Radeon R9 290X nemá konektory pro CrossFire. Zrušeny na poslední chvíli?

28. 9. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Při papírovém (lépe řečeno „powerpointovém“) představení grafik Volcanic Islands ve středu panoval natolik čilý ruch, že si leckdo (a bohužel včetně nás) na fotkách údajně finálních karet Radeon R9 290X nevšiml jednoho podstatného detailu. A sice, že jim na PCB zcela chybí konektory pro nasazení propojovacích můstků pro CrossFire.

Jejich nápadná absence ovšem pozornosti dlouho unikat nemohla, mezi jinými si ji všiml třeba Charlie Demerjian z webu SemiAccurate. Konektory pro CrossFire chybí na snímcích, které jsme ve čtvrtek převzali z webu Tech2, přesvědčit se o jejich zmizení můžete i na fotografiích z nejrůznějších dalších zdrojů. Vypadá to, že AMD by mohlo u této highendové karty přejít na řešení, které je jinak obvyklé u levnějších karet. To jest, že vyhrazené propojení neexistuje, a veškerá komunikace mezi čipy v paralelním zapojení probíhá toliko po sběrnici PCI Express, kterou jsou karty připojené do systému.

PCB Radeonu R9 290X (AMD GPU14)
PCB Radeonu R9 290X zřejmě postrádá konektory pro můstky CrossFire

To pochopitelně vyvolává otázku, zda nedojde k nemilým degradacím výkonu (jinak by snad původně propojky ani nevznikly). Pikantní je, že platforma AM3+ (a ani FM2) pro procesory AMD zatím nepodporuje PCI Express 3.0, takže by jí toto mohlo dále znevýhodnit oproti Intelu. Nemyslím, že by vyvedení konektorů nějak dramaticky zvyšovalo výrobní náklady PCB, takže je otázka, jaká motivace k tomuto kroku mohla vyvstat.
Doplněno (29. 9. 2013): Jak si můžete přečíst v diskusi níže, podle určitých informací propojky nepodporují obraz o vyšších rozlišeních. Konfigurace s CrossFire ale dávají smysl hlavně u nich (2560 × 1600 či rovnou 3840 × 2160 bodů). AMD tak údajně při vysokých rozlišeních již nyní musí používat transport přes sběrnici PCI Express, takže by se pak odstraněním konektorů u Radeonu R9 290X vlastně ani nic nestalo.

Jednou z možností (kromě zmíněných nákladů) by snad mohlo být ušetření určitého počtu kontaktů, vyvedených z čipu. Hawaii má sice plochu přes 400 mm², i tak se ale inženýři mohli ocitnout v tísni – či mohli mít zájem například na tom, aby bylo k dispozici více „pinů“ třeba pro napájení. (Optimalizace kontaktů postihla dříve například malý čip Mars v mobilních Radeonech HD 8000M – aby se na něj vešla 128bitová sběrnice, má vyvedených jen osm linek PCI Express.) Nové GPU má oproti předchozím čipům paměťovou sběrnici o šíři 512 bitů, což pochopitelně značně zvedlo počet kontaktů, které padnou na komunikaci s čipy pamětí GDDR5.

 

Ovšem věc není zase tak jednoduchá, jak se zdá. Stačí se znovu podívat na snímky pracovního vzorku karty (ještě bez nového chladiče s červenými ornamenty), které jsme přetiskli před týdnem (viz galerie níže). Na oné kartě (kterou původce úniku údajně i testoval) totiž ještě konektory pro můstky stále jsou – byť pochopitelně nevíme, zda jsou aktivní. Jinak přitom PCB vypadá stejně, byť ještě není finální, viz například improvizovanou opravu pomocí drátu.

Ostatně, nějaký problém odhalený na poslední chvíli může být také důvodem k tomu, proč byly pozice pro můstky zrušené – tato funkce může být v Hawaii defektní. Jde pochopitelně jen o zcela nepodložený dohad; ostatně jaké byly reálné důvody, se třeba ani nemusíme dozvědět. Ve hře by teoreticky mohla být i eventualita, že karta ukazovaná novinářům na Havaji nemusela být až tak finální (či vůbec funkční). Pro precedenty nemusíme chodit daleko do minulosti.

ICTS24

Co myslíte, mohlo by případné opuštění můstků být krokem vpřed, nebo z toho koukají jen potíže (zejména s výkonem)? Bude z nich jednou exotická památka na staré časy, jako třeba ploché kabely IDE nebo síťové karty s koaxiálním konektorem? Pokud mi dovolíte trochu ironie: byla by škoda, kdyby konec tohoto kousku hardwaru nadšence připravil o možnost „nápaditého“ ozvláštnění sestavy, jak jej předvedla Evga. (Mimochodem, v nejnovější verzi softwaru lze svícení diod ovládat.)

Zdroj: SemiAccurate