Hlavní navigace

Radeon HD 5770 versus HD 4870 a GeForce GTX 260

13. 11. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Silnější z bratří Juniperů

Ačkoli už v recenzi Radeonu HD 5750 jsem vám ukázal slajd AMD hovořící o tom, že jak Radeon HD 5750, tak silnější HD 5770 mají být pokračovateli Radeonu HD 4850, cenově to vypadá trochu jinak. Radeon HD 4870 má svého nástupce v Radeonu HD 5850 a Radeonem HD 5870 se AMD dostala v jednočipech o třídu či půltřídu výše. Něco jiného jsou ale tržní plány a něco jiného realita. Radeon HD 5770 dnes stojí zhruba tolik co GeForce GTX 260 s 216 stream procesory a Radeon HD 4870 je o několik set korun levnější než obě tyto karty. A protože obě zmíněné karty patří posledního tři čtvrtě roku k nejvýhodnějším volbám, není výchozí pozice výkonnějšího Juniperu snadná.

Na rozdíl od Radeonu HD 5750 nemá HD 5770 žádné jednotky v čipu neaktivní (pokud opět nebyla použita redundance kvůli výtěžnosti) a nese tedy plných 800 stream procesorů v 5D uspořádání. Stream procesory jsou sdruženy v 10 SIMD blocích, z nichž má každý k dispozici čtyři texturovací jednotky. HD 5770 má tedy celkem 40 texturovacích jednotek, o čtyři více než HD 5750 a stejně jako třeba HD 4870.

Sběrnice Juniperu je 128bitová. A to jak u HD 5770, tak u HD 5750.
Počet RBE (nebo ROP, Render Back Ends či Raster Outputs) je u obou
Juniperů tím pádem také shodný (zpracování 16 pixelů nebo 64
Z-/stencil). 128bitová paměťová sběrnice je doplněna rychlými GDDR5
moduly. Propustnost pamětí je tak u HD 5770 lepší než u Radeonu HD 4850 (kombinace širší 256bitové
sběrnice a pomalejších GDDR3 pamětí), ale bohužel daleko za Radeonem HD 4870 (256bitová sběrnice + GDDR5).

Teselace, DirectX 11 a Eyefinity

Juniper má stejně jako Cypress hardwarovou teselační jednotku
("tesselator"), videoprocesor UVD druhé generace a i přímo v čipu
zahrnutý kompozitor pro Multi-GPU zapojení (CrossFireX). Blokové schéma Juniperu a základní přednosti DirectX 11 shrnuté v tabulce najdete v recenzi Radeonu HD 5750.

Velmi dobrý a praktický test Eyefinity vydal nedávno web ComputerBase.de. Krom popisu nástrah a výhod najdete v odkazovaném článku také výkon s Eyefinity na kombinaci deseti her, čtyř rozlišení (mimo standardního 1920 × 1200 px právě Eyefinity rozlišení 2400 × 600, 3840 × 1024 a 5760 × 1200 px) a tří grafických karet (Radeon HD 5870, 5850 a právě 5770).

Mnoho dalšího z architektury a technologií pak platí pro Radeony HD 5700 stejně jako pro Radeony HD 5800 a více jste se mohli dočíst v později ještě výrazně aktualizované recenzi Radeonu HD 5870. Jmenovitě kupříkladu:

Srovnání základních parametrů některých testovaných karet

 

Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon
HD 4850 HD 4870 HD 5750 HD 5770 HD 5850 HD 5870
Jádro RV770 RV770 Juniper Juniper Cypress Cypress
Výrobní proces 55 nm 55 nm 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm
Velikost jádra 263 mm2 263 mm2 181 mm2 181 mm2 330 mm2 330 mm2
Tranzistorů 956 mil. 956 mil. 1,04 mld. 1,04 mld. 2,15 mld. 2,15 mld.
Stream
procesorů
160 (800) 160 (800) 144 (720) 160 (800) 288 (1440) 320 (1600)
Takt jádra 625 MHz 750 MHz 700 MHz 850 MHz 725 MHz 850 MHz
Takt SP 625 MHz 750 MHz 700 MHz 850 MHz 725 MHz 850 MHz
ROP/RBE 16 16 16 16 32 32
Texturovacích
jedn.
40 40 36 40 72 80
Paměť 512 MB GDDR3 512 MB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5
Takt pamětí 993 MHz 1800 MHz 2300 MHz 2400 MHz 2000 MHz 2400 MHz
Šířka sběrnice 256-bit 256-bit 128-bit 128-bit 256-bit 256-bit
Propustnost
pamětí
63,5 GB/s 115,2 GB/s 73,6 GB/s 76,8 GB/s 128 GB/s 153,6 GB/s
Fillrate
(pixely)
10 Gpx/s 12 Gpx/s 11,2 Gpx/s 13,6 Gpx/s 23,2 Gpx/s 27,2 Gpx/s
Fillrate
(textury)
25 Gtx/s 30 Gtx/s 25,2 Gtx/s 34,3 Gtx/s 52,2 Gtx/s 68 Gtx/s
FLOPS 1 TFLOPS 1,2 TFLOPS 1 TFLOPS 1,36 TFLOPS 2,09 TFLOPS 2,4 TFLOPS
Max. spotřeba 110 W 160 W 86 W 108 W 170 W 188 W
Délka karty 23 cm 24 cm 19 cm 22 cm 24 cm 28 cm
Shader model 4.1 4.1 5.0 5.0 5.0 5.0
GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce
9800 GT 8800 GTX GTS 250 GTX 260 SP216 GTX 275 GTX 285
Jádro G92 G80 G92 G200 G200 G200
Výrobní proces 65/55 nm 90 nm 55 nm 65/55 nm 55 nm 55 nm
Velikost jádra 324/231 mm2 484 mm2 231 mm2 576/470 mm2 470 mm2 470 mm2
Tranzistorů 754 mil. 681 mil. 754 mil. 1,4 mld. 1,4 mld. 1,4 mld.
Stream
procesorů
112 128 128 216 240 240
Takt jádra 600 MHz 576 MHz 738 MHz 576 MHz 633 MHz 648 MHz
Takt SP 1500 MHz 1350 MHz 1836 MHz 1242 MHz 1404 MHz 1476 MHz
ROP/RBE 16 24 16 28 28 32
Texturovacích
jedn.
56 32 64 72 80 80
Paměť 512 MB GDDR3 768 MB GDDR3 1 GB GDDR3 896 MB GDDR3 896 MB GDDR3 1 GB GDDR3
Takt pamětí 900 MHz 900 MHz 1100 MHz 999 MHz 1134 MHz 1242 MHz
Šířka sběrnice 256-bit 384-bit 256-bit 448-bit 448-bit 512-bit
Propustnost
pamětí
57,6 GB/s 86,4 GB/s 70,4 GB/s 111,9 GB/s 127 GB/s 159,0 GB/s
Fillrate
(pixely)
9,6 Gpx/s 13,8 Gpx/s 11,8 Gpx/s 16,1 Gpx/s 17,7 Gpx/s 20,8 Gpx/s
Fillrate
(textury)
33,6 Gtx/s 18,4 Gtx/s 47,2 Gtx/s 41,5 Gtx/s 50,6 Gtx/s 51,8 Gtx/s
FLOPS 336 GFLOPS 346 GFLOPS 470 GFLOPS 804 GFLOPS 1011 GFLOPS 1063 GFLOPS
Max. spotřeba 105 W 176 W 156 W 182 W 219 W 183 W
Délka karty 23 cm 27 cm 23 cm 27 cm 27 cm 27 cm
Shader model 4.0 4.0 4.0 4.0 4.0 4.0

