Levnější model s nejvýkonnějším GPU od AMD
Podrobný popis architektury a nových vlastností karty najdete v sousedním článku „AMD Cayman (HD 6900): architektura a technologie“, takže na tomto místě se už budeme věnovat samotné kartě Radeon HD 6950, jejímu výkonu a provozním vlastnostem.
Radeon HD 6970 k nám dorazil teprve včera odpoledne, takže vám zatím nabízíme test výhodnějšího z obou modelů v referečním provedení přímo od AMD – Radeonu HD 6950. V případě Radeonu HD 6970 už půjde o produkční model z dílen Sapphire.
Zvenčí je karta velmi podobná Radeonu HD 6870. Zdědila tvar jednoduchého hranatého černého kvádru s čevenočerným proužkováním po bocích. Má klasickou koncepci s radiálním ventilátorem, který prohání studený vzduch skrz žebrování chladiče směrem ze skříně.
Jako obvykle zabírá prostor dvou slotů. Na délku měří nadstandardních 28 centimetrů.
Chladič využívá vapor chamber, komory fungující na obdobném principu jako heatpipe. Ta dokáže mnohem efektivněji odvádět teplo přímo z čipu, protože je s ním v kontaktu po celé ploše. Stěna komory má oproti běžným hliníkovým či měděným základnám jen minimální tloušťku a tak dokáže na zátěž reagovat mnohem rychleji. Lepší je také odvod tepla do žeber. Zatímco v případě klasické koncepce s heatpipe předává trubička teplo do žeber jen po obvodu otvoru v místě průniku trubičky a žebra, v případě žeber přiletovaných na vapor chamber předává komora teplo do žebra po celé délce spoje. Teplo se tak odvádí efektivněji a žebra se prohřívají rovnoměrněji.
Horký vzduch z chladiče vychází kromě krátké perforace v záslepce i otvorem na straně. Neobvyklý je i malý přepínač vedle CrossFire konektorů, který slouží pro přepnutí na záložní BIOS v případě nepodařeného flashe.
Pro přídavné napájení pomalejšího ze dvou modelů stačí dva šestipinové přídavné napájecí konektory.
Karta má pětici výstupních konektorů, ke kterým lze (s pomocí rozbočovačů pro DisplayPort) připojit najednou až šest monitorů (na klasickou kombinaci DVI-I a HDMI připojíte najednou nejvýše dva)
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Oproti dřívějším testům doznala testovací sestava mírných úprav. Napájecí zdroj Gigabyte Odin jsme zaměnili za 920W Enermax Revolution 85+, s výměnou BIOSu u desky z F3 na nejnovější F7d jsem mírně snížil takt jádra procesoru na 3,92 GHz a konečně zadní systémový ventilátor a ventilátor na chladiči procesoru nahradilly 2000otáčkové 120mm ventilátory Nanoxia regulované na 1500 ot./min:
Hardware
- monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
- procesor: Intel Core i7-920 (20 × 196 MHz = 3,92 GHz, Turbo
Boost a HyperThreading vypnuty) - základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS
F3) - paměti: 6 GB Kingston DDR3-1600 (1176 MHz, 7-7-7-20-2T, 1,66 V)
- pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
- optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
- zdroj: Enermax Revolutin 85+, 920 W
- skříň: Cooler Master Centurion 534
- chladič CPU: Scythe Mugen 2 (1500 rpm) + Noctua NT-H1
- systémové větráky: Nanoxia 120 mm@1100 ot./min+ Cooler Master 12 cm @
1000
rpm
Pouze pro testy hlučnosti je použit jiný počítač
(a noční klid), jediným zdrojem hluku je tichý disk v silentboxu a ventilátor zdroje:
- hlučnost okolí: 35,5 dBA (měřeno cca
20 cm od grafické karty, sestava je mimo skříň) - pevný disk: WD10EVDS v boxu Acutake Dark Disc 2
- zdroj: EnergyKnight SS-500ET (OEM Seasonic)
- chladič CPU: pasivní
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1 - ATI Catalyst 10.10 pro Radeon HD 5850, HD 5870, HD 6850, HD 6870, HD 5970
- ATI Catalyst 10.10e pro Radeon HD 5970
- ATI Catalyst 10.11 (8.79.6.2) pro Radeon HD 6950
- Nvidia
GeForce 260.89 pro GeForce GTX 460 - Nvidia GeForce 260.99 pro GeForce GTX 470 a 480
- Nvidia GeForce 263.09 pro GeForce GTX 570
- Nvidia GeForce 262.99 pro GeForce GTX 580
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za poskytnutí procesoru Intel Core i7-920 děkujeme společnosti Intel
Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston
Za
poskytnutí základní desky GA-X58A-UD5 děkujeme
společnosti Gigabyte
Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On
IT
Za poskytnutí desítek balení teplovodivé pasty Noctua NT-H1
děkujeme
společnosti RASCOM
Computerdistribution
Za
poskytnutí her Battlefield Bad Company 2 a Dragon Age: Origins děkujeme
společnosti
Electronic Arts Czech Republic.
Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty 5: World at War (DX9)
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu běžím kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9)
Colin McRae: DiRT 2
Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
Crysis Warhead (DX10)
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Mafia II
Do metodiky jsme nově zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám následující nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), H.A.W.X. 2 (DX11), World in Conflict (DX10)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
Tom Clancy's H.A.W.X. 2 benchmark
Benchmark Tom Clancy's H.A.W.X. 2, který v naší metodice nahradil původní H.A.W.X., podporuje DirectX 11 a dokáže i opravdu intenzivně zaměstnat teselátory. I z tohoto důvodu se snad ještě před jeho uvedením ozvalo samotné AMD s komentářem, že je benchmark nachystaný pro karty Nvidie a záměrně vypuštěný těsně před uvedením nové generace Radeonů se záměrem poškodit je. Na vině má být zbytečně jemná teselace polygonové sítě, která pkartám GeForce nedělá problémy, zatímco Radeony výrazně brzdí. AMD slíbilo, že v době uvedení bude zjednána náprava v ovladačích.
Nic to ale nemění na tom, že pokud tento úžasně vypadající benchmark, který teselaci smysluplně využívá, v současnosti spustíte, dopracujete se následujícím výsledkům. GeForce má v tomto testu nad Radeony abnormální náskok. Kvůli kontroverznosti testu jej prozatím nezapočítávám do celkového skóre. Aby byla k dispozici teselace, je nutné spouštět DX11 verzi exe souboru z adresáře hry. Vše je nastaveno na maximální detaily a se zapnutou teselací. Průběh loguji samozřejmě i
FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty
(průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i
water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování
navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.
Podrobné srovnání spotřeby HD 5870 a HD 6950
Podrobné srovnání spotřeby
Poměr výkon/watt je nakonec u HD 6950 o něco lepší než v případě HD 5870. Rozdíl ale není dramatický. Ve Far Cry 2 má nižší spotřebu a zároveň nabízí také vyšší výkon.
Bez zátěže na tom byly obě karty velmi podobně, rozdíl se pohybuje kolem 2 W.
V Anno používáme pro testování spotřeby stejnou statickou scénu, jako pro test výkonu.
Přetaktování, shrnutí výsledků a verdikt
Přetaktování
Prozatím spíše orientační údaj, kartu se mi zatím podařilo přetaktovat pouze s pomocí utility AMD OverDrive v ovladačích. Ta dovolí maximální navýšení taktů jádra o 30 MHz a u pamětí o 75 MHz (300 MHz efektivně)
Závěrečné shrnutí
Obdobně jako v případě modelové řady by se chtělo říci, že si karta označení HD 6950 příliš nezaslouží. Výkon je sice vyšší, než u HD 5870, ale nárůst není příliš dramatický a pro neznalého zákazníka to může být matoucí. Budeme-li ale akceptovat, že ve značení modelů došlo k posunu směrem dolů, do modelové řady celkem zapadá.
Jak budou vypadat ceny v českých obchodech zatím není moc jasno, karty jsou zatím na cestě a objevit by se měly příští týden. Jejich cena by se u levnějších modelů měla pohybovat v rozmezí 7000-7750 Kč.
Díky vysoké ceně zbytků modelů HD 5870 si karta při předpokládané ceně v rozmezí 7000–7750 Kč drží lepší poměr výkon/cena než její nejbližší příbuzný ze stejné stáje a podobně zajímavý poměr cena/výkon, jako GeForce GTX 570. Bohužel se dá předpokládat, že ceny prvních (a nejspíš nedostatkových) karet, které se objeví v obchodech, budou spíše vyšší a poměr cena/výkon nebude tak dobrý.
Dalším negativním dopadem na trh může být to, že po přehnaných nadějích vkládaných do nové generace highendových čipů AMD a následném vystřízlivění stoupne poptávka po GTX 570 a ceny se budou sunout spíše nahoru než dolů (ostatně ani Nvidii ke zlevňování prakticky nic netlačí)
Radeon HD 6950, 2048 MB
+ výborný poměr výkon/cena
+ nízká spotřeba bez zátěže
+ nízká spotřeba v zátěži
+ poměr výkon/watt podstatně lepší než u Nvidie
+ výstupy
+ záložní BIOS
+ velká paměť (2 GB)
- při vytížení v zátěži není tichá
- malý nárůst výkonu oproti HD 5870
- nižší výkon než GTX 570