Radeon HD 4890 vs. HD 4870
Jako obyčejně jsem tak trochu přemýšlel, jak recenzi nejnovějšího Radeonu začít. Hyperaktivní české zastoupení AMD poslalo navzdory slibům moře materiálů k nastudování (ano, je to bohužel ironie), naštěstí alespoň své tiskové zprávy má AMD na svém webu. Ta k Radeonu HD 4890 mi byla obzvláště nápomocná. Hned první odstavec je totiž mimořádně výživný.
AMD today introduced the ATI Radeon™ HD 4890 graphics card, driven by the world’s most powerful graphics processor. The newest addition to the award-winning ATI Radeon™ HD 4000 series boasts a whopping 1.36 TeraFLOPs of compute power, superior GDDR5 memory, and super-high engine clock speeds capable of nearly 1GHz. The advanced design of the ATI Radeon HD 4890 delivers the best game experience in its class, including the latest ground-breaking DirectX® 10.1 titles. In addition, with the introduction of the ATI Radeon HD 4890, AMD continues to enhance its “Dragon” desktop platform technology, designed to provide exceptional value to OEMs, channel partners, and do-it-yourself (DIY) consumers.
Ačkoli někteří možná namítnou, že nejvýkonnější je přeci GeForce GTX 285, AMD má pravdu. Co se týče výpočtů v plovoucí desetinné čárce, má Radeon HD 4890 s 1,36 TFLOPS nad GeForce GTX 285 náskok. V praxi se ale tento rozdíl výkonu projevuje spíše při výpočtech s dvojnásobnou přesností, resp. počtem míst (double precision), a to pak násobně. Jenže to už jsme na půdě GPGPU, tedy použití grafického procesoru pro obecné výpočty a to asi nezajímá tak velké procento našich čtenářů jako výkon grafické karty ve hrách.
Opravdu mě zaujal konec odstavce, v němž AMD zmiňuje DIY zákazníky. Do-It-Yourself (udělej si sám) hned v první odstavci uvedení nového produktu, to je totiž trochu ironie. Třeba takový referenční Radeon HD 4850 byl fantastický co do poměru cena/výkon+funkce, ale jednalo se skutečně o kartu dodělej si sám. A to právě mnoho lidí, pro něž je PC koníčkem, možná nadchlo. Nasadím Accelero, snížím napětí v idle a mám ideální kartu. A AMD jako by to věděla: zdá se mi, že takový prostor pro doladění si dává u čím dál více svých produktů. Nic to v podstatě nestojí a ještě je to bezva do prezentací.
Trochu se to týká i Radeonu HD 4890: přímo v ovladačích, konkrétně v Catalyst Control Center v záložce OverDrive, totiž máte nevídaně volné ruce. Čip RV790 běžící v základu na 850 MHz lze jednoduchým posunutím táhla nastavit na 1 GHz. Ale pozor, nikdo vám stabilní běh na této frekvenci nezaručuje a dokonce přímo v tiskové zprávě se AMD od případného poškození karty distancuje (AMD product warranty does not cover damage caused by performance tuning, even when enabled using ATI Catalyst™ software). Na druhou stranu vás mohu uklidnit, zničit kartu pouhým zvyšováním taktů v CCC je docela umění. Povětšinou nestabilní přetaktování ustojí i operační systém, zejména jde-li o Windows Vista s modelem ovladačů WDDM. I ve Windows XP však funkce VPU Recover ledaccos zachrání.
Ještě než jsem jsem zmerčil onen první odstavec tiskové zprávy AMD jsem recenzi chtěl začít důkladným srovnáním rozdílů mezi starým dobrým Radeonem HD 4870 a novým HD 4890. První změnou, kterou asi zaznamentáte, je přidání jedné heatpipe do chladiče.
Po bližším průzkumu si všimnete, že Radeon HD 4890 má sice o jednu navíc, zato druhá a třetí heatpipe u chladiče této karty se v průměru tak zhruba vyrovnají druhé heatpipe u HD 4870. Distribuce tepla do pasivu je ale asi lepší.