 

Sapphire Radeon HD 5770 slovem a obrazem

Testovaná karta byla dodána v balení full retail. To obnáší nejen větší krabici, ale především poukaz na očekávanou hru DIRT 2 (která mj. bude
podporovat i DirectX 11). DIRT 2 pro PC má vyjít někdy kolem 11.
prosince a po zadání kódu z kupónu si jej v tento den budete moci
stáhnout ze Steamu. Tento kupón najdete jak u Radeonů HD 5xxx od
Sapphire, tak i u některých jiných výrobců.

U Sapphire je výskyt
poukazu omezen na balení full retail. A to zase donedávna v ČR bylo
možné zakoupit prakticky jen s nejvyššími řadami karet Sapphire Radeon
anebo u speciálních edic (Toxic, Ultimate, ...). Momentálně jsou
výhradně ve full retail balení dodávány Radeony HD 5870 a 5850 a
Radeony HD 5770 a 5750 pak můžete zakoupit jak ve full retail, tak v
tzv. lite retail balení. Lite retail znamená menší krabičku, žádný
software typu PowerDVD apod. a v případě sérií HD 5700 a 5800 hlavně
absenci onoho kupónu na DIRT 2. Takže jak vědět, co kupujete?

Solidní
prodejce buď uvádí přímo balení karty Sapphire (lite anebo full retail,
či dokonce jen bulk) anebo používá správný obrázek. Většina e-shopů
však u obrázku napíše, že se jedná pouze o ilustrativní fotku a je z
obliga. Není-li na stránce produktu ani uvedeno, zda jde o full/lite
retail, ještě pořád nemusíte chodit jinam. Dost možná tam totiž bude
kód produktu, z něhož lze leccos poznat.

Vezměme si třeba takový
Sapphire Radeon HD 5750 aktuálně za 3640 Kč vč. DPH na e-shopu ALFA
Computer. Ten nese kód 11164-00-20R. Jednička na začátku znamená
vlastní design Sapphire, nás ale zajímají dvě čísla před písmenem R na
konci:

  • 10... bulk (karta v sáčku, CD s ovladači, určena pro OEM)
  • 20... lite retail (menší krabice, bez plného SW typicky, nižší cena)
  • 50... full retail (full retail, větší krabice, většinou nějaký
    placený SW zdarma (typicky hry, něco od Cyberlinku apod.), trochu vyšší
    cena)

U
této karty tedy DIRT 2 nečekejte. Naopak Radeon HD 5850 na témže
obchodě má kód 21162-00-50R. Dvojka na začátku označuje Build by ATI,
tedy kartu v referenčním provedení ATI/AMD a 50 před koncem pak kýžené
balení full retail. Doufám, že tento miniprůvodce číselným označením
karet Sapphire vám poslouží nejen v případě hledání Radeonů se hrou
DIRT 2.

Na rozdíl od Radeonu HD 5750 vsází Sapphire u HD 5770 zatím na referenční návrh ATI. To obnáší něco přes 21 cm dlouhé PCB, dvouslotový chladič foukající vzduch ven a černo-červené barevné provedení.

 

Karta je vybavena dvěma DualLink DVI-I výstupy, jedním HDMI a jedním DisplayPort.

Osm 1Gb GDDR5 čipů Hynix H5GQ1H24AFR-T2C je poskládáno na obou stranách PCB. Moduly jsou určeny pro takt 1250 (5000 efektivně) MHz, je zde tedy jistě určitá rezerva pro přetaktování. Rozteč děr kolem GPU je zhruba 43 mm. 

Pasivní část chladiče obsahuje zřejmě vapor chamber, tedy takovou jakoby do čtverce rozválcovanou heatpipe. Vapor chamber je pro rychlý odvod tepla od čipu velmi efektivní a dost možná je nasazena kvůli náročnějšímu odvodu z tak malé plochy (jádro Juniper vyráběné 40nm procesem je proti čipům podobně výkonných grafik předešlých generací úplným trpaslíkem).

