Pojďme se podívat, co předvedl dvoučipový dlouhán na jiných serverech a poté si vše porovnejte s recenzí na ExtraHardware.cz. Zpracoval jsem přehledy výsledků z několika webů, kde se buď testovalo ve vícero hrách, nebo se testuje v méně hrách, ale o to podrobněji, anebo tyto weby byly zmíněny čtenáři. Vynechal jsem jen AnandTech, kde nejsou použity žádné z nejnovějších her v režimu s využitím DirectX 10 a recenze je podobná níže zmíněné recenzi na Tom's Hardware.
Začneme webem DriverHeaven.net, který Radeon HD 3870 X2 podrobil mnoha hrám a dokonce hrám, které se hrají a typicky se v nich tak často netestuje:
DriverHeaven | |||
HD 3870 X2 | 8800 Ultra | ||
Call of Duty 4 | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 61 | 56 |
Colin McRae DIRT | 1 920 × 1 200 2× AA 16× AF | 39 | 34 |
ET: Quake Wars | 1 920 × 1 200 8× AA 16× AF | 51 | 29 |
Tiger Woods 08 | 1 680 × 1 050 16× AF | 75 | 91 |
Gears of War DX10 | 1 680 × 1 050 16× AF | 51 | 57 |
Lost Planet DX10 | 1 280 × 960 2× AA 16× AF | 42 | 59 |
HL2: EP2 | 1 920 × 1 200 2× AA 16× AF | 99 | 103 |
World in Conflict DX10 | 1 280 × 768 2× AA 16× AF | 40 | 51 |
Crysis DX10 | 1 280 × 768 VH 16× AF | 21 | 26 |
Oblivion | 1 920 × 1 200 16× AF | 95 | 68 |
Blazing Angels 2 | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 35 | 50 |
Průměr | 55,4 | 56,7 |
Protože CrossFire nefunguje v leteckém simulátoru Blazing Angels 2 a v golfu Tiger Woods 08, vyhrává v průměru Ultra. Pokud bychom tyto dvě hry nebrali v potaz, ale zase dali nižší váhu hrám s vyššími fps, dopadlo by to stejně.
Podrobnější test provedl server dříve dobře známý hlavně jako HardWare.fr, nyní i v anglické verzi jako BeHardware.com:
BeHardware | ||||||
HD 3870 X2 | 8800 Ultra | HD 3870 X2 | 8800 Ultra | |||
ET: Quake Wars | 1 920 × 1 200 | 104,3 | 85,7 | 4× AA | 74 | 64,8 |
HL2: EP2 | 1 920 × 1 200 | 68,9 | 52,8 | 4× AA | 81,9 | 62,1 |
Stalker | 1 920 × 1 200 | 68 | 58,5 | 4× AA | ||
Rainbow Six: Vegas | 1 920 × 1 200 | 110,5 | 49 | 4× AA | 33,4 | |
Oblivion | 1 920 × 1 200 | 93,5 | 90,1 | 4× AA | ||
Colin McRae DIRT | 1 920 × 1 200 | 51,9 | 40,7 | 4× AA | 45,4 | 34,4 |
Bioshock DX9 | 1 920 × 1 200 | 131,5 | 83,3 | 4× AA | 64,4 | |
Bioshock DX10 | 1 920 × 1 200 | 100,6 | 87,3 | 4× AA | ||
Company of Heroes | 1 920 × 1 200 | 147,3 | 115,3 | 4× AA | 101 | 93,8 |
Company of Heroes DX10 | 1 920 × 1 200 | 33,6 | 50 | 4× AA | 42,9 | 42,3 |
World in Conflict | 1 920 × 1 200 | 46 | 40 | 4× AA | 35 | 37 |
World in Conflict DX10 | 1 920 × 1 200 | 38 | 37 | 4× AA | 13 | 32 |
Crysis high | 1 920 × 1 200 | 29,7 | 26,8 | 4× AA | 12,7 | 21 |
Crysis very high | 1 920 × 1 200 | 17,3 | 15,7 | 4× AA | 11,1 | 11,2 |
Průměr | 74,4 | 59,4 | 22,9 | 28,7 | ||
Průměr DX10 | 47,4 | 47,5 | 22,3 | 28,5 |
Zde zřetelně vidíte, jak se situace obrací po započtení nejnovějších her s využitím DirectX 10 prvků.