Zejména na makrofotografiích na další stránce si pak budete moci všimnou, jak je spodní část měděné základy pokryta fólií. Zřejmě proto, aby se teplo nevracelo zase k čipu a PCB. Fólie je samozřejmě v místě styku chladiče s jádrem RV770/790 přerušena.
Oba větráčky jsou stejné, jen ten u Radeonu HD 4890 má trochu větší samolepku.
Definitivní důkaz: v obou případech NTK (HK) Limited, CF1275-B30H-C004, 12 V, 1,0 A (spotřeba při plných otáčkách tedy až 12 wattů). Liší se jen týden výroby.
Po klepnutí na obrázek níže, si jej budete moci prohlédnout v detailním (šestimegapixelovém) rozlišení. Jednotlivé rozdíly „pod chladičem“ si ještě rozebereme.
Tou hlavní změnou je samozřejmě grafický čip (jádro). RV770 v Radeonu HD 4870 byl trošičku menší. To proto, že RV790 z Radeonu HD 4890 je konstruován pro dosažení vyšších frekvencí. Konkrétně AMD přidala tzv. decap ring. Rámeček decouple kondenzátorů (decouple capacitors) má poměrně nevýznamný vliv na plochu čipu, zato významně redukuje šum v signálu a umožňuje tak dosažení vyšších frekvencí. To, že by RV790 na rozdíl RV770, ale podobně jako RV710/730/740 podporoval burst memory reads byla fáma, kterou vyvrátilo samo AMD. Výkon RV770 na stejném taktu jako RV790 je naprosto shodný, což dokazuje třeba HardWare.fr. Stejně tak samozřejmě i funkce.
Další změny se udály v napájecí kaskádě. Ta je nově řízena dvěma čipy Volterra VT1165MF. S jedním jsme se setkávali u Radeonů už od dob R600 (Radeon HD 2900 XT).
Ne zrovna nevýznamné změny se udály i v samotném napájení: Především velká cívková pole jsou nyní osazena ve dvojnásobném počtu.
PA1312NL se stará o dvě fáze napájení, šváb s nápisem CPLA-3-50 dle
počtu vývodů pak asi o další tři. K tomu samozřejmě dva řídící čipy
Volterra. Na Radeonu HD 4870 byl osazena jediná vícefázová cívka Vitec
59PR9853 a dva VRM (Pulse PA0511).
Gigabyte Radeon HD 4890 (a 4870) na půl stu fotografií
Ještě se na moment vrátíme ke srovnání Radeonu HD 4870 a 4890. Tentokrát i s pásmem, jež vám pomůže odhadnout místo pro kartu ve vaší skříni. Nezapomeňte ale, že napájecí konektory směřují dozadu, a budete tak potřebovat ještě trochu více místa.
A teď už Radeon HD 4890 v celé své kráse:
Mimo poměrně velkého množství šroubků a kříže zajišťujícího přítlak základny chladiče zcela kompletní rozebraný Radeon HD 4890:
Informace pro ty, kdo by chtěli vyměnit chladič za nějaký alternativní: Rozteče děr kolem GPU zůstaly na už vcelku standardních 52 mm.
Následují fotky ze srovnávní obou Radeonů, jen tentokrát máte k dispozici trochu vyšší rozlišení (po klepnutí na náhled):
GDDR5 paměti Qimonda. Označení IDGV1G-05A1F1C-40X (zejména to 40X na konci) napovídá, že jsou schopny běhu na 1 GHz. To znamená teoreticky propustnost až 4 Gb/s.
Následující fotky byly pořízeny na 512MB Radeonu HD 4870 od Gigabytu (rovněž ref. provedení):
Radeon HD 4890 opravdu dorazil v prodejním balení, karta je docela dobře chráněna pěnovou výztuží:
Parametry karet v tabulce, GPU-Z a pohled do BIOSu karty
Parametry Radeonu HD 4890 i dalších karet, jež jsou k němu anebo k tomuto článku v nějakém kontextu, jsem shrnul do obvyklé tabulky:
Detekce karty v posledním GPU-Z:
Monitoring karty v idle:
Pohled do BIOSu
Díky TechPowerUp BIOS Editoru můžete vidět některá nastavení napětí, informace o kartě z jejího BIOSu a také profil teplotní regulace ventilátoru.
