdali nám zde Nvidia nepodstrkuje takovéto řešení namísto poctivého multisamplingu s osmi vzorky. Nicméně podle toho, že oproti 3DMarku (ten běží bez vyhlazování) si GK104 relativně pohoršila a Radeon HD 7970 naopak polepšil, asi ne.

O něco slabší výsledek GeForce GTX 680, nicméně stále s pohodlným náskokem jak před minulou generací (+35 %), tak svým hlavním soupeřem (+16 %).

10 % nad GeForce GTX 580, proti Tahiti plichta.

Lost Planet 2 je dalším titulem, kde se Radeonům nedaří a GeForce se těší velkému náskoku.

ICTS24

Skladbu testů uzavírá benchmark Unigine Heaven, kde GeForce GTX 680 (opět v rozlišení 1920 × 1080 a 8× AA) poráží nejvýkonnější Radeon o 12 %.

Zdroj: HKEPC via techPowerUp