Neochudím vás ani o profesionálnější fotografie karty přímo od Sapphire:

Detekce karty, přetaktování

GPU-Z, jak jsme koneckonců zvyklí, kartu správně detekuje a prozradí klíčové parametry. Můžete pomocí něj rovněž uložit BIOS karty.

Mezi 2D režimem a 3D zátěží dochází k přepínání taktů a napětí, ventilátor se v idle točí kolem 1150 otáček za minutu.

Trochu přehlednější monitoring teplot je možný v Afterburneru od MSI. V levé části grafu vydíte náběh teplot a otáček ventilátoru při takřka maximálním vytěžování GPU.

Přestože pro HD 5770 jsou i v Overdrive v Catalyst Control Center k dispozici velmi slušné rozsahy, taktování v Afterburneru nabízí navíc možnost zvyšovat napětí jádra. Bez navyšování napětí jsem byl schopen HD 5770 přetaktovat z 850/4800 MHz na 960/5600 MHz. 5,6 GHz efektivně pro paměti, to je příjemná premiéra. V 3DMarku bylo dokonce možno paměti provozovat na 5,8 GHz efektivně, delší smyčka v Crysis Warhead ale potvrdila maximum kolem 5,6.

Jelikož jsem byl od Sapphire požádán, abych kartu nezničil, a se zvyšováním napětí na Juniperu nemám ještě rozsáhlé zkušenosti, poškádlil jsem jádro zvýšením napětí jen z 1,125 na 1,200 V. Ono to zase tak malé navýšení není, stačilo ale k naražení na strop v CCC i Afterburneru (1000 MHz pro jádro).

Pokračoval jsem tedy pomocí AMD GPU Clock Tool. Jádro však už nebylo na 1050 MHz v 3D zátěži stabilní a musel jsem se vrátit k 1 GHz. Ani tato frekvence nebyla úplně dlouhodobě stabilní a musel bych asi ještě o něco zvýšit napětí.

Vliv přetaktování na výkon v Crysis Warhead (ambush, DX10, gamer, 1920 × 1200, bez AA):

  • 850/4800 MHz (základ): 29,04 fps
  • 960/4800 MHz: 30,95 fps
  • 850/5600 MHz: 30,45 fps
  • 960/5600 MHz: 32,39 fps

Na frekvenci 960/5600 MHz dosáhla spotřeba ve FurMarku 218 W (v idle to bylo díky PowerPlay stále jen 118 W).

Testovací konfigurace: hardware a software

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7 920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
  • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm

Pouze pro testy hlučnosti je použit jiný počítač (a noční klid):

  • hlučnost okolí: 36,5 až 37,5 dBA (měřeno cca 20 cm od grafické karty, odejmutá bočnice skříně)
  • pevné disky: WD7500AAKS a WD20EADS v Acutake Dark Disc 2 boxech
  • zdroj: Enermax Modu82+, 625 W
  • skříň: Cooler Master Centurion 5
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P
  • systémový větrák: Noctua NF-S12

Cpu-Z w/ Turbo

Operační systém a ovladače

  • Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 (64-bitová verze)
  • ATI Catalyst 9.4 (změněný INF) pro Radeon HD 4670
  • ATI Catalyst 9.5 pro Radeon HD 4730/4770/4850/4870/4890 a 4870 X2
  • ATI Catalyst 9.10 beta pro Radeon HD 5870/5850 a 5750/5770 (8.66.6)
  • Nvidia GeForce 185.65 pro GeForce GTX 260/275/285
  • Nvidia GeForce 185.85 WHQL pro GeForce 9600 GT/9800 GT/GTS 250
  • Nvidia GeForce 190.62 WHQL pro GeForce GTX 295

Testovací software

  • 3DMark Vantage (1.1)
  • Bioshock (demo)
  • eVGA Precision
  • Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool (0.31)
  • Furmark (1.6.0)
  • FRAPS
  • GPU-Z
  • MSI Afterburner
  • NiBiTor (4.9)
  • RivaTuner (2.24)
  • TechPowerUp Radeon BIOS Editor (1.2)
  • Window Clippings (2.3)

Herní testy

  • Assassin's Creed (1.01/1.02, DirectX 10.1, 2008/04)
    • Metacritics: 79 % (users: 82 %), Gamerankings: 80 %
  • Call of Duty: World at War (1.3, DirecX 9.0c, 2008/11)
    • Metacritics: 83 % (users: 69 %), Gamerankings: 84 %
  • Crysis Warhead (1.1.1.687, DirectX 10, 2008/08)
    • Metacritics: 84 % (users: 82 %), Gamerankings: 85 %
  • Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0, OpenGL, 2007/09)
    • Metacritics: 84 % (users: 83 %), Gamerankings: 84 %
  • Far Cry 2 (1.02, DirectX 10.1, 2008/10)
    • Metacritics: 85 % (users: 55 %), Gamerankings: 85 %
  • Mirror's Edge (1.01, DirectX 9.0c, 2009/01)
    • Metacritics: 80 % (users: 81 %), Gamerankings: 80 %
  • Race Driver GRID (1.2, DirectX 9.0c, 2008/05)
    • Metacritics: 87 % (users: 76 %), Gamerankings: 88 %
  • S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.5.07, DirectX 10.1, 2008/09)
    • Metacritics: 75 % (users: 77 %), Gamerankings: 73 %
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.046, DirectX 9.0c, 2006/03)
    • Metacritics: 94 % (users: 75 %), Gamerankings: 93 %
  • Tom Clancy's H.A.W.X. (demo, DirectX 10.1, 2009/03)
    • Metacritics: 73 % (users: 85 %), Gamerankings: 77 %
  • Trackmania Nations Forever (2.11.11, DirectX 9.0c, 2008/04)
    • Metacritics: 84 % (users: 87 %), Gamerankings: 87 %
  • World in Conflict (1.008, DirectX 10, 2007/09)
    • Metacritics: 89 % (users: 76 %), Gamerankings: 89 %
  • Zaklínač (The Witcher, 1.3, DirectX 9.0c, 2007/10)
    • Metacritics: 81 % (users: 93 %), Gamerankings: 81 %

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7 920 děkujeme společnosti Czech Computer

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-EX58-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT

Za poskytnutí teplovodivé pasty Noctua NT-H1 děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za poskytnutí chladiče Scythe Mugen 2 děkujeme společnosti Scythe

Hlučnost

Hlučnost

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A).