Testovací konfigurace: hardware a software
Testovací konfigurace
Hardware
- monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
- procesor: Intel Core i7 920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
- základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
- paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
- pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
- optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
- zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
- skříň: Cooler Master Centurion 534
- chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
- systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm
Operační systém a ovladače
- Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 (64-bitová verze)
- ATI Catalyst 9.3 WHQL pro Radeon HD 4850/4870
- ATI Catalyst 9.3 (změněný INF) pro Radeon HD 4890
- Nvidia GeForce 182.08 WHQL pro GeForce 9800 GTX+ a GTS 250
- Nvidia GeForce 185.65 pro GeForce GTX 260/285
Testovací software
- 3DMark Vantage (1.1)
- Bioshock (demo)
- eVGA Precision (1.5.1)
- Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool (0.31)
- Furmark (1.6.0)
- GPU-Z (0.3.3)
- NiBiTor (4.9)
- RivaTuner (2.22)
- TechPowerUp Radeon BIOS Editor (1.2)
- Window Clippings (2.3)
Herní testy
- Assassin's Creed (1.01/1.02, DirectX 10.1, 2008/04)
- Metacritics: 79 % (users: 82 %), Gamerankings: 80 %
- Call of Duty: World at War (1.3, DirecX 9.0c, 2008/11)
- Metacritics: 83 % (users: 69 %), Gamerankings: 84 %
- Crysis Warhead (1.1.1.687, DirectX 10, 2008/08)
- Metacritics: 84 % (users: 82 %), Gamerankings: 85 %
- Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0, OpenGL, 2007/09)
- Metacritics: 84 % (users: 83 %), Gamerankings: 84 %
- Far Cry 2 (1.02, DirectX 10.1, 2008/10)
- Metacritics: 85 % (users: 55 %), Gamerankings: 85 %
- Mirror's Edge (1.01, DirectX 9.0c, 2009/01)
- Metacritics: 80 % (users: 81 %), Gamerankings: 80 %
- Race Driver GRID (1.2, DirectX 9.0c, 2008/05)
- Metacritics: 87 % (users: 76 %), Gamerankings: 88 %
- S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.5.07, DirectX 10.1, 2008/09)
- Metacritics: 75 % (users: 77 %), Gamerankings: 73 %
- The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.046, DirectX 9.0c, 2006/03)
- Metacritics: 94 % (users: 75 %), Gamerankings: 93 %
- Tom Clancy's H.A.W.X. (demo, DirectX 10.1, 2009/03)
- Metacritics: 73 % (users: 85 %), Gamerankings: 77 %
- Trackmania Nations Forever (2.11.11, DirectX 9.0c, 2008/04)
- Metacritics: 84 % (users: 87 %), Gamerankings: 87 %
- World in Conflict (1.008, DirectX 10, 2007/09)
- Metacritics: 89 % (users: 76 %), Gamerankings: 89 %
- Zaklínač (The Witcher, 1.3, DirectX 9.0c, 2007/10)
- Metacritics: 81 % (users: 93 %), Gamerankings: 81 %
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za poskytnutí procesoru Intel Core i7 920 děkujeme společnosti Czech Computer
Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston
Za poskytnutí základní desky GA-EX58-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte
Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT
Za poskytnutí teplovodivé pasty Noctua NT-H1 děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution
Za poskytnutí chladiče Scythe Mugen 2 děkujeme společnosti Scythe
Assassin's Creed (DX10.1)
Assassin's Creed
Pro měření použijte FRAPS, do volby automatického vypnutí po nějakém čase zadejte 72 sekund. Ve hře nastavte všechny detaily na maximální hodnoty, vypněte vertikální synchronizaci. Anti-aliasing se nastavuje také ve hře (vzorkování) a hodnota 3/3 by měla odpovídat 4× MSAA. Ten si lze ale dopřát jen do rozlišení 1680 × 1050 px včetně.