Čtenáři zmínili i Guru3D.com. Ačkoli se Hilbertovi Hagedoornovi rozpadla metodika, přesto výsledky uvedu:
Guru3D.com | |||
HD 3870 X2 | 8800 GTS-512 OC | ||
Call of Duty 4 | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 51 | 43 |
Crysis DX10 high | 1 920 × 1 200 16× AF | 25 | 21 |
HD 3870 X2 | 8800 GTX | ||
STALKER dyn. light. off | 1 920 × 1 200 AA 16× AF | 60 | 38 |
Battlefield 2 | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 148 | 137 |
War Front | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 90 | 86 |
Ghost Recon: AW 2 | 1 920 × 1 200 AA 16× AF | 77 | 72 |
F.E.A.R. | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 59 | 84 |
Bíložluté proužky pokaždé v přeházeném pořadí jsou na Guru3D dost matoucí, zvlášť když ve dvou hrách Hilbert testoval proti GTS a v pěti proti GTX. Výsledek ze S.T.A.L.K.E.R. a F.E.A.R. je na Guru3D přesně opačně než na jiných serverech, jinde jsou na tom karty zhruba 1:1.
HardOCP nemá mnoho her, zato má podrobné průběhy (doporučuji klepnout na odkaz v tabulce, odhaluje to propady fps u Multi-GPU) a v každém je několik minut hry.
HardOCP.com | |||||
HD 3870 X2 | 8800 GTX | ||||
Crysis DX10 | 1 600 × 1 200 | 26,2 | 28 | medium u HD 3870 X2 | high shaders u GTX |
HL2: EP2 | 1 920 × 1 200 8× AA 16× AF | 69,9 | 56,5 | ADSS | TRMS |
Unreal Tournament 3 | 2 560 × 1 600 16× AF | 39 | 43,3 | ||
Call of Duty 4 | 1 920 × 1 200 AA 16× AF | 41 | 45,9 | 2× AA | 4× TRMS AA |
Na HardOCP v jinak pojatém testu tedy kromě HL2: EP2 Radeon HD 3870 X2 tvrdě prohrává s GeForce 8800 GTX, všimněte si, že u GTX jsou pro stejná či lepší průměrná fps použita náročnější nastavení.
TomsHardware.com | ||||||
HD 3870 X2 | 8800 Ultra | HD 3870 X2 | 8800 Ultra | |||
Test Drive Unlimited | 1 920 × 1 200 | 64,2 | 80,8 | 4× AA 8× AF | 42,9 | 44,5 |
Supreme Commander | 1 920 × 1 200 | 54,4 | 38,7 | 4× AA 8× AF | 43,7 | 37,7 |
Age of Empires III | 1 920 × 1 200 | 88,2 | 79,5 | 4× AA 8× AF | 82,9 | 73 |
Oblivion | 1 920 × 1 200 | 94,2 | 88,1 | 4× AA 8× AF | 72,3 | 65,9 |
Stalker | 1 920 × 1 200 | 61,9 | 55,3 | |||
World in Conflict | 1 920 × 1 200 | 46,6 | 48,4 | 4× AA 8× AF | 35 | 45,5 |
Unreal Tournament 3 | 1 920 × 1 200 | 121 | 99,2 | 4× AA 8× AF | 52,6 | 47,6 |
Crysis high | 1 920 × 1 200 | 29,6 | 27,1 | 4× AA 8× AF | 19 | 19,8 |
Call of Duty 4 | 1 920 × 1 200 | 54,2 | 58 | 4× AA 8× AF | 37,8 | 41,1 |
Průměr | 68,3 | 63,9 | 48,3 | 46,9 |
Na Tom's Hardware dopadl Radeon HD 3870 X2 o pár procent lépe, redakce ale nepoužívá žádné DirectX 10 testy a Radeon si získal náskok hlavně v méně náročných hrách.