Hlučnost ve FurMarku

Naměřené decibely nejsou úplně vše, takže se pusťme ještě do subjektivního hodnocení:

  • Sapphire Radeon HD 5770 – zvukový projev HD 5770 s referenčním chladičem se velice podobná tomu u Radeonu HD 5850. Vrčení rychle sílí se zátěží a přestože hlukoměr mluví spíše o nižší hlučnost, ve skříni, která nezachytí tóny vrčení, bude karta svým zvukovým projevem přinejlepším průměrná.
  • Sapphire Radeon HD 5750 – nízkoprofilový větrák má příjemný projev a nepotrápí vás nijak zvlášť ani po startu, kdy většina ventilátorů grafik zkouší, co umí. V idle budete díky nízkým teplotám schopni otáčky (třeba pomocí AfterBurneru, posuvník v CCC mi asi vinou absence PWM na kartě nefungoval) ještě snížit a HD 5750 se zařadí mezi nejtišší aktivně chlazené karty (byť zregulovaný HD 4850 Vapor-X anebo XFX GTX 260 Black Edition jsou ještě o něco tišší).
  • Sapphire Radeon HD 5850 – přestože hlukoměr zaznamenal mírně nižší hlučnost než u Radeonu HD 5870, mé dojmy byly spíše opačné: motorek větráčku mírně vrčel a vrčení jsem vnímal silněji se zvyšujícími se otáčkami (dobře tak bylo možno pozorovat, jak každé dva stupně nárůstu teploty na GPU odmění regulace vyšším rychlostním stupněm) než už byl hluk vzduchu tlačeného přes mřížku silnější než vrkot. V dobře odhlučněné skříni však tento zvuk pravděpodobně zanikne, navíc se nejspíš jednalo o nedokonalost kusu. Větrák je totiž jinak stejný jako u ref. HD 5870.
  • MSI GeForce GTX 295 – v idle jsou otáčky nastaveny na 40 % a zatímco je jádrům skoro zima, vy větrák trochu uslyšíte. Po regulaci (RivaTuner, Precision, ...) se dostanete na hodnoty, jež by se daly nazvat tichým chodem. Regulace v zátěži je plynulá a zvuk stále kultivovaný, dlouhé trápení ve FurMarku samozřejmě zaviní silné foukání. Při normálním hraní se však karta (a také teploty) drží při zemi.
  • ATI Radeon HD 5870 – referenční chladič se drží na 21 % otáček v idle (což znamená asi 1200 rpm) a dá se s klidem nazvat tichým (po manuální regulace je ref. chladič GTX 260/275/280/285 o něco tišším, bez ní však nikoli). V zátěži je regulace plynulá a karta začne postupně mírně a hluboce funět, 33 % otáček potřebných pro uchlazení ve FurMarku ale stále není žádným velkým hlukem
  • Gigabyte GeForce 9600 GT SilentCell – pasivní chlazení samozřejmě žádný hluk nevydává, naměřené hodnoty jsou dány úrovní hluku okolí (ambient)
  • PowerColor Radeon HD 4730 – Accelero L2 bohužel nemá úplně tichý ventilátor, ani při vcelku nízkých otáčkách nebudou ozdobou silentPC. V základním nastavení je karta opravdu dost hlučná, pomocí manuální regulace (třeba v RivaTuneru) lze otáčky shodit ze 47 na 21 % a dostat ji alespoň na uspokojivou úroveň hluku. Teploty se pak v testovací skříni držely do 78 stupňů Celsia v idle. Naopak v zátěži už s otáčkami hlučnost tak dramaticky nestoupá a HD 4730 s Accelerem L2 z řady referenčních chladičů na dalších Radeonech HD 4700 a 4800 nijak zvlášť nevybočuje.
  • Sapphire Radeon HD 4890 Atomic – podobně jako u Radeonu HD 4870 Vapor-X je chod větráku velmi kultivovaný. Celkově jsou v profilu pro chlazení náročnějšího GPU na 1 GHz nastaveny vždy o něco vyšší otáčky, v idle je hluk ale i tak zhruba srovnatelný s GeForce GTX 200. Stejně jako u konkurenčních karet Nvidia dosáhnete i zde manuální regulací opravdu tichého chodu. V zátěži si pak větrák pro udržení rozumných teplot nemusí pomáhat tak vysokými otáčkami jako třeba u zmíněných GeForce GTX 200, což se odrazilo na naměření příznivých hodnot hluku ve FurMarku i Bioshocku.
  • ATI Radeon HD 4870 X2 – hlavně po regulaci skrze Catalyst Control Center se jedná o poměrně tichou kartu. V zátěži však rychle dochází ke zvyšování otáček, především druhé GPU, přes ně už jde teplý vzduch, je potřeba chladit pořádným proudem vzduchu. V delší zátěži se jedná už o opravdu velmi hlučnou kartu.
  • Gainward Radeon HD 4850 Golden Sample Goes Like Hell (GDDR5) – větrák je bohužel nastaven na 50 % otáček a výsledkem je poměrně silný aerodynamický hluk (naměřené decibely jsou relativně nižší než je nepříjemnost zvukového projevu karty: větráček vydává jakýsi vyšší a dost nepříjemný tón). Vzhledem k vcelku nízkým teplotám je možná regulace, přímo v Catalyst Control Center otáčky stáhnete na 20 % a aerodynamický hluk už je minimální. Bohužel cvrkot motůrku pokračuje, větrák od Everflow opravdu není tichošlápek. V zátěži se na vyšší otáčky většinou nedostanete, ve špatně větrané skříni (anebo při testu FurMark) kartu donutíte běžet na 60 %, kdy už hluk není nijak výrazně horší.
  • Asus GeForce GTS 250 Dark Knight – vysoké otáčky při implicitních hodnotách pro idle (30 %) dělají z Dark Knighta velmi hlučnou kartu, alespoň že zrychlování větráku v zátěžu už nepřináší velké nárůsty hlučnosti. Bohužel ani po uživatelsky nepřátelské softwarové regulaci větráku na 21 % to s hlukem není o tolik lepší, navíc začíná být dobře slyšet motůrek (předtím přehlušen prouděním rychle hnaného vzduchu) i jeho jakési ošklivé periodické zvuky.