Po nastavení musíte mít hru uloženu na začátku prvního města (Masyaf), dole u studny (můžete využít i můj profil právě s takovou uloženou pozicí). Poté od studny vyběhněte ulicí nahoru (snažte se vyhýbat srážkám s kolemjdoucími, malé škobrtnutí ale nevadí. Používejte běh (pravé tlačítko myši), ale ne sprint (mezerník)) až k sekvenci ukazující pevnost. Po jejím skončení se otočte a vraťte se k domu, na který vylezete po žebříku. Dojděte až na jeho roh tak, abyste viděli z města pod vámi co nejvíce. Takto setrvejte několik vteřin a logování FRAPS se samo vypne. I při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření jistá malá dávka nepřesnosti (při naučení se průchodu se lze vejít do chyby 2 %).
U Assassin's Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si ani při pečlivějším studování screenshotů (alespoň v testované části) nevšiml. Zubaté stíny na Altairových šatech anebo lehce poblikávající spáry domů se objevují v obou verzích hry.
Call of Duty 5: World at War (DX9)
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Po výskoku z vybuchlého tanku držte stále klávesu pro pohyb vpřed, FRAPS po chvíličce sám přestane logovat. Měření jsou opakovatelná s velmi malou odchylkou.
Crysis Warhead (DX10)
Crysis Warhead
K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych měl měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. V tomtom druhém průběhu rovněž zaznamenám podrobný FRAPSLOG. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Pozor, Crysis Warhead je jednou ze dvou her v metodice, kde je k měření použito režimu timedemo (= zobraz zcela všechny snímky, jak rychle to jde). Křivky karet v průběhovém grafu jsou proto od sebe vzájemně časově posunuty.
Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)
Enemy Territory: Quake Wars
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.
Enemy Territory: Quake Wars je tou druhou hrou, kde je k měření
použito režimu timedemo (= zobraz zcela všechny snímky, jak rychle to
jde). Křivky karet v průběhovém grafu jsou proto od sebe vzájemně časově posunuty.
Far Cry 2 (DX10.1)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Mirror's Edge (DX9, PhysX)
Mirror's Edge
Přesné testování v Mirror's Edge je usnadněno naskriptovaným průchodem FlybyFlight (spustíte např. takto: "D:\Hry\Mirror's Edge\Binaries\MirrorsEdge.exe" -FlybyFlight), který prolétne pokaždé stejně části děje v epizodě Flight. Před spuštěním testu nastavte FRAPS na 62 vteřin, pak je důležité, abyste začali logovat hned po načtení lokace. V TdEngine.ini je třeba vypnout položku bSmoothFrameRate (nastavte na False), rozšířenou PhysX i maximální detaily zapínám přes menu hry.
Lokace v benchmarku je mimochodem také první místo hry, kde při skutečném hraní a zapnutou rozšířenou fyzikou bez akcelerace PhysX dojde k hrubým propadům výkonu. Více v článku Mirror's Edge, PhysX, GeForce, Radeony a procesory.
Race Driver GRID (DX9)
Race Driver GRID
FRAPS nastavte na vypnutí po 31 vteřinách. Po spuštění hry s nainstalovanou záplatou 1.2 zvolte v nabídce Race Day. Všechno mimo lokace (Location) a okruhu (Route) ponechte, tyto změňte na Milan a Castello Circuit B. V následující obrazovce vyberte start až za všemi dalšími auty (Grid Position: Back). Ihned po načtení trati spusťte FRAPS a startujte schválně pomalu: tak, abyste se drželi stále kousek za ostatními. To vydržte až do první prudší zatáčky, v níž akorát vyprší lhůta 31 vteřin a logování FRAPSu bude u konce.
Veškeré detaily jsou nastaveny na maximální hodnoty (Overall Detail: Ultra), anti-aliasing je zapínán rovněž přes menu hry. Změna rozlišení bohužel vyžaduje restart.
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (DX10.1)
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
U pokračování hry ze zóny kolem Černobylu jsem si opět vystačil hned s prvním táborem. Tentokrát jsem měření zjednodušil a udělal jej jednak přesnějším a rovněž srovnatelným se serverem PC Games Hardware. Jinými slovy využívám uloženou pozici PCGH (Users\Public\Documents\stalker-stcs\savedgames), která nejenže obsahuje výkondrásající paprsky vycházejícího slunce (god rays), ale stačí u ní po načtená spustit FRAPS, držet klávesu W pro pohyb vpřed a FRAPS vypnout před naražením do plotu. Měření je tak poměrně dost přesné.