TechReport zaujal spíše srovnáním s CrossFire dvou HD 3870, ale navzdory méně testům, je metodika vcelku moderní, nicméně opět bez DX10:
TechReport | |||||
HD 3870 X2 | 8800 Ultra | ||||
Call of Duty 4 | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 59,8 | 54 | ||
HL2: EP2 | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 66,1 | 57,6 | ||
ET: Quake Wars | 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF | 67,9 | 70,3 | ||
Crysis high | 1 280 × 800 4× AA | 32,9 | 36 | ||
Crysis high | 1 680 × 1 050 | 30,4 | 30 | median low
|
|
Unreal Tournament 3 | 2 560 × 1 600 | 65,4 | 55,5 | 40 | 41 |
Průměr | 53,8 | 50,6 |
A nakonec se dostávám k testu na ComputerBase.de, který má sice pár nedostatků (chybí nové a velmi hraných her Call of Duty 4 a ET: Quake Wars, míchají se dohromady výsledky s velmi starými a novými ovladači, v Oblivion se testuje v dost nenáročném nastavení, ve World in Conflict intro sekvencí první kampaně demo verze hry a v Crysis se nezkouší very high), ale přesto je díky své podrobnosti dobrým vodítkem:
Přes svou podrobnost se ComputerBase nepokusí ani o náznak průběhu či propadů na min. fps (či problému „micro-stuttering“), což je pravidelně vyčítáno i v německé diskuzi k článku, přesto je v testu jedna chyba opravdu velká. A to je shrnutí na závěr. Jedná se zřejmě o prosté průměrování.
Hra, ve které karty běží 150 fps (a tedy nás až tak moc netrápí) a rozdíly jsou třeba 50 fps se tak v podstatě započítá s pětkrát větší vahou než hra, ve které karty bojují o plynulých 30 fps a rozdíly jsou do 10 fps.
Nemýlím-li se, většina z vás hraje již na LCD panelu a aby nedocházelo k jevu zvanému tearing, máte zapnutu vertikální synchronizaci, typicky na 60 Hz. Co se stane s často velmi vysokými výsledky na ComputerBase.de, když virtuálně zapnete VSYNC?
ComputerBase.de | VSYNC ON | |||||
HD 3870 X2 | 8800 Ultra | HD 3870 X2 | 8800 Ultra | |||
Anno 1701 | 1 600 × 1 200 | 60 | 60 | 4× AA 16× AF | 60 | 48,3 |
Clive Barkers Jericho | 1 600 × 1 200 | 39,9 | 46,9 | 4× AA 16× AF | 22,2 | 32,7 |
Company of Heroes DX9 | 1 600 × 1 200 | 60 | 60 | 4× AA 16× AF | 60 | 60 |
F.E.A.R. | 1 600 × 1 200 | 60 | 60 | 4× AA 16× AF | 60 | 60 |
Gothic 3 | 1 600 × 1 200 | 29,9 | 44,9 | 16× AF | 21 | 42,3 |
Oblivion | 1 600 × 1 200 | 60 | 60 | 4× AA 16× AF | 60 | 60 |
Prey | 1 600 × 1 200 | 60 | 60 | 4× AA 16× AF | 60 | 60 |
Rainbow Six Vegas | 1 600 × 1 200 | 60 | 46,9 | |||
STALKER | 1 600 × 1 200 | 58,7 | 47,3 | 16× AF | 40 | 39,8 |
Unreal Tournament 3 | 1 600 × 1 200 | 60 | 60 | 16× AF | 60 | 60 |
Bioshock DX10 | 1 600 × 1 200 | 60 | 54,8 | 16× AF | 60 | 54,2 |
Call of Juarez DX10 | 1 600 × 1 200 | 26 | 38,8 | 4× AA 16× AF | 12,5 | 20,8 |
Company of Heroes DX10 | 1 600 × 1 200 | 52,5 | 48,8 | 4× AA 16× AF | 44,1 | 37,7 |
Crysis DX10 high | 1 600 × 1 200 | 30,2 | 29,8 | 4× AA 16× AF | 17,4 | 21,3 |
Lost Planet DX10 | 1 600 × 1 200 | 44,3 | 52 | 4× AA 16× AF | 40,4 | 42,7 |
World in Conflict DX10 | 1 600 × 1 200 | 60 | 57,8 | 4× AA 16× AF | 56,4 | 39,2 |
Průměr s VSYNC | 51,3 | 51,8 | 44,9 | 45,3 |
Situace se nám obrací a nenáročné hry najednou nemají větší váhu.