  • Sapphire Radeon HD 4770 – při základním nastavení (32 %) je větrák pro většinu uživatelů zřejmě dost tichý, u hodně perforovaných skříní uslyšíte trochu vrčení motůrku. Po regulaci na 20 % se sice teplota GPU rychle vyšplhá až někam na 80 stupňům Celsia, odměnou vám je ale opravdové ticho (na hranici měřitelnosti v mých podmínkách, ale i zcela zblízka při poslechu). V zátěži už větrák uslyšíte dobře, nejedná se však o nijak hrozný hluk. Ve Furmarku se ventilátor roztočil na 41 %, v Bioshocku pak na 39 % (viz graf hlučnosti karet v Bioshocku). Nepříjemné je jen občasné roztočení (asi na vteřinu) na vyšší otáčky, děje se tak naštěstí jen v 3D zátěži, nikoli v idle jako to dělaly první Radeony HD 4870 a lekaly vás tak při sledování filmů či surfování. Po startu PC o sobě dá na pár vteřin větrák dost vědět, ale není to taková síla jako třeba u GeForce 8800 GT.
  • Sapphire Radeon HD 4830 – testoval jsem verzi s vlastním chladičem Sapphire („elipsa“), který je velmi účinný, ale také dost hlučný. Alespoň s dvoužilovým kabelem, pozdější verze s PWM možná bude tišší. Tento chladič umí být také tichý, ale k nízkým otáčkám si musíte dopomoct sami regulátorem typu Zalman Fan Mate.
  • Nvidia GeForce 8800 GT – až na děsivý start povětšinou tichá karta, resp. tichá pro všechny, kdo nemají opradu silentPC pro noční práci či sledování filmů. Nevysoké otáčky malého větráku jsou vykoupeny vyššími teplotami, takže nižšího hluku už dosáhnete jen výměnou. Pozdější GeForce 8800 GT nebo 9600 GT měly podobný chladič, ale s větrákem většího průměru. S ním klesly jak teploty, tak hluk (hlavně ten při startu).
  • Sapphire Radeon HD 4850 Vapor-X – toto chlazení je opravdu velice tiché, 900 rpm v idle pro nevelký větrák s tichým motorkem neurazí ani opravdové milovníky ticha. V zátěži dosáhne větrák 1600 otáček za minutu, což při jeho konstrukci znamená pořád vcelku tichý chod.
  • Sapphire Radeon HD 4870 Vapor-X – „RV770 XT“ potřebuje už trochu vyšší otáčky než HD 4850 se stejným chlazením, stále se ale jedná o dost tichou kartu, zřejmě nejtišší kartu ve své výkonnostní třídě. Maximální otáčky větráku mohou být ručně nastaveny na 4000 rpm, pak hlučnost stoupne na 59,6 dB(A). To je ale asi informace jen pro ty, kdo se honí za každým MHz při přetaktování, běžně se větrák točí jen 1200 rpm v idle, 2250 rpm při hraní (Bioshock) a 2500 rpm v extrémní zátěži ve FurMarku.
  • Gainward GeForce GTX 275 – po startu vás plně rozběhnuté větráky docela vyděsí, v idle se ustálí na hodnotě pod 2000 rpm. I to je tedy dost slyšet, nehledě na to, že je tam jakýsi periodický parazitní zvuk. Po regulaci (ze 40 na 20 %) přes software (přiložený ExperTool, RivaTuner, Precision) už nejsou větráky točící se na 1200 rpm tak hlasité, ale zmíněný zbuk je tam pořád. Naopak na 2700 ot./min v zátěži není hlučnost až tak strašná, mnoho z výkonnějších karet umí být ve FurMarku hlučnějších.
  • Gigabyte Radeon HD 4890 – v idle se podobně jako u Radeonu HD 4870 jedná o poměrně tichou kartu, náhodné roztáčení větráku na max. jako u prvních HD 4870 se už nekoná. Stačí však chvilka v 3D zátěži a větrák se točí už na dost hlučných 2500 ot./min.
  • Gigabyte Radeon HD 4870 – v idle pro většinu hráčů určitě dostatečně tichá karta, ani v zátěži není hluk nesnesititelné. Spíše se jedná o hluboké šumění a bručení ventilátoru, který se typicky pohybuje na 1900–2100 rpm. Manuální regulací nedosáhnete tak nízkých otáček, jaké nastaví automatika, proto je hlučnost naopak o něco vyšší.
  • Nvidia GeForce GTX 280 – FurMark (3200 rpm a velký hluk nad 65 dB(A)) dokáže GTX 280 hodně vytočit, ve hrách jsou ale teploty nižší. A tím pádem i hluk, protože stačí 2100 rpm. V idle platí to stejné, co u GTX 260.
  • XFX GeForce GTX 260 SP216 – v idle do tichého počítače zdánlivě nevhodná, ale díky nízkému zahřívání stačí v RivaTuneru či Precision nastavit 25 namísto 40 % otáček a rázem máte velice tichou kartu. V zátěži se umí větrák roztočit a foukat pořádně, jedná se ale o snesitelný hukot podobný projevu Radeonu HD 4870 v zátěži. Ve hrách se větrák točí většinou kolem 1700 rpm, ve FurMarku jde až na 2100 rpm.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 Silent-Pipe IV – pasivní chladič opravdu žádný zvuk nevydává
  • Gigabyte GeForce GTS 250 – Zalman VF1050 je sice účinnou záležitostí, ale Gigabyte zase ten dolar za regulaci otáček musel ušetřit. Chladič bude tím nejhlučnějším ve většině běžných PC, díky vysoké účinnosti jej ale můžete manuálně (hardwarově) zregulovat. K tichému chodu postačí Zalman Fan Mate 2 za 80 Kč.
  • eVGA GeForce GTS 250 SuperClocked – referenční chladič nepříjemně překvapil. Zatímco stejně vypadající Cooler Master na 8800 GTS-512 se dal považovat za slušně tichý, ten na GTS 250 se projevoval hlubším vrčivým zvukem. Možná nebyl úplně v pořádku a jiný vzorek karty by byl lepší. Nefungovala bohužel ani manuální regulace, 35 % otáček v idle se drželo, ať jsem zkoušel hýbat s čímkoli. Teplotní regulace ale funguje a v zátěži už je chladič celkem hlučný.
  • Gainward GeForce 9800 GTX+ – v idle není hlučnost tohoto chladiče nějak nesnesitelná, v zátěži už je Gainward ale hlučný hodně. Manuální softwarová regulace se mi opět nedařila.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 – referenční chladič vypadající ten na Radeonu HD 3850 (jen s jinými lopatkami větráku) bohužel není tichý ani u druhého zkoušeného kusu. V idle to ještě jde, kvalitnější skříň zřetelné vrčení motůrku snad ještě odhluční. V zátěži už je vrčení dost zřetelné.