Používám takřka plné detaily, náročný režim Enhanced full dynamic lighting (DX10), všechny legrace jako SSAO zapnuty. Jen anti-aliasing průhlednosti už nezapínám. Zapnutí či vypnutí anti-aliasingu vyžaduje restart hry, rozlišení nikoli.
Enhanced full dynamic lighting je režim, který umožní zapnout několik funkcí jako třeba Volumetric Smoke či Wet Surfaces (více v tomto srovnání). U karet ATI Radeon zapínám podporu DX10.1 (zlepšuje výkon, obraz nechávám při stejném nastavení), anti-aliasing průhlednosti budou snad stíhat grafické karty nějaké další generace. Jen pro zajímavost: DX10.1 režim tohoto A-tested objects vyhlazování je asi hezčí, ale náročnější.
The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s maximálními detaily a HDR. Soubor s nastavením (vše na maximum) a uložená testovací pozice ke stažení: zde.
Anti-aliasing i anizotropní filtrování vynuťte v ovladačích, v souboru Oblivion.ini se přesvědčte, že máte vypnutou vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0). Po spuštění hry si nahrajte mou uloženou pozici číslo 260 a po načtení ihned začnětě logování FRAPSem a pohyb vpřed. Držte stále klávesu pro pohyb vpřed, dokud se neobjeví nápis upozorňující na to, že dále už nemůžete. Když nastavíte automatické vypnutí FRAPSu po 34 vteřinách, nic taky nezkazíte.
Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)
Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)
V arkádovém simulátoru bojových letadel lze využít nejen DirectX 10 pro efekty jako SSAO či volumetrické paprsky, ale také DirectX 10.1. Tuto revizi lze použít jak pro zrychlení hry na kartách, které ji podporují (což činím), nebo pro zlepšení obrazu nastavením SSAO na very high (což kvůli porovnatelnosti výsledků s kartami bez podpory DirectX 10.1 nečiním).
V nabídce s grafikými nastaveními je i tlačítko spouštějící zabudovaný benchmark, což v praxi znamená oblet města. Průběh loguji samozřejmě i FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty (průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).
Trackmania Nations Forever (DX9)
Trackmania Nations Forever
Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Ten používám pro realistické a současně přesné měření i já. Detaily mám nastaveny na maximální hodnoty, anti-aliasing i anizotropní filtrování zapínám přímo přes možnosti hry a nastavením stínů na komplexní překračuji nejnáročnější předdefinovaný profil.
World in Conflict (DX10)
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.
Zaklínač (The Witcher) (DX9)
Zaklínač (The Witcher)
Opakovatelné testování v Záklínačovi není úplně jednoduché. Pro měření je samozřejmě používán nástroj FRAPS, detaily i anti-aliasing a anizotropní filtrování nastavuji v nabídce hry. Verze hry 1.3 a grafické karty s více jak 512 MB paměti by měly nabídnout i 4× AA přímo ve hře. U karet Nvidia GeForce funguje spolehlivě i vynucení anti-aliasingu v ovladačích, u karet ATI Radeon bohužel ne. Jakmile v ovladačích zvolíte 4× AA (MSAA, Box), vypne se anti-aliasing ve hře. A to bez ohledu na to, zda jej máte v menu hry zapnutý či vypnutý. Toto alespoň platí pro ovladače Catalyst 9.3.
Každopádně po načtení uložené pozice z Lesa na Blatech se otočte přímo na vstupní bránu do háje druidů, stiskněte klávesu pro pohyb vpřed a současně odstartujte logování FRAPSu (typicky F11). Projděte co nejpříměji, vyhněte se co nejmenším úkrokem ze směru. Logování vypněte v bažině, kde už opravdu dále směrem kupředu jít nejde. Měření jsou opakovatelná s překvapivě malou odchylkou, problémem je jen počasí. Jakmile načtete uloženou pozici a na Blatech prší, rovnou ji nahrajte znovu a doufejte ve vyčasený den (častější případ). Výkon karet je při deštivém počasí nižší. Při benchmarkování používám pohled přes rameno (F3).
