Pokročilým uživatelům zřejmě nic nového nenabídne, ale pro začátečníky shrnu první kroky do pár bodů, kterých byste se měli držet.
1. Prostředí
Zhrozili jste se, že není Twitter česky? Nevadí, stačí vám jen pár slovíček, které si během několika hodin osvojíte. Opravdu není čeština potřeba, i když se jí brzy asi dočkáme. Základní slova:
- tweet – příspěvek o délce maximálně 140 znaků
- followings – ti, které sledujete (čtete)
- followers – ti, kteří sledují vás
- reply (mention) – odpověď (zmínka)
- retweet – přeposlání tweetu do svého streamu
- hashtag – slovo s # na začátku, kterým se zapojíte do diskuze na určité téma
- direct message (DM) – soukromá zpráva
Nahoře se nachází vyhledávací pole. Zajímá vás fotbal? Napište „fotbal” nebo anglicky „soccer” a prohledávejte tweety, jestli vás nějaký nezaujme. Pak mrkněte na uživatele, a jestli ho chcete sledovat, klikněte na „follow”.
Další je záložka „home”. Na obrázku je zrovna aktivní právě ona. Obsahuje pole „What’s happening?” (co se děje?), do kterého se tweet vepisuje. Můžete připojit i obrázek pomocí ikonky foťáku. Pod políčkem je 5 záložek:
- Timeline – stream uživatelů, které followujete
- @Mentions – tweety, které obsahují váš nick, například vám někdo píše nebo na vás reaguje
- Retweets – tady je důležitá poslední položka „Your tweets, retweeted”, je to seznam vašich tweetů, které někdo retweetl, po rozkliknutí tweetu vidíte i, kdo to byl
- Searches – vámi uložená hledání
- Lists – seznam vašich listů a listů, které sledujete (pro pokročilejší uživatele)
Na tomto screenshotu je aktivní záložka „profile”. Je to váš veřejný Twitter profil, kde jsou informace o vás, tweety, které jste napsali, počty tweetů, followerů a followings, jaké obrázky jste na Twitter vložili, nebo třeba, kdo má podobný profil jako vy.
Na každý tweet se dá kliknout a napravo uvidíte jeho náhled, spolu s případným obrázkem či videem, a taky se všemi reakcemi na tweet a uživateli, kteří ho retweetli.
Druhá záložka v horní liště má název „profile”, je to váš veřejný profil, tak, jak ho vidí ostatní. Nahoře je info o vás a v liště níže je následující: tweety, které jste napsali, tweety, které jste si oblíbili (favorites, hvězda u tweetu), pak seznamy – followings, followers, a vaše listy.
Třetí záložka jsou soukromé zprávy. Princip je v tom, že můžete napsat zprávu jen tomu, kdo vás sleduje. Takhle Twitter například zamezí obtěžování nějaké celebrity, které by hodně lidí mohlo spamovat. Má to ovšem jeden háček, Twitter vás neupozorní na novou zprávu, proto je dobré si v nastavení zaškrtnout upozorňování na e-mail.
Čtvrtá záložka vám doporučí lidi ke sledování. Můžete taky hledat uživatele podle kategorií, ovšem nenajdete tam žádné Čechy. Spíše celosvětové celebrity.
Vidíte napravo dole „trends”? Tam se pravidelně aktualizují slova či hashtagy, o kterých se nejvíce píše. Lze i nastavit oblast, například worldwide (celý svět), USA, London… Česko chybí, ale naštěstí máme www.klaboseni.cz, kde jsou nejpoužívanější české hashtagy. Trendy jsou dobré na sledování událostí, které hýbou světem. Je revoluce v africké zemi? Uvidíte to v trendech. Předávají se ceny Emmy? Beyonce oznámila, že je těhotná? Všechno tam najdete.
A takhle bude vypadat webový Twitter v brzké době u všech, zatím je jen na pár profilech
Dvě největší změny jsou v záložce „home”. Místo @Mentions je @vášnick a už zde nejsou jen zmínky s vaším nickem, ale také, kdo vás začal sledovat a kdo si oblíbil či retweetl váš příspěvek.
Druhá změna jsou nové „activity”. Je to stream aktivit vašich followings. Koho začali sledovat, jaký tweet retweetli, jaký si uložili do oblíbených, jaký list vytvořili, atd.
Pokud vám webový Twitter nevyhovuje, můžete zkusit některý z klientů. Doporučuji podívat se na Tweetdeck, Seesmic, DestroyTwitter, SilverBird do Chrome nebo Echofon do Firefoxu.
Jak se stát hvězdou
2. Biografie
Po seznámení s prostředím byste si měli v nastavení (settings, vpravo nahoře) vyplnit své bio. Je to obzvláště důležité proto, že když někdo zabrousí na váš profil, okamžitě dostane přibližnou představu, co vás zajímá, jestli máte společné koníčky, o čem asi budou vaše tweety a jestli se vyplatí vás sledovat. Co do bia napsat? Ideálně tedy, čím se zabýváte, co vás baví nebo proč se vyplatí vás followovat. Uživatel s nevyplněnou biografií působí jako začátečník, který nemá ani šajnu, o čem Twitter je (to možná jste, ale po přečtení článku už nebudete).