Spotřeba

Spotřeba

Sestava s přetaktovaným Core i7 920, 6 GB paměti a herní grafickou kartou už něco spořádá, hodnotám od 100 wattů v idle se tedy nedivte.

 

Gigabyte ke svým zdrojům řady Odin GT dodává zajímavou utilitu Power Tuner, ve které kromě regulace větráku, sledování teplot a dalších věcí můžete vidět i spotřebu sestavy. Nakolik jsou tato měření přesná, to nevím, ale vypadají docela jako čísla korelující se spotřebou na wattmetru, jen tentokrát bez (ne)účinnosti zdroje.

Teplotní testy

Teplota

Teplotu GPU jsem odečítal z programů GPU-Z a RivaTuner (pro všechny karty oba programy ukazují stejné hodnoty) zhruba po 10 minutách klidu ve 2D prostředí Windows Vista.

Teplotu z extrémní 3D zátěže programu Furmark odečítám poté, co křivka teploty přestane růst. Spouštěcí soubor je přejmenován na etqw.exe.

Assassin's Creed (DX10.1)

Assassin's Creed

Pro měření použijte FRAPS, do volby automatického vypnutí po nějakém čase zadejte 72 sekund. Ve hře nastavte všechny detaily na maximální hodnoty, vypněte vertikální synchronizaci. Anti-aliasing se nastavuje také ve hře (vzorkování) a hodnota 3/3 by měla odpovídat 4× MSAA. Ten si lze ale dopřát jen do rozlišení 1680 × 1050 px včetně.

Po nastavení musíte mít hru uloženu na začátku prvního města (Masyaf), dole u studny (můžete využít i můj profil právě s takovou uloženou pozicí). Poté od studny vyběhněte ulicí nahoru (snažte se vyhýbat srážkám s kolemjdoucími, malé škobrtnutí ale nevadí. Používejte běh (pravé tlačítko myši), ale ne sprint (mezerník)) až k sekvenci ukazující pevnost. Po jejím skončení se otočte a vraťte se k domu, na který vylezete po žebříku. Dojděte až na jeho roh tak, abyste viděli z města pod vámi co nejvíce. Takto setrvejte několik vteřin a logování FRAPS se samo vypne. I při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření jistá malá dávka nepřesnosti (při naučení se průchodu se lze vejít do chyby 2 %).

AC

AC2

Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Po výskoku z vybuchlého tanku držte stále klávesu pro pohyb vpřed, FRAPS po chvíličce sám přestane logovat. Měření jsou opakovatelná s velmi malou odchylkou.

Crysis

Crysis Warhead (DX10)

Crysis Warhead

K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych měl měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. V tomtom druhém průběhu rovněž zaznamenám podrobný FRAPSLOG. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Enemy Territory: Quake Wars

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

Far Cry 2 (DX10.1)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Mirror's Edge (DX9, PhysX)

Mirror's Edge

Přesné testování v Mirror's Edge je usnadněno naskriptovaným průchodem FlybyFlight (spustíte např. takto: "D:\Hry\Mirror's Edge\Binaries\MirrorsEdge.exe" -FlybyFlight), který prolétne pokaždé stejně části děje v epizodě Flight. Před spuštěním testu nastavte FRAPS na 62 vteřin, pak je důležité, abyste začali logovat hned po načtení lokace. V TdEngine.ini je třeba vypnout položku bSmoothFrameRate (nastavte na False), rozšířenou PhysX i maximální detaily zapínám přes menu hry.

Lokace v benchmarku je mimochodem také první místo hry, kde při skutečném hraní a zapnutou rozšířenou fyzikou bez akcelerace PhysX dojde k hrubým propadům výkonu. Více v článku Mirror's Edge, PhysX, GeForce, Radeony a procesory.