Více v článku Zaklínač (The Witcher) vs. hardware: tweakguide.
3DMark Vantage
3DMark Vantage
Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.
Radeon HD 4890, 1 GB, Performance:
Radeon HD 4870, 1 GB, Performance:
GeForce GTX 285, 1 GB, Performance:
GeForce GTX 260 (SP216), 896 MB, Performance:
GeForce GTS 250, 1 GB, Performance (s PhysX – ovlivňuje CPU score i celkové skóre):
Radeon HD 4850, 1 GB, Performance:
GeForce 9800 GTX+, 512 MB, Performance:
Radeon HD 4850, 512 MB, Performance:
Implicitním nastavením a také jediným, které si můžete v neplacené
verzi 3DMarku Vantage zkusit, je Performance. To zvolí rozlišení 1280 ×
1024 px, nastavení shaderů „performance“ a post-processsing 1:2. Po registraci získáte přístup také k profilům Entry, High a Extreme.
Hlučnost
Hlučnost
Měření hlukoměrem jsou prováděny ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta.
Tentokrát jsem ještě nestihl karty otestovat v nočních (či časně ranních hodinách) hlukoměrem, a tak mám v dB(A) jediný neúplný graf z FurMarku. Výsledky hlučnosti doplním po pár dnech, nebo se s nimi v kompletnější podobě setkáte v další recenzi.
Naměřené decibely nejsou úplně vše, takže se pusťme ještě do subjektivního hodnocení:
- Radeon HD 4890 – v idle se podobně jako u Radeonu HD 4870 jedná o poměrně tichou kartu, náhodné roztáčení větráku na max. jako u prvních HD 4870 se už nekoná. Stačí však chvilka v 3D zátěži a větrák se točí už na dost hlučných 2500 ot./min.
- Radeon HD 4870 – v idle pro většinu hráčů určitě dostatečně tichá karta, ani v zátěži není hluk nesnesititelné. Spíše se jedná o hluboké šumění a bručení ventilátoru, který se typicky pohybuje na 1900–2100 rpm. Manuální regulací nedosáhnete tak nízkých otáček, jaké nastaví automatika, proto je hlučnost naopak o něco vyšší.
- GeForce GTX 280 – FurMark (3200 rpm a velký hluk nad 65 dB(A)) dokáže GTX 280 hodně vytočit, ve hrách jsou ale teploty nižší. A tím pádem i hluk, protože stačí 2100 rpm. V idle platí to stejné, co u GTX 260.
- GeForce GTX 260 SP216 – v idle do tichého počítače zdánlivě nevhodná, ale díky nízkému zahřívání stačí v RivaTuneru či Precision nastavit 25 namísto 40 % otáček a rázem máte velice tichou kartu. V zátěži se umí větrák roztočit a foukat pořádně, jedná se ale o snesitelný hukot podobný projevu Radeonu HD 4870 v zátěži. Ve hrách se větrák točí většinou kolem 1700 rpm, ve FurMarku jde až na 2100 rpm.
- Gigabyte Radeon HD 4850 Silent-Pipe IV – pasivní chladič opravdu žádný zvuk nevydává
- Gigabyte GeForce GTS 250 – Zalman VF1050 je sice účinnou záležitostí, ale Gigabyte zase ten dolar za regulaci otáček musel ušetřit. Chladič bude tím nejhlučnějším ve většině běžných PC, díky vysoké účinnosti jej ale můžete manuálně (hardwarově) zregulovat. K tichému chodu postačí Zalman Fan Mate 2 za 80 Kč.
- eVGA GeForce GTS 250 SuperClocked – referenční chladič nepříjemně překvapil. Zatímco stejně vypadající Cooler Master na 8800 GTS-512 se dal považovat za slušně tichý, ten na GTS 250 se projevoval hlubším vrčivým zvukem. Možná nebyl úplně v pořádku a jiný vzorek karty by byl lepší. Nefungovala bohužel ani manuální regulace, 35 % otáček v idle se drželo, ať jsem zkoušel hýbat s čímkoli. Teplotní regulace ale funguje a v zátěži už je chladič celkem hlučný.