Už rozumíte výsledku na ExtraHardware? Jednoduše jsem Radeon HD 3870 X2 podrobil nejtěžší zkoušce (ale už dávno připravené metodice, viz recenze 8800 GTS-512):
- méně tradiční hry, kde CrossFire ještě neškáluje
- nejnovější hry s využitím DirectX 10
- ultra náročná nastavení – možná maxima u všech her
Pokud ne, mám pro vás další důkazy, že Multi-GPU karty zatím nejsou tím pravým (a GeForce 9800 GX2 nebude podle mého názoru o moc lepší).
Minimální fps
Měřit min. fps je věc ošidná a musí se jen tam, kde vám nezpůsobuje náhodné výsledky třeba disk. I tak je to hodnota orientační a spíše ji dejte význam, pokud se nějak opakuje. Jestliže byste nevěřili grafům s minimálními fps na ExtraHardware, která ukazují, že CrossFire (ani SLI) prostě z 256bitové sběrnice 512bitovou neudělají a stejně tak v praxi nemáte k dispozici dvojnásobný fill-rate ani FLOPS výkon, musíte uvěřit alespoň podrobným grafům průběhu na HardOCP či všem měřením na DriverHeaven.net. Na této stránce se ATI/AMD k tomuto problému dokonce vyjádřilo a uznalo jej.
Micro stuttering
Mikro-potrhávání je fenomén, který se objevil až s Multi-GPU. Ty, aby byly dnes rychlé, používají AFR (střídání čipů/karet ve vykreslování snímků. Jiný režim dnes tak rychlý není. Jenže jak u SLI, tak u CrossFire dochází ke špatné synchronizaci a místo toho abyste při kritických 30 fps dostali při logování každého swap buffer (zobrazení toho, co je už kartou spočítáno, na displej) toto jako u single karty:
- 33 ms, 66 ms, 99 ms, 132 ms, ...
Dostanete třeba toto:
- 33 ms, 43 ms, 99 ms, 109 ms, ...
Ano, snímková frekvence může být stále 30 framů za sekundu, ale obraz je očividně méně plynulý. Synchronizace bude daleko větším problémem u 3-way SLI, CrossFireX čtyř karet a Quad-SLI (dvě 7950 GX2 či dvě 9800 GX2).
Problém v ČR zmiňoval například Jirka Souček, v zahraničí se o něm dlouho lidé baví na 3Dcenter fóru.
V ZIPu níže však najdete logy z Crysis a hlavně 3DMark06, v němž jde fixně nastavit 30 fps, kde k podobnému jevu nedochází (Windows XP, A64 X2, ATI CF 3200 čipset, beta Catalyst z 28. ledna). Redaktorům PC Games Hardware se toto při jiné konstelaci stávalo.
Důkaz o pravosti testů na ExtraHardware
Podrobné výsledkové logy všech deseti karet z recenze Radeonu HD 3870 X2, logy z FRAPS a TPUbench, screenshoty, ke stažení v jediném ZIP souboru (4 MB).
Fotografie testovaných karet i s vodoznakem jste viděli ve velkém počtu v již uveřejněných článcích (v některých i video).