Race Driver GRID (DX9)

Race Driver GRID

FRAPS nastavte na vypnutí po 31 vteřinách. Po spuštění hry s nainstalovanou záplatou 1.2 zvolte v nabídce Race Day. Všechno mimo lokace (Location) a okruhu (Route) ponechte, tyto změňte na Milan a Castello Circuit B. V následující obrazovce vyberte start až za všemi dalšími auty (Grid Position: Back). Ihned po načtení trati spusťte FRAPS a startujte schválně pomalu: tak, abyste se drželi stále kousek za ostatními. To vydržte až do první prudší zatáčky, v níž akorát vyprší lhůta 31 vteřin a logování FRAPSu bude u konce.

Veškeré detaily jsou nastaveny na maximální hodnoty (Overall Detail: Ultra), anti-aliasing je zapínán rovněž přes menu hry. Změna rozlišení bohužel vyžaduje restart.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (DX10.1)

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

U pokračování hry ze zóny kolem Černobylu jsem si opět vystačil hned s prvním táborem. Tentokrát jsem měření zjednodušil a udělal jej jednak přesnějším a rovněž srovnatelným se serverem PC Games Hardware. Jinými slovy využívám uloženou pozici PCGH (Users\Public\Documents\stalker-stcs\savedgames), která nejenže obsahuje výkondrásající paprsky vycházejícího slunce (god rays), ale stačí u ní po načtená spustit FRAPS, držet klávesu W pro pohyb vpřed a FRAPS vypnout před naražením do plotu. Měření je tak poměrně dost přesné.

Používám takřka plné detaily, náročný režim Enhanced full dynamic lighting (DX10), všechny legrace jako SSAO zapnuty. Jen anti-aliasing průhlednosti už nezapínám. Zapnutí či vypnutí anti-aliasingu vyžaduje restart hry, rozlišení nikoli.

Enhanced full dynamic lighting je režim, který umožní zapnout několik funkcí jako třeba Volumetric Smoke či Wet Surfaces (více v tomto srovnání). U karet ATI Radeon zapínám podporu DX10.1 (zlepšuje výkon, obraz nechávám při stejném nastavení), anti-aliasing průhlednosti budou snad stíhat grafické karty nějaké další generace. Jen pro zajímavost: DX10.1 režim tohoto A-tested objects vyhlazování je asi hezčí, ale náročnější.

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s maximálními detaily a HDR. Soubor s nastavením (vše na maximum) a uložená testovací pozice ke stažení: zde.

Anti-aliasing i anizotropní filtrování vynuťte v ovladačích, v souboru Oblivion.ini se přesvědčte, že máte vypnutou vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0). Po spuštění hry si nahrajte mou uloženou pozici číslo 260 a po načtení ihned začnětě logování FRAPSem a pohyb vpřed. Držte stále klávesu pro pohyb vpřed, dokud se neobjeví nápis upozorňující na to, že dále už nemůžete. Když nastavíte automatické vypnutí FRAPSu po 34 vteřinách, nic taky nezkazíte.

Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)

Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)

V arkádovém simulátoru bojových letadel lze využít nejen DirectX 10 pro efekty jako SSAO či volumetrické paprsky, ale také DirectX 10.1. Tuto revizi lze použít jak pro zrychlení hry na kartách, které ji podporují (což činím), nebo pro zlepšení obrazu nastavením SSAO na very high (což kvůli porovnatelnosti výsledků s kartami bez podpory DirectX 10.1 nečiním).

V nabídce s grafikými nastaveními je i tlačítko spouštějící zabudovaný benchmark, což v praxi znamená oblet města. Průběh loguji samozřejmě i FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty (průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).

Trackmania Nations Forever (DX9)

Trackmania Nations Forever

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Ten používám pro realistické a současně přesné měření i já. Detaily mám nastaveny na maximální hodnoty, anti-aliasing i anizotropní filtrování zapínám přímo přes možnosti hry a nastavením stínů na komplexní překračuji nejnáročnější předdefinovaný profil.

 

World in Conflict (DX10)

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.

Zaklínač (The Witcher) (DX9)

Zaklínač (The Witcher)

Opakovatelné testování v Záklínačovi není úplně jednoduché. Pro měření je samozřejmě používán nástroj FRAPS, detaily i anti-aliasing a anizotropní filtrování nastavuji v nabídce hry. Verze hry 1.3 a grafické karty s více jak 512 MB paměti by měly nabídnout i 4× AA přímo ve hře. U karet Nvidia GeForce funguje spolehlivě i vynucení anti-aliasingu v ovladačích, u karet ATI Radeon bohužel ne. Jakmile v ovladačích zvolíte 4× AA (MSAA, Box), vypne se anti-aliasing ve hře. A to bez ohledu na to, zda jej máte v menu hry zapnutý či vypnutý. Toto alespoň platí pro ovladače Catalyst 9.3.

Každopádně po načtení uložené pozice z Lesa na Blatech se otočte přímo na vstupní bránu do háje druidů, stiskněte klávesu pro pohyb vpřed a současně odstartujte logování FRAPSu (typicky F11). Projděte co nejpříměji, vyhněte se co nejmenším úkrokem ze směru. Logování vypněte v bažině, kde už opravdu dále směrem kupředu jít nejde. Měření jsou opakovatelná s překvapivě malou odchylkou, problémem je jen počasí. Jakmile načtete uloženou pozici a na Blatech prší, rovnou ji nahrajte znovu a doufejte ve vyčasený den (častější případ). Výkon karet je při deštivém počasí nižší. Při benchmarkování používám pohled přes rameno (F3).

Více v článku Zaklínač (The Witcher) vs. hardware: tweakguide.