- Gainward GeForce 9800 GTX+ – v idle není hlučnost tohoto chladiče nějak nesnesitelná, v zátěži už je Gainward ale hlučný hodně. Manuální softwarová regulace se mi opět nedařila.
- Gigabyte Radeon HD 4850 – referenční chladič vypadající ten na Radeonu HD 3850 (jen s jinými lopatkami větráku) bohužel není tichý ani u druhého zkoušeného kusu. V idle to ještě jde, kvalitnější skříň zřetelné vrčení motůrku snad ještě odhluční. V zátěži už je vrčení dost zřetelné.
Spotřeba
Spotřeba
Sestava s přetaktovaným Core i7 920, 6 GB paměti a herní grafickou kartou už něco spořádá, hodnotám od 100 wattů v idle se tedy nedivte.
Bohužel ještě nemám naměřenu žádnou 55nm GeForce GTX, takže zatím se musíte spokojit se staršími 65nm a žravějšími GTX 280 a 260. Radeon HD 4890 i tak v idle spotřebuje více wattů, přesto lze vidět i malé zlepšení proti HD 4870. To proto, že takty v idle neklesají už jen na 500/900 MHz, ale na 240/975 MHz.
Aktualizace: Spotřeba Radeonu HD 4890 v idle režimu s novějším ovladačem klesla téměř o dvacet wattů.
Nižší spotřebu HD 4890 ve FurMarku si lze vysvětlit lepším a hlučnějším chlazením (podpořeným navíc mnou aplikovanou pastou Noctua NT-H1).
Gigabyte ke svým zdrojům řady Odin GT dodává zajímavou utilitu Power Tuner, ve které kromě regulace větráku, sledování teplot a dalších věcí můžete vidět i spotřebu sestavy. Nakolik jsou tato měření přesná, to nevím, ale vypadají docela jako čísla korelující se spotřebou na wattmetru, jen tentokrát bez (ne)účinnosti zdroje.
Teplotní testy
Teplota
Teplotu GPU jsem odečítal z programů GPU-Z a RivaTuner (pro všechny karty oba programy ukazují stejné hodnoty) zhruba po 10 minutách klidu ve 2D prostředí Windows Vista.
Radeonu HD 4890 jsem kvůli tomu, že měl rozbitý větrák s osmicí (a u karty s hlučností v idle nad 63 dB(A) se opravdu nedalo sedět), musel provést výměnu za identický větráček z Radeonu HD 4870. Zbytek chladiče včetně pasivu se třemi heatpipe jsem samozřejmě ponechal, jen lacinou pastu od výrobce nahradil kvalitní pastou Noctua NT-H1. To vše mohou být důvody pro nižší teploty, v zátěži FurMark jsou pak příčinou také vyšší otáčky Radeonu HD 4890.
Teplotu z extrémní 3D zátěže programu Furmark odečítám poté, co křivka teploty přestane růst. Spouštěcí soubor je přejmenován na etqw.exe.
Přetaktování
Přetaktování
Těšil jsem se na testy Radeonu HD 4890 na frekvenci jádra 1 GHz, ale bohužel. Ačkoli to táhlo Catalyst OverDrive umožňuje, testovaná karta v referenčním provedení na takovou frekvenci neměla ani náhodou.
Mimochodem jsem vyzkoušel také AMD GPU Clock Tool v poslední dostupné verzi (kdybych chtěl třeba ještě vyšší frekvence než nabízí Catalyst Control Center), ale ta ještě RV790 nepodporuje:
Vrátil jsem se tedy k pokusům v CCC a nakonec našel nejvyšší stabilní frekvenci jádra na 925 MHz. Ani o 5 MHz více (to je také nabízený nejmenší krok). U pamětí jsem byl výrazně úspěšnější a 1150 (4600 efektivně) MHz považuji za solidní výsledek.
Jak se takové přetaktování projevilo a výkonu v některých náročných hrách, vidíte v grafech:
Samozřejmě netvrdím, že nemůžete být úspěšnější, ale s 1 GHz raději nepočítejte. Koneckonců pěkné zprůměrování máme díky GPUReview v této novince o taktování Radeonu HD 4890 a GeForce GTX 275.