3. Vzhled
Je velice dobré si změnit avatar (obrázek), aby vás mohli vaši followeři snadno a rychle identifikovat při čtení tweetů. Není dobré si jej příliš často měnit, jelikož ti, kteří vás čtou, jsou na něj již zvyklí. Dále si můžete změnit obrázek na pozadí, ale ten není až tak důležitý, protože když si vás někdo na Twitter přidá, čte potom vaše tweety ve svém streamu se svým pozadím. Pozadí má smysl jen při prvním shlédnutí něčího profilu a může napovědět ledacos o majiteli účtu, záleží na vaší fantazii, co si tam dáte.
4. Soukromý profil
Twitter nabízí možnost uzamknout si profil. Je to dle mého názoru funkce proti principu Twitteru, ale sami si můžete rozhodnout, zda chcete mít veřejný profil. Pokud si jej zamknete, nikdo nebude moct retweetnout žádný váš tweet a budete ručně schvalovat každého, kdo požádá o sledování. Přijdete tak o desítky potenciálních followerů, které toto odradí, protože si nemohou přečíst vaše poslední tweety a rozhodnout se tak, zda vás chtějí sledovat.
Psát na Twitter spočívá hlavně v tom najít si lidi, kterým chcete něco sdělit, jinak to nemá smysl. Takže si dobře rozmyslete, zda profil zamknete, či ne. Jestliže chcete psát důvěrné informace jen pro úzký okruh svých lidí, doporučujeme zamknout.
5. Stream (Timeline) + psaní tweetů
Naplňte si váš stream lidmi, které chcete sledovat, ať máte na Twitteru vůbec co číst a na koho reagovat. Pro začátek si přidejte lidi ze svého okolí (případně se jich zeptejte na doporučení dalších). Určitě se také podívejte na www.klaboseni.cz/top–twitter.php, kde najdete nejpopulárnější a nejvlivnější české twitteristy. Časem si pak další followings najdete skrze retweety těch stávajících.
A teď důležitá věc! I když vás na začátku sleduje málo lidí, a vlastně nemáte tak trochu pro koho psát, nesmíte se tím nechat odradit. Pište každý den, ať budoucí followeři vědí, zda vás mají začít sledovat. Pouze vyplněné bio nestačí, je potřeba být také aktivní. Neaktivní účty (nebo málo aktivní) nemají lidé proč sledovat – malá informační či zábavní hodnota.
Nebojte se psát o čemkoli, co vám přijde zajímavé, a reagovat na ostatní. Po čase získáte čtením Twitteru schopnost poznat, co je „tweetovatelné”, a co ne. Pamatujte, že se vždy najdou lidé, kterým to, co píšete, přijde zajímavé.
6. O čem nepsat
Vysvětlím vám ze svého pohledu, o čem byste neměli moc tweetovat, co by vám mohlo odehnat followery. Jsou to především tweety bez jakékoli přídavné hodnoty. Příklady: „chce se mi spát”, „:-)”, „tak nic”, „jdu jíst”. Dalším problémem jsou tweety tvořené pouze odkazem. Správně byste měli ještě dopsat, proč by na něj lidé měli kliknout. Obzvláště, pokud ho zkrátíte. Tweet http://bit.ly/nf5oX4 nikomu nic neřekne. Berte to jen jako doporučení, samozřejmě si můžete psát, o čem chcete.
7. Unfollow
Hodněkrát se setkáte s případem, že vám někdo zruší follow, prostě ho již déle nebudou zajímat vaše tweety. Stejně tak můžete, dle libosti, unfollowovat kohokoli chcete vy. Existuje služba, která vám pošle mail se seznamem lidí, kteří vás v poslední době přestali sledovat – http://twunfollow.com/. Neberte to však osobně!
Je možné, že jste začali psát o věcech, které pár z vašich followerů nezajímají. Někdy i sami přijdete na to, co ta věc byla, a můžete se příště obdobné situaci vyhnout. Ovšem nezapomínejte na jeden důležitý fakt – vy si píšete, o čem chcete, a jestli vás někdo sleduje, je jejich věc. Není třeba se followerům přizpůsobovat. Vadí jim, co píšete?
Dokonce vám to i dávají najevo svými tweety, které vám píší? Není nic jednoduššího, než aby vás přestali sledovat. Oni se rozhodli vás followovat, tak stejně se mohou rozhodnout vám dát unfollow. Někdy se stává, že vás po jisté době začnou opět sledovat, takže si s tím nelamte hlavu.
8. Block
Stalo se vám, že vás někdo obtěžuje? Nadává vám, píše věci, které se vám vůbec nelíbí? Můžete na jeho profilu kliknout na „block” a tím docílíte toho, že už neuvidí v timeline vaše tweety, a pokud vám napíše mention (zmínku), neuvidíte ji. Na Twitteru je také dost spamujících profilů, které posílají reklamy ve formě mentions. Jestliže na nějaký narazíte, ihned ho označte jako spam. Když tohle udělá více lidí, Twitter účet brzy smaže.