3DMark Vantage

3DMark Vantage

Vantage

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

Radeon HD 5770, 1024 MB, Performance:

Radeon HD 5750, 1024 MB, Performance:

Radeon HD 5850, 1024 MB, Performance:

GeForce GTX 295, 2× 896 MB, performance, GeForce PhysX On:

Radeon HD 5870, 1024  MB, performance:

Radeon HD 4870, 1 GB, Performance:

HD4870

GeForce GTX 285, 1 GB, Performance:

GTX285

GeForce GTX 275, 896 MB, Performance:

HD4890

Radeon HD 4890, 1 GB, Performance:

HD4890

GeForce 9600 GT, 512 MB, performance:

Radeon HD 4730, 512 MB, performance:

Radeon HD 4830, 512 MB, Performance:

4830

Radeon HD 4770, 512 MB, Performance:

CrossFire Radeon HD 4770, 512 MB, Performance:

Radeon HD 4670, 512 MB, Performance:

4830

SLI GeForce GTX 260, 896 MB, Performance (GPU PhysX On):

GeForce GTX 260 (SP216), 896 MB, Performance:

GTX260

SLI GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (GPU PhysX On):

GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (CPU PhysX):

HD4890

GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (GPU PhysX):

HD4890

GeForce GTS 250, 1 GB, Performance (s PhysX – ovlivňuje CPU score i celkové skóre):

Radeon HD 4850, 1 GB, Performance:

GeForce 9800 GTX+, 512 MB, Performance:

Radeon HD 4850, 512 MB, Performance:

Nastavení shrnuje tato tabulka přímo od Futuremarku:

Shrnující grafy a verdikt

Shrnutí výkonu

Každá hra se na výsledném skóre tedy podílela vahou 1/13. Pět her využívá rozhraní DirectX 9.0 (většinou i vymoženosti verze 9.0c, tedy shader model 3.0), jedna OpenGL, dvě DirectX 10 a čtyři pak nejnovější DirectX 10.1. Akceleraci PhysX skrze GPU dokáže využít jeden titul v jednom z použitých nastavení. Komu započítání proprietární technologie ve shrnutí (váha 1/26) nesedí, může se podívat na shrnutí výkonu bez GPU PhysX (graf pro 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px).

Hodnotu 100 % tentokrát představuje starý dobrý Radeon HD 4870. Výsledky dalších karet jsou vztaženy právě k této kartě.

Jakékoli průměrování může být zkreslující (a v případě Radeonů HD 5000 je obzvláště zapeklité, viz minulý test se spekulativním pokusem o "ideální" ovladače), proto vám předkládám ještě další typ shrnutí výsledků. V případě snad přehledných (byť matematicky ne zcela korektních) spojnicových grafů, můžete Radeon HD 5770 hru po hře snadno porovnat nejprve s původně zamýšlenými soupeři (GeForce GTS 250 a Radeonem HD 4850):

... a poté s kartami v momentálně (bohužel pro HD 5770) stejné cenové kategorii (Radeon HD 4870 a GeForce GTX 260 SP216):

Celkový výkon byl dán do kontextu s aktuální cenou, za kterou modely obsažené v testu koupíte.

  • ceny všech karet byly zjištěny v e-shopu Alfa Computer (www.alfacomp.cz)
  • byla brána vždy cena nejlevnější karty daného modelu
  • snažil jsem se brát jen ceny karet skladem (13. listopadu), u mnoha ale bylo nutno vzít zavděk statusem na cestě
  • všechny ceny jsou vč. DPH

Vykon/cena

Verdikt

Radeon HD 5770 vypadá v současnosti oněco výhodněji než jeho lacinější bráška (HD 5750). Bohužel však cena není na úrovni (nebo těsně nad) Radeonu HD 4850 a GeForce GTS 250, ale spíše v teritoriu GeForce GTX 260 SP216. A navíc se ještě pořád prodává Radeon HD 4870 z vlastní stáje, který je výkonnější než HD 5770.

To ale mluvíme o současném stavu a už ne zcela nejnovějších hrách. Pokud se AMD trefila správně a v moderních hrách bude záležet spíše na výkonu jádra, urychlení díky DirectX 11 a naopak ne až tolik na propustnosti paměťové sběrnice, má HD 5770 šanci se s výše jmenovanými dvěma kartami srovnat. K tomu bude ještě třeba doladit ovladače, v mnoha herních titulech (Assassin's Creed, Zaklínač, ...) není výkon celé řady HD 5000 evidentně ještě optimální. A po vstupu konkurence na trh a zefektivnění výroby se dá čekat i sleva.

ICTS24

Kupujete-li kartu podle současného poměru cena/výkon, pak vám lépe poslouží GeForce GTX 260 SP216 (výkonnější, PhysX, 3D Vision, AO, jen DX10) či Radeon HD 4870 (výkonnější, levnější, rychlý anti-aliasing, DX10.1, ..). Věříte-li však správně zvolenému poměru jednotek a šířky sběrnic na HD 5770, očekáváte zlepšení ovladačů a oceníte menší rozměry, zahřívání a především nízkou spotřebu, berte HD 5770.

Sapphire Radeon HD 5770, 1024 MB

+ vzhledem k výkonu úžasně nízká spotřeba (idle i zátěž)
+ ze spotřeby plyne i nízké zahřívání
+ rezerva pro přetaktování
+ malé rozměry
+ DirectX 11
+ chladič fouká teplý vzduch ze skříně, je vcelku tichý
+ kupón na hru DIRT 2 (hledejte ale full retail balení, v označení produktu je -50R)
+ Eyefinity (výstupy karty)

vyšší cena, než AMD oznámila, horší poměr výkon/cena v současných hrách
– ovladače pořád nejsou doladěny, WHQL pro HD 5700 dosud nevydány
– super-sampling je inzerován, ale přínos je přinejmenším diskutabilní
– řada 5700 nemá HW podporu double precision FP