Shrnující grafy a verdikt
Verdikt
Opět je čas na to, abych něco vzkázal přeskakovačům z první kapitoly rovnou na verdikt: Nevíte, o co přicházíte. Kromě výkonu v jednotlivých hrách byste třeba na grafech průběhu fps mohli vidět, zda Radeon HD 4890 oproti Radeonu HD 4870 zásadně pomůže v plynulosti u některých titulů (nepomůže) anebo na videích přesně vidět, jak je testováno. Grafy průběhu vám pak mohou dokázat, že měření jsou poměrně dobře opakovatelná.
Pojďme ale tedy ohodnotit nějak Radeon HD 4890. Nejprve si shrneme výkon ze všech herních testů, každá hra se na výsledném skóre tedy podílela vahou 1/13.
Následovat nemůže nic jiného než graf poměru výkon/cena. Jako obvykle jsem hledal nejnižší ceny karet stejného výkonu, jaký vidíte v grafech. Musí se jednat o ceny skladem a ceny vč. DPH. Prohledal jsem čtyři e-shopy (alfacomp.cz, barbone.cz, czc.cz a softcom.cz) a našel takovéto nejnižší ceny (platné k 2. 4. 2009). Koneckonců dle ceny byly uspořádány také karty v grafech.
Ač je Radeon HD 4890 kartou dost výkonnou, stále si ještě drží vcelku solidní poměr výkon/cena. Když uvážíme, že jde lépe přetaktovat než Radeon HD 4870, není to vůbec špatné. Oproti Radeonu HD 4870 však zamrzí agresivnější větrák, osobně bych raději měl o něco vyšší teploty a tišší kartu. Naopak AMD lehce zapracovalo na spotřebě v idle, což potěší.
Na totální verdikt vzhledem ke konkurenci ještě počkám až po otestování GeForce GTX 275, zatím ve světě dopadá výkonnostně tento souboj poměrně vyrovnaně. Radeon HD 4890 dokáže vyhrát tam, kde se testuje menším počtem pro testy grafik velmi osvědčených titulů, GeForce GTX 275 zase tam, kde je použito opravdu hodně her.
Já srovnával s GeForce GTX 285, od níž je Radeon HD 4890 ale daleko výkonnostně a naštěstí ještě dále cenově, a GeForce GTX 260 SP216. Ta je momentálně asi nejvýhodnější koupí z těchto karet, protože ji tu Gainward dlouhodobě prodává v přetaktováném provedení za nízkou cenu. Radeony však i v této recenzi ukázaly, že oproti 448bitovým GeForce asi budou vždy trochu méně ztrácet ve vyšším rozlišení s anti-aliasingem. Možnosti DirectX 10.1 a urychlení s ním pak ukazují hry jako Assassin's Creed (rychlejší AA ušetřením jednoho rendering pass), Stalker: Clear Sky a hlavně Tom Clancy's HAWX (s DX10.1 si Radeony dramaticky pomohou při výkonu se zapnutým MSAA a obraz vylepšujícím SSAO). GeForce mi zase připadá jakoby kompatibilnější s vyšším počtem her (nekolísající výkon, fungující AA apod.), s jejím lépe navrženým chlazením se dá lépe pracovat (utišit v idle, mít nízké teploty i při OC, ...), má lépe vyřešenou správu napájení v idle a momentálně je Nvidia cenově velmi agresivní. Definitivní rozuzlení jsem ale slíbil až na recenzi GTX 275, jejíhož cenově atraktivního zástupce (od Gainwardu) už mám v testovacím PC.
Aktualizováno: srovnání Radeonu HD 4890 s GeForce GTX 275 naleznete v recenzi druhé jmenované karty.
Gigabyte Radeon HD 4890
+ nejvýkonnější jednočipový Radeon
+ většinou solidní rezerva k přetaktování
+ rozumně nasazená cena
+ poměrně tichý chod v idle
– hlučný větrák už po chvíli zátěže
– spotřeba v idle stále o dost horší než u GeForce GTX 2xx
Za zapůjčení grafických karet Radeon HD 4890 a HD 4870 děkujeme společnosti Gigabyte